Bolkestein en de gezondheidszorgen by bbtk Thursday, Sep. 16, 2004 at 4:35 PM |
De ontwerprichtlijn Bolkestein, die nog altijd - of meer dan ooit - in de pipeline zit, bedreigt onder andere de kwaliteit van tal van sociale diensten in België en in Europa.
De BBTK - sector Social profit - vraagt dringend aandacht voor de gevolgen van die Europese richtlijn.
De richtlijn Bolkestein en de gezondheidszorgen
besproken bij BBTK-SETCa
binnen de sector Social Profit
op 6 september 2004
Op 5 juni 2004 hebben de vakbonden samen met een groot aantal andere organisaties in Brussel
betoogd tegen de ontwerprichtlijn van Frits Bolkestein, Nederlands ultraliberaal en Europees Commissaris voor de
“interne markt”.
Die ontwerprichtlijn is intussen niet ingetrokken. Wat had je gedacht? Er is
trouwens in de andere EU-landen minder geprotesteerd dan in België.
Wel zijn er intussen Europese verkiezingen geweest (waarbij de tegenstanders van de
neoliberalisering van Europa er globaal op achteruit gegaan zijn). En er is een
nieuwe Europese Commissie samengesteld, die vanaf 1 november de leiding van
Europa zal overnemen. Deze Europese Commissie is ook niet bepaald naar links
opgeschoven. Dus de kans is zeer klein dat de voorzet van Bolkestein naast het
doel terecht zal komen.
Ter herinnering: de richtlijn die Bolkestein begin 2004 voorstelde, en die we
hieronder gemakshalve de Richtlijn noemen, heeft als doel om – in het kader van
de wereldwijde vrijmaking van alle diensten – alvast de handelsbelemmeringen op
te heffen die het vrije verkeer van diensten binnen de Europese Unie in de weg
staan.
Wat verstaat Bolkestein in deze context onder het begrip “dienst”?
Letterlijk: “elke economische activiteit, anders dan
in loondienst, die bestaat in een dienstverrichting waarvoor een economische
tegenprestatie wordt ontvangen”. Cruciaal hierbij is de notie “economische
tegenprestatie”. Het komt er gewoon op neer dat elke dienst die betaald wordt
(ofwel door de ontvanger, ofwel door een “derde”, een tussenpersoon) vrijheid
van vestiging en van verkeer moet krijgen.
Zo’n vrijmaking betekent onder andere het schrappen of verminderen van nationale reglementeringen
(deregulering), en veralgemening van het principe dat bij verplaatsing van een
dienstverlener van het ene land naar het andere, alleen de regels van het land
van oorsprong gelden.
De doelstellingen van de Richtlijn zijn al sinds maanden door alle lidstaten van
de EU (ten minste op regeringsniveau) geaccepteerd.
Ook door de Belgische. België heeft wel voorbehoud gemaakt bij een aantal
principes uit de Richtlijn en bij het toepassingsgebied. Zo wil de Belgische
regering onder meer de sociale en gezondheidszorgen uit het toepassingsgebied
halen. En de argumenten hiervoor vinden in zekere mate ook gehoor in andere
Europese instanties.
Er is dus hoop dat de sociale diensten en de gezondheidszorgen nog uit het toepassingsgebied
van de Richtlijn gehaald kunnen worden en dat bijvoorbeeld het principe van het
land van oorsprong niet op een algemene, lineaire wijze wordt toegepast. Minstens
dat zou toch bereikt moeten worden – al zal dat niet zonder politieke
druk en actie gaan.
Wat zou het betekenen
als de Bolkesteinrichtlijn toch
van
toepassing wordt op de gezondheidszorgen?
Rita Baeten, lid van een onafhankelijk “sociaal waarnemingscentrum” dat de sociale politiek
van de EU op de voet volgt, schetste hiervan een beeld op een bijeenkomst van
de BBTK-secretarissen van de Social-profitsector (Doornik, 6 september 2004).
Sinds 1998 heeft het Europese Hof van Justitie op basis van de tekst en de geest van de
Europese verdragen geoordeeld dat het verlenen van gezondheidszorg een
economische activiteit is. Zij deed dat o.a. in een arrest waarmee werd
bevestigd dat medische zorgen in het buitenland terugbetaald moesten worden aan het
tarief van het land waar de ontvanger van die zorgen vandaan komt. Of dit specifieke
arrest nu positief is voor de patiënt of niet, het principe dat de regels van
de vrije interne markt hier van toepassing zijn, was een voorbode van de
principes die Bolkestein veralgemenen.
Verstrekkers van medische zorgen, zoals onderzoekslaboratoria of mobiele apotheken, zouden tijdelijk
zorgen kunnen aanbieden in ons land zonder dat ze aan de wetgeving van ons land
moeten voldoen. En controle over de kwaliteit en de sociale normering (o.a.
tarieven) van de aangeboden zorgen wordt extra moeilijk omdat die
zorgverstrekker steeds kan opeisen dat de normen van zijn of haar thuisland van
toepassing zijn. Dat geldt ook voor het verlenen van attesten (waarvan bijvoorbeeld
geen vertaling geëist kan worden), voor de arbeidsverhoudingen in de
gezondheidsdienst die uit het buitenland afkomstig is of voor de juridische
vorm van zo’ndienst. Voor de praktijk van artsen en
andere beoefenaars van de geneeskunde zal er misschien een uitzondering worden
gemaakt.
Bovendien moeten lidstaten heel hun reglementering doorlichten, vereenvoudigen en in veel
gevallen afschaffen. Zo is het onzeker of de lidstaten in de toekomst hun zorgaanbod nog kunnen
plannen, maximumtarieven kunnen bepalen, enz. Lidstaten gaan ook moeten toelaten
dat zorgverstrekkers reclame maken.
Gebrek aan controle (wie kan de zorgsystemen van 25 landen kennen?), juridische
onzekerheid, onbeheersbare prijzen, kwaliteitsverlies, verlies van jobs… daar gaan we naartoe als Bolkestein
het haalt.
Om het nog korter samen te vatten: een onhoudbare
spiraal naar beneden.
Is het nog niet te laat?
De ontwerprichtlijn wordt momenteel onder de loep genomen op het niveau van de
Europese Raad (in een bijzondere werkgroep van die Raad). Vanaf half september
wordt ze in eerste lezing behandeld door een aantal commissies van het Europees Parlement, o.a. de commissie interne markt (waar
voor België het nieuwe parlementslid Mia De Vits in zetelt). Het Europees Parlement zelf zal zich tegen het einde van 2004 voor de eerste keer moeten
uitspreken, waarna mogelijk een 2de lezing zal volgen.
Verwacht wordt dat de definitieve versie ten vroegste medio 2005 rond zal zijn.
Dat betekent dat het nog niet te laat is om een uitzonderingspositie voor de
gezondheidszorgen en de sociale diensten te eisen. Maar het zal niet volstaan
dat de vakbonden of enkele progressieve politici dat beleefd vragen.
Non-Profit is een argument te meer by Ace Thursday, Sep. 16, 2004 at 6:46 PM |
Dank voor de info over Bolkenstein. Maar waarom spreken over Social-Profit als Non-Profit in alle klaarheid de grond van het probleem en de verdediging blootlegt: Geen commercie in de zorgverlening. Door de spreken over Social Profit aanvaard men 1. De rationaliteit van de werkgevers die zich georganiseerd hebben in de Nationale en ¨Vlaamse Confederatie van Social-Profitwerkgevers en 2. Legitimeert men het mogelijk winstoogmerk in deze 'social-profit' activiteit.
Zodus geachte BBTK uit de Non-Profit - Is dit niet het overwegen waard: Heb hetover de Non-Profit en laat de Social-Profit aan werkgevers en de markt?
LBC verkiest de term "non-profit", maar waarom? by bbtk Friday, Sep. 17, 2004 at 9:58 AM |
De benaming "social profit", naam die de BBTK al jaren verkiest, op uitdrukkelijke vraag van haar militanten, is een goede omschrijving van wat de werknemers in de sector trots maakt: Non-profit betekent letterlijk: "geen voordeel" of "geen opbrengst", maar dat klopt niet: de opbrengst is weliswaar niet financieel (tenzij misschien in de commerciële Caritas-instellingen, waar nonnen nog de baas zijn - aha, vandaar misschien de term non-profit?) maar sociaal: de sector heeft een hoog sociaal nut en ook de opbrengst van de arbeid van iedereen die er werkt is puur sociaal of met andere woorden: maatschappelijk verrijkend en verzorgend. Mag dat niet gezegd worden?
Trouwens, nooit begrepen waarom de LBC zo mordicus vasthoudt aan dat verouderde (en louter materialistisch te begrijpen) woord "non-profit", dat letterlijk uit het Frans is vertaald.
waarom NON-profit by non Friday, Sep. 17, 2004 at 4:11 PM |
De LBC kiest uitdrukkelijk voor het gebruik van de aanduiding NON-profit als blijvend provocerende uitdrukking van wat wij menen, te weten, deze sector mag niet afglijden naar vermarkting en commercialisering. Evident dat er SOCIAL-profit wordt 'geproduceerd', maar, een gecommercialiseerde 'social'-profit zal dat ook doen. Alleen, het 'social'-profit zal ondergeschikt worden aan de principes van Winst ten koste van de belangen van de bevolking en het personeel.
In 1997 werd door LBC op het ACV-Congres tussengekomen op het in onbruik raken van de term NON-Profit tvv 'SOCIAL'-Profit. Het Congres stemde toen unaniem voor het afzweren van de term SOCIAL en gaf opdracht aan alle instanties om op zorgvuldige wijze de term NON-Profit te gebruiken.
En dat had dus niets van doen met 'paterkes en NONnekes' maar alles met onze uitdrukkelijk wil om de Commercie uit de Non-Profit te houden. Of hoe juiste woordkeuzes ons dagdagelijks en toekomstig gedrag op de juiste sporen kan houden !
afzweren van "social" by socialist Friday, Sep. 17, 2004 at 5:29 PM |
Bon, aan beide vakbondskanten wordt door de militanten en het apparaat koppig vastgehouden aan het eigen gelijk. En allebei hebben ze valabele argumenten. Maar of dit termen-gevit het gemeenschappelijk front ten goede komt, durf ik betwijfelen. Ik hoop alleen maar dat de groene vakbond het woord "social" niet afgezworen heeft omdat ze de groeiende "social"istische vakbond in de sector rauw lust...
Wie bedenkt een compromis? Bijvoorbeeld door geen gebruik meer te maken van de Engelse term "profit". De Franse term is trouwens "non-marchand" - betekent dat niet zoiets als "niet-handel" of "acommercieel". Leve de acommerciële sector!
non-marchand by ikke Friday, Sep. 17, 2004 at 5:54 PM |
socialist je hebt gelijk.
Non-marchand betekend niet "niet-handel" of "acommercieel" het betekend gewoon non-profit ;-)
socialist by marjanne Saturday, Sep. 18, 2004 at 11:10 AM |
Dé vraag is wie van beide vakbonden in de Social Non-Profit het predicaat 'socialistisch' meest verdient.
geen liberalisering van de sociale diensten by herman L Sunday, Sep. 19, 2004 at 12:15 PM |
Met al dat jarenoud gezever en getouwtrek over de best toepasselijke terminologie, hoop ik dat de boodschap van dit artikel niet verloren gaat: stop de liberalisering van de gezondheidszorgen, stop de logica van Lissabon, stop Bolkestein en zijn gelijkgezinde opvolgers (Barroso, McCreevy etc.).
En de sector mag voor mijn part gewoon de "sociale sector" of de "sociale diensten" heten.
Gun de socialisten hun "social profit" en de katholieken hun "non-profit", maar vecht samen tegen die Richtlijn!