Nachtlawaai boven Brussel of geen werk meer...? by Kenneth RUMES Monday, Sep. 27, 2004 at 10:29 PM |
kennethrumes@hotmail.com |
Een getuigenis liep binnen in mijn mailbox. Lees het even: het geeft een ander beeld op de zaken. Gezondheidsproblemen door nachtlawaai of gezondheidsproblemen omdat er geen werk meer is???
>Beste,
>
>
>
>Ik woon 58 jaar in Meise en hoor geen vliegtuigenlawaai, ook,
>'s nachts niet. Ik werk overdag en zo komt het dat ik 's nachts slaap.
>
>Weet je: onze streek kreeg 3 geschenken uit de hemel. Brussel,
>de hoofdstad van Europa en "das nie niks". Op 10 miniuten van Brussel de
>bestgelegen en prachtige luchthaven van Zaventem met een enorme toekomst,
>in het bijzonder voor de werkgelegenheid met daarbij het beste voorbeeld
>DHL. ENKELEN, wellicht 50 per gemeente, zijn bezig met deze economische
>welvaart kapot te neuken. Bijna allen zijn dit inwijkelingen. Een buurman
>voerde reeds actie vóór hij was verhuisd.
>
>Deze beperkte groep zijn lui die overal problemen zullen
>hebben: vliegers, treinen, auto's, kraaiende hanen, hondengeblaf,
>onaangename geuren van de boerderijen.....
>
>Zijn MOETEN hier niet komen wonen. Het ergste van al vind ik
>dat de media, ook de krant die ik alle dagen lees, maar in het bijzonder de
>T.V., zoveel aandacht besteedt aan wellicht niet meer dan 50 mensen op de
>10000. Wij, die andere 9950 moeten dit allemaal slikken.
>
>Aan Verhofstadt en de regeringen: dien het belang van ons land
>en stuur de actievoerders naar de maan waar, naar het schijnt, het zeer
>rustig is.
>
>
>Beste mensen wordt eens wakker, begin eens nuchter en
>realistisch na te denken !
>Jullie beseffen niet goed wat jullie teweeg hebben gebracht.
>Jullie kunnen niet slapen omwille van de nachtvluchten, maar
>ik denk dat jullie gewoonweg niet meer wakker worden ! Jullie beseffen niet
>dat
>het hier om het inkomen van duizenden mensen gaat. Indien deze mensen hun
>job verliezen, zijn de gevolgen voor hun veel dramatischer dan de resultaten
>van de studies die enkele medische profs gemaakt hebben over de
>gezondheidstoestand van de mens bij een toename van nachtvluchten ! Zie maar
>enkele jaren geleden wat er in sommige gezinnen is gebeurd bij EX-SABENIENS
>.
>
>" OF ZIJN JULLIE DIT ALLEMAAL AL VERGETEN !!! "
>
>Geen werk is geen geld met als gevolg en hetgeen heel
>begrijpelijk is in onze hedendaagse welvarende maatschappij dat hieruit
>depressies, zelfmoorden en andere, miséries uit voortvloeien !!
>
>" HET BELANGERIJKSTE VOOR ELKE MENS IS OP DE EERSTE PLAATS WERK, WANT WERK
>IS DE DRIJFFACTOR VAN ONS LEVEN ! "
>
>Het grootste probleem op dit moment zijn niet de
>nachtvluchten, maar de mensen zelf.
>Zij kunnen niets meer verdragen van zijn medemensen, zijn
>rap irriteerbaar en egoïstisch, ze zoeken problemen !
>
>Tot spijt heb ik vastgesteld dat de grootste kern van deze
>actiegroepen inwijkelingen zijn, niets op tegen dat deze mensen hier zijn
>komen wonen maar zij weten niet of vergeten dat de meest omliggende
>gemeenten hier gegroeid zijn op
>economisch en financieel vlak dankzij "DE LUCHTHAVEN".
>
>Ik woon zelf in Zaventem en ben opgegroeid in
>Steenokkerzeel. Mijn ouders, grootouders en overgrootouders zijn hier ook
>opgegroeid en deze mensen heb ik hier nooit over horen klagen.
>
>Er zal wel altijd ergens een plek zijn waar er hinder is van
>om het even wat bv. spoorweg, autostrade, drukke provinciale baan, koeien
>.....enz., mensen ik weet dat België een klein landje is maar ben er zeker
>van dat jullie
>nog wel ergens een rustig plaatsje vinden. Leer leven in de toestand waar we
>ons allen
>in bevinden en steel geen jobs van anderen !!!!!!
>
>" LEER TE LEVEN MET DE VOOR- EN NADELEN EN MET JE MEDEMENS ! "
jobgarantie by raf verbeke Tuesday, Sep. 28, 2004 at 9:22 AM |
carineraf@pandora.be 0497/23.07.60. |
Proficiat Kenneth om deze getuigenis hier te posten.
Het is heel belangrijk om dit debat te voeren zonder het politieke cirucus die ons, werkende bevolking, de meerderheid van de burgers in de afgelopen weken alsmaar meer en meer verdeeld heeft en het wordt tijd dat wij de dialoog over de echte problemen zelf in handen pakken en niet overlaten aan politici die zich verschanst hebben in een absurde staatshervorming.
Wat deze persoon stelt heb ik zelf al ondervonden in Gent. Wij zitten hier met een uitbreiding van de stelplaats van De Lijn in Destelbergen. Ook daar is er protest. Ook daar is het m.i. een minderheid die de overheid een gedragslijn oplegt die de door de Lijn geachte uitbreiding van openbaar vervoerkapaciteit blokkeert. Met als gevolg dat de vakorganisaties vorige week actie gevoerd hebben en dat het schepencollege van Destelbergen verstrikt zit in een onhoudbare positie omdat haar politiek niet gedragen wordt door een brede basis.
Nu ken ik niets van het vliegtuigendossier. Ik weet het echt niet of er nu al dan niet veel gezondsheidsproblemen zijn door nachtlawaai. Ik weet zeker uit ondervinding dat uw werk verliezen een enorme aantasting van uw toekomst en uw zelfbeeld als persoon is.
Het enige wat ik hier wil stellen is het volgende:
Stel nu dat die 50 klagers op de 1000 gelijk hebben, een situatie waar je ook mee rekening moet houden. Dat wil zeggen een minderheid kan ook gelijk hebben, ook dat is democratie.
Welnu als een overheid zich in een geglobaliseerde kapitalistische wereld wil verlaten op dat standpunt van die minderheid om bepaalde eisen te stellen aan een multinational dan moet zij goed weten of zij de middelen heeft om die eisen of wel op te leggen ofwel het algemeen welzijn te behoeden van een mogelijke weerbots (afdankingen, sluitingen, chantage, perscampanjes, ....). En als ze die middelen niet heeft dan is het in een democratie niet de taak van een overheid om te gaan schieten op een andere overheid (" het eigen volk" tegen het het "andere volk"), maar om net te gaan steunen op een brede sociale basis rond concrete objectieven.
Het is daar dat het schoentje wringt: je kan de mulitnationals niet tegen de haren strijken in naam van de volksgezondheid als je terzelvertijd geen perspectief geeft voor de mensen die er voor werken.
Ik wil hier als buitenstaander die niet in Brussel woont, die geen sindicale of politieke of buurtverantwoordelijkheid op te nemen heeft in dit dossier, dus het volgende standpunt innemen:
Die politici die het opnemen voor afbouw van DHL MOETEN een CONCREET POLITIEK perspectief geven aan de werknemers van DHL. Niet allen omdat Verhofstadt ons 200.000 jobs beloofd heeft, maar gewoon omdat werk voor iedereen een basisvereiste is om te kunnen spreken van een democratie. Zij moeten in alle omstandigheden tonen dat die basisvereiste geen loze belofte is om de werknemers van DHL te kalmeren, geen luchtkasteel om de publieke opinie te sussen maar concrete voorstellen om én de dialoog tussen de werknemers en de inwoners te voeren én een tegenmacht te bieden tegenover de chantage van multinationale ondernemingen.
Het wetsvoorstel Decroly lijkt mij in deze concrete situatie een uitweg: vermogens activeren voor jobgarantie.
(http://forum.vl.attac.be/viewtopic.php?t=231)
Elke inwoner rondom de luchthaven of in Brussel heeft het recht op een gezonde leefomgeving, maar de werknemers van DHL hebben in deze geglobaliseerde kapitalistische wereld de verdomde democratische plicht van diegenen (politici en burgercomités) die maatregelen eisen tegen overlast, om een politiek alternatief voor werk als het wetsvoorstel Decroly aan te nemen.Als voorwaarde en als hefboom om uit deze politieke en sociale impasse te geraken. (of een gelijkaardig voorstel natuurlijk dat het zelfde effect beoogt: vermogens activeren in plaats van de sociale zekerheid om werk en inkomen te garanderen onder controle van de vakbonden). Als dat niet geberud dan gat de verdeeldheid gewoon door en krijgt gij een politieke opdoffer vanjewelste die nadelig gaat zijn voor iedereen die vor zijn of haar rechten opkomt. Kijk naar het drama van SABENA. Dat is niet alleen een slag voor de sindciale beweging geweest die die nog niet te boven gekomen is. Dat is vooral een politieke kaalslag geweest die we onder de vorm van vele Vlaams Blok stemmers als een boemerang terug op onze kop gekregen hebben.
Laat ons zo het debat op gang trekken. Ik ben er van overtuigd dat als zoiets gebeurt dat de vakbonden en de werknemers van DHL de eerste zullen zijn om maatregelen voor isolatie of welke andere maatregelen ook die nodig zijn om de geluidsoverlast te beperken, zullen ondersteunen.
Dertig jaar geleden sloot een glasfabriek van GLAVERBEL. De arbeiders bezetten hun bedrijf en bekwamen een historisch sociaal akkoord: alle afgedanken werden op kosten van GLAVERBEL en onder controle van de overheid en de vakbonden herschoold in een publiek isolatiebedrijf. Het was de tijd van de oliekrisis en uw huis isoleren tegen energieverspilling kwam in zwang. Jaren hebben mensen die anders als vuil op de straat zouden afgedankt zijn een nieuwe jobs geleerd met behoud van loon en hebben massas huizen in de streek van Charleroi dubbel glas gestoken. Waarom zouden werknemrs vanDHL (gesteld dat de 50 op de1000 gelijk hebben en gesteld dat er een democratische meerderheid is voor afbouw van DHL) niet op de zelfde wijze kunnen tewerksgesteld worden onder controle van overheid en vakbonden om huizen in de buurt van Zaventem te isoleren. En waarom biedt de Brusselse en de Vlaamse regering niet dergelijk perspectief voor de werklozen in Brussel ? Als het waar is dat zij tussen hamer (DHL) en aambeeld (Brusselse bevolking) zitten, waarom bieden zij dan zelf geen uitweg die van onderuit gemeenschappelijke belangen formuleert in plaats van in onze naam zogezegd tegenstrijdige belangen (werk en miljeu) te willen vezoenen
met alleen tot gevolg dat DHL nog meer troeven in handenheeft en de bevolking nog meer wordt opgejut ( Vlamingen en tegen de Brusselaars en de Walen) Politici die geacht wordenhet algmeen belang te vertegenwoordigen worden toch door ons betaald om ideeën uit te werken.
Onbetaalbaar ? Laat ons niet lachen. Alsof er in dit land geen geld genoeg is voor anti-lawaaimaatregelen.
Slecht voor de concurrentiepostiie ? Laat ons niet lachen. als er 1 ding slecht is voor de concrurrentiepositie dan is het het politieke circus van vandaag. Deze show zal de regering als een boemerang terugkrijgen inhet sociaal overleg, bij de bugdetcontrole enin het sociale zekerheidsdossier.
Slecht voor de de politiek ? Laat ons niet lachten . Als er 1 partij is die garen spint uit hetgeen vandaag geberut dan is het het vlaams blok.
Irealistisch ? Dat kan je maar zeggen als.... je er aan begint.
Jobgarantie 2 by Chris Ceustermans Tuesday, Sep. 28, 2004 at 10:34 AM |
C.ceustermans@skynet.be |
Dag Raf,
Jouw voorstel van officiële jobgarantie voor de huidige DHL-werknemers en herscholing naar gezondere en meer duurzame jobs is ook terug te vinden in de standpunten van een hele reeks comités rond Zaventem. Zie bijvoorbeeld: http://archive.indymedia.be/news/2004/09/88371.php
De rode draad is daarbij: is het niet beter om de honderden miljoenen BEF die de overheid voor isolatie van slaapkamers zou uittrekken te investeren in de creatie van jobs die de ganse gemeenschap meer ten goede komen ?
Chris
des te beter, maar.... by raf verbeke Tuesday, Sep. 28, 2004 at 6:57 PM |
carineraf@pandora.be 0497/23.07.60. |
Des te beter,
maar zijn dat concrete voorstellen met duidelijkeheid WIE WAT moet DOEN en moet BETALEN ?
Zijn die voorstellen voorgelegd aan de regeringen, aan de vertegenwoordigers van de werknemers van DHL en zaventem ? Worden ze echt gedagen door de comités en welke inspanningen zijn er gedaan om die voorstellen duidelijk te communiceren in de pers ?
De kwestie is niet van principes en ideeën te formuleren in de zin van "het zou betere zijn dat". De kwestie is van de machtsverhoudingen tegenover overheid en DHL te wijzigen vanuit eenhouding van "hier wordt niets beslist of uitgevoerd zonder dat....". Jobgarantie in de geest van het wetsvoorstel Decroly is daarvoor een noodzakelijke voorwaarde
Algemene betogining by Ivo Vandeur Thursday, Sep. 30, 2004 at 5:03 AM |
ivo.vandeur@pi.be 0475/48.25.51 3000 Leuven |
Zoekt zo snel mogelijk mensen die dezelfde gedachten hebben dan mezelf.
Een groep mensen verzamelen in Brussel om te betogen tegen al die flaters die onze regering gemaakt heefd betreffende DHL werknemers hun job verloren te laten gaan.
De regering echt eens laten voelen dat we het menen, want blijkbaar gaan zij hier wel heel gewoon over! ! !
Het is in ieders belang dat er zoveel mogelijk jobs hier in ons eigen land behouden blijven.
Niet alleen voor deze mensen is dat van groot belang, denk maar eens aan de onvoorziene gevolgen die hier uit zullen vloeien.
Nog meer werklozen die opnieuw een baan moeten kunnen vinden.
De werkloosheid is nu al zo hoog.
Onze sociale zekerheid voor de mensen die jaren hiervoor gewerkt hebben zijn we één voor één aan het af bouwen ( ziekte uitkeringen, werkloosheidsuitkeringen, pensioenen enz.
De luchthaven is van allergroot belang willen we nog iets te betekenen hebben in de wereld, en daar mag je peter van zijn.
Brussel als hoofdstad van Europa : er staan wel andere landen op te popelen om dat plaatsje in te nemen.
We zijn hier werkelijk alles aan het verkopen, en denk maar niet dat die bedrijven na die koop hier blijven, eerst leren ze heel het systeem om daarna met heel het boeltje naar het buitenland te trekken en daar jobs te creëren, jobs die hier dus verdwijnen!
Wie hier allemaal mee achter staat om betoging te voeren in Brussel, laat liefst zo snel mogelijk iets weten.
mail me: ivo.vandeur@pi.be
! ! ! ! ! ! ! ! ! Het is vijf voor twaalf ! ! ! ! ! ! ! ! !
Algemene betogining voor jobs by Ivo Vandeur Thursday, Sep. 30, 2004 at 5:06 AM |
ivo.vandeur@pi.be 0475/48.25.51 3000 Leuven |
Zoekt zo snel mogelijk mensen die dezelfde gedachten hebben dan mezelf.
Een groep mensen verzamelen in Brussel om te betogen tegen al die flaters die onze regering gemaakt heefd betreffende DHL werknemers hun job verloren te laten gaan.
De regering echt eens laten voelen dat we het menen, want blijkbaar gaan zij hier wel heel gewoon over! ! !
Het is in ieders belang dat er zoveel mogelijk jobs hier in ons eigen land behouden blijven.
Niet alleen voor deze mensen is dat van groot belang, denk maar eens aan de onvoorziene gevolgen die hier uit zullen vloeien.
Nog meer werklozen die opnieuw een baan moeten kunnen vinden.
De werkloosheid is nu al zo hoog.
Onze sociale zekerheid voor de mensen die jaren hiervoor gewerkt hebben zijn we één voor één aan het af bouwen ( ziekte uitkeringen, werkloosheidsuitkeringen, pensioenen enz.
De luchthaven is van allergroot belang willen we nog iets te betekenen hebben in de wereld, en daar mag je peter van zijn.
Brussel als hoofdstad van Europa : er staan wel andere landen op te popelen om dat plaatsje in te nemen.
We zijn hier werkelijk alles aan het verkopen, en denk maar niet dat die bedrijven na die koop hier blijven, eerst leren ze heel het systeem om daarna met heel het boeltje naar het buitenland te trekken en daar jobs te creëren, jobs die hier dus verdwijnen!
Wie hier allemaal mee achter staat om betoging te voeren in Brussel, laat liefst zo snel mogelijk iets weten.
mail me: ivo.vandeur@pi.be
! ! ! ! ! ! ! ! ! Het is vijf voor twaalf ! ! ! ! ! ! ! ! !
dhr by Geert Van De Velde Monday, Oct. 04, 2004 at 9:37 PM |
Geert_van_de_velde@yahoo.com |
Misschien een domme vraag hoor, maar omdat ik ze heb stel ik ze maar, misschien dat iemand er een antwoord op weet.
Is het eigenlijk wel zo belangrijk dat bedrijven binnen de 24 uur pakjes bij elkaar kunnen binnen gooien? Ik bedoel, zijn er geen belangrijkere sectoren om jobs in te creëren? De zorgsector, de sociale sector, de culturele sector,... zijn altijd zwaar onderbemand waardoor heel veel menselijk leed niet kan verholpen worden. Nochtans zijn dit volgens mij de sectoren die echt belangrijk zijn. Ik denk dat hierin honderden of misschien wel duizenden jobs te creëren zijn. Jobs die bijdragen aan het welZIJN. Dit is een woord dat ik in geen enkele media nog aantref, het gaat nog uitsluitend over welvaart en economische groei. Er is blijkbaar niemand meer die het vreemd vindt dat bedrijven en welvaart absolute voorrang krijgen op mensen en welzijn. Het is belangrijk dat mensen werk hebben, maar moet dat persé bij DHL? Ik denk dat de overheid er eerst voor moet zorgen om zoveel mogelijk mensen tewerk te stellen in de sectoren die echt belangrijk zijn, d.w.z. de sectoren waar MENSEN van beter worden en als dat in orde is kan geluisterd worden naar wat bedrijven willen.
En wat die inwijkelingen betreft: ik moet toegeven dat ik zelf nooit last gehad heb van nachtvluchten, hoewel ik tot 15 jaar geleden gedurende 20 jaar jaar in Moorsel bij Sterrebeek gewoond heb. Maar ik weet ook dat mijn ouders en broer die nog steeds en al 42 jaar in Moorsel wonen, elke nacht in de keuken naar de vliegtuigen zitten te luisteren. Ik neem aan dat zij niet meer bij de inwijkelingen worden gerekend.
Ik wil maar zeggen: jobs zijn belangrijk en gezondheid is minstens even belangrijk. Verlies van job leidt ook tot slechte gezondheid, zeer waar. Maar moet het ene ten koste van het andere? Is het echt nodig dat kiezen voor het ene het andere van tafel veegt? Ik denk dat daar andere mogelijkheden voor bestaan. Ik heb zelf niet veel doorgeleerd, dus ik ken die mogelijkheden niet, maar we leven in een tijd waarin voor praktisch elk probleem een oplossing te vinden is. Of men ook naar die oplossing wil zoeken, hangt volgens mij veel te vaak af van de onmiddellijke economische belangen en veel te weinig van de welzijnsbelangen op lange termijn.
Vriendelijke groeten,
Geert Van De Velde
de nagel op de kop by axel bruggeman Tuesday, Oct. 12, 2004 at 8:11 AM |
superjamfm@hotmail.com 0497 801 872 |
dit artikel is geschreven door iemand met inzicht én ervaring. ik denk dat hij de mening van velen vertolkt.
en zoals hij zelf zegt, deze gemeenten zijn er gekomen mede door de luchthaven, en bovenal is niemand VERPLICHT er te wonen. indien het leven in mijn gemeente onaanvaardbaar zou worden door om het ven welke reden , zou ik verhuizen.