arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL / "Waarom praten parlementairen niet over onze toekomst?"
by raf Tuesday, Sep. 21, 2004 at 9:40 PM
raf@indymedia.be 0476-954290

Werknemers en vakbondsmensen van DHL hebben in het parlement het debat over hun bedrijf gevolgd. Of beter gezegd: over de mogelijke toename van de nachtvluchten vanaf Zaventem en de mogelijke hinder voor omwonenden. Het behoud van de werkzekerheid bij de DHL-hub op de luchthaven was géén hoofdpunt.


In een apart zaaltje kan het publiek op een groot video-scherm het debat in de kamercommissie-Infrastructuur volgen. Premier Verhofstadt is daar kort voor 18 uur aangekomen en heeft er een compromis-scenario voorgesteld: meer nachtvluchten, zodat de DHL-hub op de luchthaven zou kunnen uitbreiden, maar in ruil onder andere stillere vliegtuigen.

In feite had de premier om 14u30 in de commissie tekst en uitleg moeten geven. Maar toen werd er nog druk onderhandeld en had de premier ook nog een ontmoeting met syndicalisten van het koerierbedrijf DHL.

"Ze spreken alleen over het verleden, ze zitten elkaar te beschuldigen over alle fouten uit het verleden", zegt een DHL-man, "maar over onze toekomst heb ik nog niks gehoord". De werknemers van DHL-Aviation worden in de hele kwestie veel te weinig gehoord. Boven, in de zaal van de kamercommissie, struikelen de persmensen over elkaar. Maar beneden, waar de mensen van DHL het debat volgen, is geen pers te zien. Upstairs, downstairs.

Kasseistenen

"Volgen we internationale evolutie? of willen we soms opnieuw kasseien op de Haachtsesteenweg, en stovekes van de witloofboeren langs de kant?", vraagt Conny Van den Bosch. Ze is vakbondsafgevaardigde bij DHL-Aviation. Ze werkt al 15 jaar bij het bedrijf, "ik was bij de eerste club van vrouwen", en na jaren in de nachtploeg is ze nog niet zo lang geleden naar de dagploeg overgestapt.

"Ze zouden eens moeten begrijpen dat een luchthaven altijd lawaai maakt. Kent gij één vliegtuig dat niet ronkt? Ik niet. Trouwens, ik woon nu sinds 5 maanden in Strombeek en daar maken de autobussen meer lawaai dan de vliegtuigen. Als er een vliegtuig zoveel lawaai zou maken, dan vliegt het in mijn dak".

Met de internationale evolutie bedoelt Conny Van den Bosch het just-in-time-systeem: bedrijven leggen geen voorraden van onderdelen meer aan, ze laten zich op het allerlaatste moment bevoorraden met wat ze denken nodig te hebben. "Kijk naar Citroën, dat ken ik het beste. Vroeger maakten die van het eerste tot het laatste onderdeel van hun auto's zelf. Maar nu komen veel onderdelen van toeleveringsbedrijven. En wij, wij vervoeren onderdelen voor alle auto-fabrieken in heel Europa". Die transporten gebeuren, door de internationale organisatie van de productie, per definitie 's nachts.

Wroeters

Ze hamert op de troeven van DHL in België. "Ik heb veel DHL-hubs bezocht. En ik kan u verzekeren: wij Vlamingen zijn wroeters, nergens werken de mensen zo hard als hier. Wij kosten misschien wel duurder maar we zijn ook héél goed".

Conny is ervan overtuigd dat DHL in een nieuwe draaischijf in het Duitse Leipzig gaat investeren. "Maar als ze in Europa in de fameuze Blauwe Banaan willen opereren, waar kunnen ze dan nog naaartoe? In Keulen zitten ze niet op rozen. Daar heeft de grote concurrent UPS pas carte blanche gekregen. Maar in Brussel hebben ze een groot voordeel: DHL doet hier zelf zijn handling. We lossen en laden zelf onze vliegtuigen, we hoeven dat niet aan Aviapartner te vragen. Noch in de UK, noch in Duitsland heeft DHL dat voordeel. Als ge de handling door een ander bedrijf moet laten doen, zijt ge daarvan afhankelijk. Als ze uw bak als laatste lossen, dan staat ge daar. Maar op Zaventem hebben we daar voor onze eigen vluchten geen last van".

Sinds 1996 heeft Conny om de zoveel tijd de politieke storm over het nachtlawaai van DHL horen losbarsten. Nu laat ze zich door de spelletjes tussen de partijen niet meer imponeren. "Iets anders is: in het bedrijf hebben de mensen zich op zeker moment tegen ons gericht. Nadat onze delegee Bert verhogen was afgedankt, in mei 2003, is er een petitie tegen de vakbond rondgegaan die 1000 handtekeningen heeft gekregen. Dat heeft onze positie heel moeilijk gemaakt. Maar vorige week is dat ineens omgeslagen. Vorige dinsdag heb ik gemerkt dat de mensen het beu waren en ik heb gezorgd dat ze in actie konden schieten. Voor honderd man doet ge dat gemakkelijker dan voor vijf".

Verkiezingen

Dan verschijnt Isabelle Durant ineens in de wandelgangen. Conny: "ah, mijn grote vriendin". Durant vaardigde eind december 1999 een Koninklijk Besluit uit dat nachtvluchten verbood tussen 1 en 5 's nachts, waarop DHL ermee dreigde zijn activiteit uit België weg te halen.
Durant raakt direct met de vakbondssecretarissen in gesprek. Ze verwijst naar de actiecomités van door nachtlawaai geplaagde omwonenden. Maar, krijgt ze terug, sommige actiecomités worden gemend door mensen die zelf géén last hebben van nachtvluchten maar naar een politieke carrière aan het hengelen zijn.

Eén zaak wordt Durant duidelijk ingepeperd: als de regering-Verhofstadt zou vallen over het dossier-DHL en er nu verkiezingen zouden komen, dan wacht DHL niet meer maar is het bedrijf ècht weg uit België. "Eén dag kunnen ze nog wachten, ze wachten al zo lang. Maar er moet nu wel snel klaarheid komen".