arch/ive/ief (2000 - 2005)

[Opiniestuk] DHL is schoolvoorbeeld van neoliberale globalisering
by Eloi Glorieux Monday, Sep. 20, 2004 at 5:46 PM

Het verhaal van DHL is een perfecte illustratie van datgene waar de andersglobalistenbeweging wereldwijd tegen strijd. Het gaat om een multinational waarvan het hoofdkwartier vanuit een vreemd land beslist waar en onder welke voorwaarden het zijn bedrijfsactiviteiten wil vestigen.

De politieke overheid heeft hierin weinig in de pap te brokken en wordt onder permanente dreiging van delocalisering onder druk gezet om de milieuwetgeving aan de wensen van de multinational aan te passen. Lokale en nationale overheden worden zelfs tegen mekaar opgezet. De werknemers worden daarbij als gijzelaars gebruikt en uitgespeeld tegen de omwonenden wiens gezondheid en levenskwaliteit door de activiteiten van het bedrijf ernstig geschaad worden. Het prerogatief van een door het volk gekozen overheid om de sociale en ecologische normen vast te leggen en te waken over de gezondheid en het welzijn van zijn burgers, wordt gedelegeerd naar de aandeelhoudersvergadering van een multinational.

Natuurlijk is ook het creëren van kwaliteitsvolle werkgelegenheid een opdracht van de overheid. De door DHL beloofde arbeidsplaatsen ogen spectaculair, maar mogen niet geïdealiseerd worden. Het feit dat jaarlijks ruim een kwart van het DHL-personeel het bedrijf verlaat en op zoek gaat naar een andere baan, zegt op zich iets over de kwaliteit van de arbeid. DHL creëert bovendien weinig “nieuwe” jobs. Het jobaanbod in Zaventem is grotendeels het gevolg van een verschuiving van activiteiten die DHL in andere Europese vestigingen afbouwt. Zo werd vorig jaar de DHL-hub nabij Parijs gesloten en werden de werknemers er na een intens sociaal conflict op straat gezet. De geplande uitbreiding van DHL op Zaventem is geen anticipatie op een spectaculaire groeiprognose van de algemene economie of van een plotse toename van het pakjesverkeer in België of Europa, maar van een “rationalisering” van de activiteiten van de multinational. Wie zich terecht verzet heeft tegen de gedeeltelijke verhuis van Ford Genk, kan ook deze omgekeerde verschuiving van arbeidsplaatsen naar Zaventem, ten koste van mensen in andere landen, niet toejuichen.

In dit schoolvoorbeeld van neoliberale globalisering wordt een gevaarlijk precedent geschapen, dat voor de syndicale beweging zomogelijk verstrekkender gevolgen zal hebben dan de belangrijke strijd tegen de herinvoering van de 40-urenweek. De paarse regering staat haar bevoegdheid om ecologische en sociale randvoorwaarden te bepalen af aan het directiecommittee van een multinational. Vanuit zijn hoofdzetel in een ander land bepaalt die multinational dan eigenhandig de exploitatievoorwaarden voor de vestiging en de gezondheidsnormen voor de omwonenden.

DHL moet duidelijk gemaakt worden dat het op Zaventem welkom is als het zich schikt naar de regels die de legitieme bewindslieden in functie van het welzijn en de welvaart van de bevolking en de draagkracht van de omgeving hebben ingesteld. Het maximumplafond van 25.000 nachtvluchten is zo’n regel, waar enkel van zou mogen worden afgeweken om hem te verlagen. Het is niet omdat premier Verhofstadt niks bakt van zijn belofte om 200.000 kwaliteitsvolle banen te creëren, dat men plat op de buik moet voor de onrealistische en onethische eisen van een multinational. Bewonerscommittees, vakbonden en progressieve politieke partijen hebben in de strijd tegen deze neoliberale globalisering veel gelijklopende belangen. Niet de slaapgestoorde omwonenden of de bedreigde werknemers gaan hierbij uit de bocht, evenmin als de voor grenzen-aan-de-groei pleitende Groenen, maar wél DHL en de paarse regering die haar bevoegdheden aan deze multinational afstaat.

Eloi Glorieux, Vlaams volksvertegenwoordiger Groen!

wat stelt ge voor?
by -- Monday, Sep. 20, 2004 at 6:08 PM

Probleem zeer goed beschreven, maar wat stelt ge concreet voor? Wat zoudt gij doen moest ge onderhandelen om op alle punten te winnen. Ben eens curieus.

Zin in een debat?
by Hendrik Vermeersch Monday, Sep. 20, 2004 at 9:21 PM
hvermeersch@bbtk-abvv.be Mechelsesteenweg 253, 1800 Vilvoorde

Beste Eloi,

Ik begrijp je visie maar ben het op verschillende punten oneens.
Ik ben graag bereid tot een publiek debat.

Vriendelijke groeten,

Hendrik Vermeersch
secretaris BBTK

werk of gezondheid
by Mark Lamotte Tuesday, Sep. 21, 2004 at 10:50 AM

Eloi Glorieux geeft een mooie analyse van wat de neoliberale globalisering betekent voor ons Belgen (Vlamingen, Brusselaars, Walen). In de huidige discussie moet alles wijken voor jobcreatie, terwijl voor 18 mei 2003 alle partijen de mond vol hadden van nachtrust en de gevaren voor de volksgezondheid.
Ondertussen hebben twee studies (1 voor Anciaux toen hij nog minister van mobiliteit was en 1 voor de provincie Vlaams-Brabant) aangetoond wat de kost is van nachtvluchten op het vlak van volksgezondheid. Hoewel de kosten onderschat worden doordat vele aspecten niet in rekening genomen zijn, stemt het nadenken.
Deze twee studies worden echter niet meegenomen in de huidige discussie onder de politici. Ook de pers doet er alles aan om het lawaaiprobleem te minimalizeren. Zo vond de VRT met Terzake het nodig om in Brussel en Strombeek Bever de mensen te laten zeggen dat het lawaai van auto's en bussen veel erger was dan de vliegtuigen, terwijl ze 1.5 jaar geleden alleen maar mensen opvoerden die verschrikkelijk gestoord werden door vliegtuignachtlawaai.
Yves Desmedt in zijn editorials in De Morgen heeft ook een bocht van 180% genomen tov 1.5 jaar geleden.

Spijtig is ook dat de Belgische vakbonden weinig ondernemen tegen de neoliberale maatregelen van de regering en de multinationals. De blik richt zich blijkbaar enkel op het eigen bedrijf. Nergens was er protest te horen toen Verhofstadt voorstelde de belasting op nachtarbeid en ploegenarbeid te verminderen. Nochtans zijn beide vormen van arbeid niet goed voor de gezondheid en levenskwaliteit van de betrokkenen. Hier bij DHL gaat het ook vooral over nachtarbeid.
Ook waren er de afgelopen jaren problemen om de werkzekerheidsCAO te ondertekenen bij DHL. Schermen met nieuwe jobs, maar ondertussen diegenen die er werken geen werkzekerheid willen bieden.

Wat zou een oplossing, die verder dan onze eigen nachtrust gaat zijn: een europees verbod op nachtvluchten.

Dr Mark Lamotte
Hartspecialist - gezondheidseconoom