DHL / DHL speelt het hard over lawaai-vliegtuigen by raf Wednesday, Sep. 29, 2004 at 9:56 PM |
raf@indymedia.be 0476-954290 |
Het koerierbedrijf DHL accepteert de beschuldiging van de federale regering niet dat het vorige week plots hogere eisen in verband met de nachtvluchten vanaf de luchthaven van Zaventem zou hebben gesteld. Het bedrijf kaatst de bal terug en zegt dat het juist de regering is geweest die in september een nieuw element in de discussie op tafel heeft gelegd. Een kat zou in dit kluwen zijn jongen verliezen: misschien moet iedereen, regering én DHL, nu maar eens de papieren op tafel leggen.
Eerst wat chronologie van vandaag, woensdag 29 september.
's Ochtends beslist het kernkabinet aan DHL een brief te sturen om te vragen
of het bedrijf zijn lawaaerige MD11-vliegtuigen wil vervangen. Het persbureau
Belga: "De federale regering vraagt aan DHL dat bijkomende intercontinentale
nachtvluchten vanaf 2011 in Zaventem zouden gebeuren met nieuwe geluidsarmere
toestellen van bijvoorbeeld het type B777 in plaats van met de huidige MD11-toestellen.
Dat staat in de brief die het kernkabinet woensdag heeft gestuurd naar het
koerierbedrijf, zo blijkt uit een mededeling van het kabinet van premier
Guy Verhofstadt".
Om 16 uur geven de topmensen Xavier De Buck (DHL-Benelux), Martin Sodergard
(hoofd van de DHL-hubs en gateways in Europa), Terry North (hoofd van DHL
Aviation Global) en Roland Steisel (bevoegd voor juridische zaken en regeringsrelaties)
van DHL een persbriefing achter gesloten deuren.
Daar herhaalt DHL wat het naar eigen zeggen altijd al heeft gezegd, namelijk
dat het na 2012 in Europa per dag 16 bewegingen met luidruchtige vliegtuigen
(geluidsnorm QC 12) nodig zal hebben, tegen 12 in Europa (!) vandaag en dat
zulks met de nu zeer omstreden vliegtuigen van het type MD-11 zal moeten
gebeuren omdat er geen andere gelijkaardige vrachtvliegtuigen voorhanden
zijn, en enkel die zware vliegtuigen op de intercontinentale lijnen naar
Singapore, Hong Kong, New York en Cincinatti ingezet kunnen worden. DHL zegt
dat het in stillere vliegtuigen wil investeren als die op de markt komen.
Deskundigen bestigen dat er vandaag van de Boeing-777 enkel een passagiersversie
bestaat, en dat het geluid/lawaai van de vrachtversie pas gemeten kan worden
als dat type ook echt vliegt. Anders gezegd: ook de regering weet nu nog
niet of er een alternatief vliegtuig voor de MD-11 bestaat.
Overhaast
Al om 18:50 uur verschijnt er een verklaring van de woordvoerster van vice-premier
Vande Lanotte op de "telex" van Belga waarin gezegd wordt dat "het zwart
op wit op papier staat dat er 4 lawaaierige, intercontinentale vluchten komen".
Maar wie haalt hier de dingen door elkaar? Voor DHL is de kern van de zaak
dat de regering in haar compromis-voorstel van 21 september "plots" de QC-geluidsnorm
voor vliegtuigen verlaagt van maximum 12 (waar de MD-11-vliegtuigen zowel
bij starten als landen onder blijven) naar QC-8.
Qua lawaaierige, intercontinentale vluchten zegt DHL tijdens de persbriefing
bij monde van zijn topman Roland Steisel dat er nu in België 4 van zulke
bewegingen per dag zijn en 12 in Europa, en dat het aantal in Europa vanaf
2012 naar 16 stijgt. Kabinet en bedrijf praten hier duidelijk over andere
zaken.
Opmerkelijk in de verklaring van het kabinet Vande Lanotte is volgende zinsnede:
"Die gegevens en afspraken staan zwart op wit in mails met de resultaten
van de onderhandelingen in juli. Die mails werden ook naar DHL gestuurd en
wij ontvingen daarop geen commentaren of bezwaren". In juli zijn er dus onderhandelingen
geweest en kennelijk is DHL daarover ingelicht.
Openheid
Al klinkt het cynisch (ten opzichte van de werknemers van DHL, die al lang
genoeg gewacht hebben), in één opzicht zou men wensen dat de
intrieste soap rond DHL nog weken zal duren: dan raakt misschien helemaal
bekend hoe de regering en het bedrijf sinds januari van dit jaar met elkaar
hebben onderhandeld. Dat begint nu pas druppelsgewijs naar buiten te sijpelen.
Zo liet ex-minister Luc Vandenbossche zich vanochtend tegenover Radio-1 ontvallen
dat er in maart van dit jaar een Foxtrot-plan kwam. Dat was kennelijk een
nieuwe versie van het Pegasus-project van DHL van december 2003 waarin het
koerierbedrijf een ongelimiteerde stijging van het aantal nachtvluchten vooropstelde
om op Zaventem zijn Europese hub te kunnen inplanten. Buiten de inner circles
van politiek en bedrijfswereld had tot vandaag nog niemand van Foxtrot gehoord.
In juni-juli is er tussen regering en DHL ook werk verzet. In de tekst die
DHL vandaag tijdens de persbriefing heeft rondgedeeld staat: "In June 2004,
the government confirmed that the project as proposed would not be possible
at the Brussels Airport due to the forecasted requirement of about 34.000
movements". De tekst vervolgt: "At the request of the federal government,
DHL then simulated in July 2004 the job creation impact under a scenario
of (i) a maximum of 22.100 night movements, (ii) a maximum total DHL QC of
65.000 and (iii) a maximum individual QC per aircraft of 12".
Wordt het niet de hoogste tijd om deze kwestie publiek uit te vechten, zodat
de publieke opinie – de werknemers van DHL op kop – eindelijk eens kan zien
wie hier welk spel speelt? Zit het tussen regering en DHL al niet zo ontzettend
scheef dat enkel de grootst mogelijke openheid de kwestie van de uitbreiding
van de DHL-hub op Zaventem nog vlot kan vlot trekken?