arch/ive/ief (2000 - 2005)

Vermogens worden in België nauwelijks belast
by christophe callewaert Thursday, Sep. 23, 2004 at 4:16 PM
christophe@indymedia.be

BRUSSEL -- Voor vermogens is België een klein belastingsparadijs. De vermogensbelastingen brengen hier net iets meer op dan 1 % van het nationale inkomen (BBP). België zit daar mee ver onder het Europees gemiddelde van 2 %. Zelfs in de VS en Japan komt men aan 3 % van het BBP. Dat is één van de opvallende resultaten van een studie die professor Jozef Pacolet van het Leuvense Hoger Instituut voor de Arbeid (Hiva) uitvoerde in opdracht van het ACV.

De Belgische gezinnen bezitten samen 1.245 miljard euro. Dat is dubbel zoveel als in 1989 en liefst twaalf keer zoveel als in 1970. Die rijkdom is niet eerlijk verdeeld. De helft van dat fortuin is in handen van de tien procent rijkste Belgen. Gemiddeld bezitten die 41 miljoen euro (1,6 miljard oude Belgische frank). Hoe groter het inkomen, hoe groter het aandeel van het financiële vermogen en dus hoe kleiner het aandeel van onroerend goed (huizen etc.).

Heel ruim opgevat staan de belastingen op dat vermogen in voor slechts 9,2 % van de totale fiscale ontvangsten. Ook de vennootschapsbelasting is in België zeer laag in vergelijking met andere Europese landen. Het is dus vooral de belasting op arbeid en op consumptie die het grootste deel van de koek betaalt.

Professor Pacolet berekende vroeger al eens hoeveel die 'niet-belasting' kost aan de maatschappij. Via allerlei legale achterpoortjes en door de lage tarieven gaan er volgens de cijfers van 1997 elk jaar 11,4 miljard euro verloren. Dat cijfer houdt dan nog niet eens rekening met de fiscale fraude waardoor de fiscus volgens een andere studie 9 tot 13 miljard euro misloopt. Ter vergelijking: de federale overheid schat de kost van de zo gevreesde vergrijzing op 8,2 miljard euro per jaar.

Pardon
Expliciete vermogensbelastingen blijven een zeldzaamheid in Europa. Enkel Luxemburg hanteert een jaarlijkse heffing op vermogens. Maar toch zou het volgens Pacolet al een grote stap vooruit zijn, mocht de overheid alle achterpoortjes terug sluiten. Eenmaal de Europese spaarrichtlijn definitief van kracht is, zal men ook niet langer kunnen schermen met het argument van de ontduiking door te hoge tarieven. Banken zullen verplicht worden tot informatie-uitwisseling en tot het innen van een roerende voorheffing.

Pacolet ijvert voor een strenge maar rechtvaardige fiscus waarbij iedereen belastingen betaalt naar draagkracht. Dat kan dan best 'Zonder pardon', zoals de titel van de studie luidt. De titel verwijst naar de fiscale amnestie die door Pacolet een non-event wordt genoemd.