DHL / "Waarom praten parlementairen niet over onze toekomst?" by raf Tuesday, Sep. 21, 2004 at 9:40 PM |
raf@indymedia.be 0476-954290 |
Werknemers en vakbondsmensen van DHL hebben in het parlement het debat over hun bedrijf gevolgd. Of beter gezegd: over de mogelijke toename van de nachtvluchten vanaf Zaventem en de mogelijke hinder voor omwonenden. Het behoud van de werkzekerheid bij de DHL-hub op de luchthaven was géén hoofdpunt.
In een apart zaaltje kan het publiek op een groot
video-scherm het debat in de kamercommissie-Infrastructuur volgen. Premier
Verhofstadt is daar kort voor 18 uur aangekomen en heeft er een compromis-scenario
voorgesteld: meer nachtvluchten, zodat de DHL-hub op de luchthaven zou kunnen
uitbreiden, maar in ruil onder andere stillere vliegtuigen.
In feite had de premier om 14u30 in de commissie tekst en uitleg moeten
geven. Maar toen werd er nog druk onderhandeld en had de premier ook nog
een ontmoeting met syndicalisten van het koerierbedrijf DHL.
"Ze spreken alleen over het verleden, ze zitten elkaar te beschuldigen over
alle fouten uit het verleden", zegt een DHL-man, "maar over onze toekomst
heb ik nog niks gehoord". De werknemers van DHL-Aviation worden in de hele
kwestie veel te weinig gehoord. Boven, in de zaal van de kamercommissie, struikelen
de persmensen over elkaar. Maar beneden, waar de mensen van DHL het debat
volgen, is geen pers te zien. Upstairs, downstairs.
Kasseistenen
"Volgen we internationale evolutie? of willen we soms opnieuw kasseien op
de Haachtsesteenweg, en stovekes van de witloofboeren langs de kant?", vraagt
Conny Van den Bosch. Ze is vakbondsafgevaardigde bij DHL-Aviation. Ze werkt
al 15 jaar bij het bedrijf, "ik was bij de eerste club van vrouwen", en na
jaren in de nachtploeg is ze nog niet zo lang geleden naar de dagploeg overgestapt.
"Ze zouden eens moeten begrijpen dat een luchthaven altijd lawaai maakt.
Kent gij één vliegtuig dat niet ronkt? Ik niet. Trouwens, ik
woon nu sinds 5 maanden in Strombeek en daar maken de autobussen meer lawaai
dan de vliegtuigen. Als er een vliegtuig zoveel lawaai zou maken, dan vliegt
het in mijn dak".
Met de internationale evolutie bedoelt Conny Van den Bosch het just-in-time-systeem:
bedrijven leggen geen voorraden van onderdelen meer aan, ze laten zich op
het allerlaatste moment bevoorraden met wat ze denken nodig te hebben. "Kijk
naar Citroën, dat ken ik het beste. Vroeger maakten die van het eerste
tot het laatste onderdeel van hun auto's zelf. Maar nu komen veel onderdelen
van toeleveringsbedrijven. En wij, wij vervoeren onderdelen voor alle auto-fabrieken
in heel Europa". Die transporten gebeuren, door de internationale organisatie
van de productie, per definitie 's nachts.
Wroeters
Ze hamert op de troeven van DHL in België. "Ik heb veel DHL-hubs bezocht.
En ik kan u verzekeren: wij Vlamingen zijn wroeters, nergens werken de mensen
zo hard als hier. Wij kosten misschien wel duurder maar we zijn ook héél
goed".
Conny is ervan overtuigd dat DHL in een nieuwe draaischijf in het Duitse
Leipzig gaat investeren. "Maar als ze in Europa in de fameuze Blauwe Banaan
willen opereren, waar kunnen ze dan nog naaartoe? In Keulen zitten ze niet
op rozen. Daar heeft de grote concurrent UPS pas carte blanche gekregen. Maar
in Brussel hebben ze een groot voordeel: DHL doet hier zelf zijn handling.
We lossen en laden zelf onze vliegtuigen, we hoeven dat niet aan Aviapartner
te vragen. Noch in de UK, noch in Duitsland heeft DHL dat voordeel. Als ge
de handling door een ander bedrijf moet laten doen, zijt ge daarvan afhankelijk.
Als ze uw bak als laatste lossen, dan staat ge daar. Maar op Zaventem hebben
we daar voor onze eigen vluchten geen last van".
Sinds 1996 heeft Conny om de zoveel tijd de politieke storm over het nachtlawaai
van DHL horen losbarsten. Nu laat ze zich door de spelletjes tussen de partijen
niet meer imponeren. "Iets anders is: in het bedrijf hebben de mensen zich
op zeker moment tegen ons gericht. Nadat onze delegee Bert verhogen was afgedankt,
in mei 2003, is er een petitie tegen de vakbond rondgegaan die 1000 handtekeningen
heeft gekregen. Dat heeft onze positie heel moeilijk gemaakt. Maar vorige
week is dat ineens omgeslagen. Vorige dinsdag heb ik gemerkt dat de mensen
het beu waren en ik heb gezorgd dat ze in actie konden schieten. Voor honderd
man doet ge dat gemakkelijker dan voor vijf".
Verkiezingen
Dan verschijnt Isabelle Durant ineens in de wandelgangen. Conny: "ah, mijn
grote vriendin". Durant vaardigde eind december 1999 een Koninklijk Besluit
uit dat nachtvluchten verbood tussen 1 en 5 's nachts, waarop DHL ermee dreigde
zijn activiteit uit België weg te halen.
Durant raakt direct met de vakbondssecretarissen in gesprek. Ze verwijst
naar de actiecomités van door nachtlawaai geplaagde omwonenden. Maar,
krijgt ze terug, sommige actiecomités worden gemend door mensen die
zelf géén last hebben van nachtvluchten maar naar een politieke
carrière aan het hengelen zijn.
Eén zaak wordt Durant duidelijk ingepeperd: als de regering-Verhofstadt
zou vallen over het dossier-DHL en er nu verkiezingen zouden komen, dan wacht
DHL niet meer maar is het bedrijf ècht weg uit België. "Eén
dag kunnen ze nog wachten, ze wachten al zo lang. Maar er moet nu wel snel
klaarheid komen".