Op het tarmac van de luchthaven denderen
DHL-treintjes nerveus over en weer. Ze transporteren grote blikken
bonbons, de containers met pakjes die in en uit de DHL-vliegtuigen
worden geladen. "Vergeet de witte vliegtuigen",
zegt iemand in een rode DHL-trui, "dat zijn de ouwe
bakken. Let op de nieuwe, gele vliegtuigen. Die maken een pak
minder lawaai dan de ouwe vloot".
Woensdag
rond middernacht treffen we een half dozijn delegees, van de
groene en de rode bonden door elkaar, "we helpen ook
mekaars leden voort, geen probleem". En terwijl we
praten, dagen er nog meer vakbondsafgevaardigden op.
Precies
24 uur eerder legde de nachtploeg van de fameuze hub van DHL
demonstratief het werk neer. Voor even maar. Maar het signaal was
klaar en duidelijk: genoeg! Dinsdag Mirakeldag. Ook de
vakbondsdelegees geloofden niet dat het nog kon.
- "Een
opsteker van formaat", zegt Kurt, "we voelden
ineens dat het menens was. Ge moet weten: in mei 2003 heeft DHL
onze delegee Bert Verhogen buitengesmeten. Ze hebben de vakbond
kapotgemaakt. De mensen zagen dat we geen kracht meer hadden". -
"Toen we onderhandelden over de tewerkstellings-CAO en er
een staking was, heeft DHL het volk gewoon drie dagen buiten laten
staan, betaald en al, maar we mochten niet binnen", zegt
Sigrid. "Er kwam gewoon iemand van de directie het volk
toespreken. Wij werden straal genegeerd. De mensen hadden toen al
gezien dat we buitenspel werden gezet. Toen werd Bert afgedankt.
Dat heeft heel veel mensen bang gemaakt. Want als zelfs de
delegees, die toch een beschermd statuut hebben, zo behandeld
worden, wat dan met de andere werknemers?"
Maar
dinsdag rond 23 uur hadden de delegees de mensen ingelicht over
het verloop van de dag: eerst stond opnieuw het onheilspellende
nieuws in de krant, dat de DHL-hub verhuist naar Leipzig in
Duitsland; 's middags filmde de VRT aan de poort; de uitspraken
van enkele delegees maakten zoveel indruk dat premier Verhofdstadt
wakkerschoot; 's namiddags liet hij zijn woordvoerder Didier
Seeuws meedelen dat de premier zich de toekomst van de
DHL-werknemers persoonlijk aantrekt.
- "Dinsdagavond,
toen we uitgesproken waren, zeiden de mensen: En wat nu?"
gaat Nico voort. "We hebben toen een korte, ludieke actie
voorgesteld. Daarop hadden de mensen blijkbaar gewacht".
De
vloek die al meer dan een jaar over de werknemers van de hub hing,
was ineens verbroken.
- "Voor ons, delegees, is dat
enorm belangrijk geweest. Dinsdag hebben we gezien dat we de
mensen mee hebben. De voorbije maanden zijn het de hele tijd de
politici en de actie-comités geweest die over DHL spraken.
Nu is het eindelijk aan het personeel om te zeggen dat ons werk
vooropkomt".
***
DHL-Aviation, bijgenaamd het sorteercentrum of de
hub, is onderdeel van het koerierbedrijf DHL dat op zijn beurt
eigendom is van Deutsche Post World Net (DPWN). In de hub sorteren
ze pakjespost voor België en andere Europese bestemmingen.
DPWN wil 's werelds grootste koerier worden.
In
december 2003 zei DHL-Benelux in zijn Pegasus-plan dat het
eventueel de hub in Zaventem wil uitbreiden. DHL vroeg wel bijna
zonder limiet 's nachts te mogen opereren. Dat betekent een niet
te schatten aantal extra-nachtvluchten. Daarover stak in de
publieke opinie protest op. Maar ook onder de vakbondsmensen:
sinds juni circuleert er een vakbondspetitie die pleit voor het
behoud en zelfs de uitbreiding van de tewerkstelling (om de
werkdruk naar beneden te halen), maar die ook zegt : "we
willen jobs in correcte omstandigheden. Voor de werknemers : geen
onzeker en te flexibel werk. Voor de bewoners rond de luchthaven :
geen overlast door lawaai, verkeer?".
- "Een
paar weken geleden", zegt Hicham, "is er weer een
studie gemaakt over de gevolgen van de nachtvluchten voor de
gezondheid van omwonenden. Maar wij die 's nachts wakker zijn en
werken, voor ons worden er geen studies gemaakt. Meent ge dat het
gezond is om 's nachts zo'n fysieke inspanning te leveren". -
"Laat staan: of een sluiting van het bedrijf goed zou zijn
voor onze gezondheid", voegt Kurt er gauw aan toe.
De
plaat van Debuck
Na Pegasus ging DHL met de regering
onderhandelen. De super-ministerraad van januari in Gembloux zei
dat het voortbestaan van DHL in Zaventem een prioriteit was. De
regering en DHL spraken radio-stilte af tot in september. Dan zou
er een beslissing vallen over de uitbreiding van de hub en de
eisen van DHL voor de nachtvluchten.
Maar in de maanden die
volgden, bleek dat DHL en het moederbedrijf DPWN nog andere
scenario's hadden. De hub zou ook naar Leipzig over Vatry in
Frankrijk kunnen verhuizen. Telkens er zo'n bericht kwam,
stuurde DHL zijn directeur Xavier Debuck naar buiten (die niet
eens voor DHL-Aviation, de hub, werkt).
- "Debuck
en het bedrijf herhalen nu al maanden dat de beslissing in
september valt. De plaat van Walter, euh Xavier Debuck blijft
hangen", klagen de delegees.
De zogezegde
communicatie-politiek van de DHL-directie zet veel kwaad bloed.
-
"Ze geven ons geen informatie". - "We
moeten alles uit de media horen. Trouwens: vanwaar komen die
berichten? Waar lekt het? We hebben dinsdag nog van VRT-mensen
gehoord dat DHL zelf naar de pers lekt". - "Met
dat nieuws uit Leipzig hebben ze het personeel en de publieke
opinie gechanteerd". - "De laatste vier
ondernemingsraden hebben we telkens gevraagd: hoe zit het nu met
de nachtvluchten?" zegt Daniel, "en geen enkele
keer hebben ze iets willen zeggen. Het verschil met Sodergard nu
is dat er tot vandaag veel mist hing en dat die nu een beetje
optrekt".
Dat hebben de werknemers van de hub met
hun prikactie van dinsdag alvast bereikt: maanden was de directie
doof voor de vragen van het personeel, maar woensdag was er ineens
een gesprek met Maarten Sudergard, gezant van de top van
DHL-Europe. Die liet blijken dat DHL bijdraait. DHL heeft nog niet
beslist dat het uit Zaventem weggaat, aldus Sudergaard, het
bedrijf onderhandelt nog altijd met de regering, het wil geen
"carte blanche" voor zijn nachtelijke operaties, het wil
zelfs Brusselaars aanwerven.
- "Hoe gaan ze dat
doen?", vraagt een delegee, "wie hier wil beginnen, moet
Nederlands spreken, het bedrijf eist dat. Bovendien, ze geven
alleen nog tijdelijke contracten".
- "Nog
een voorbeeld van hoe graag ze informatie geven. Ze hebben hier
een Survey gedaan, we moesten allemaal een hele brochure invullen,
met Multiple Choice-vragen. Dat is al 3-4 maanden geleden. Of we
denken dat er jobzekerheid is? Of we ander werk aan het zoeken
zijn? Van die vragen. Maar meent ge dat ze de resultaten al bekend
hebben gemaakt?"
- "We willen dat ze ons
au serieux nemen. De directie moet ons als volwaardige
gespekspartners beschouwen. Dat hebben we nu wel heel duidelijk
gemaakt, en met de steun van de mensen kunnen we dat nu ook
afdwingen".
***
De DHL-directie gijzelt de mensen, vinden de
delegees. veel werknemers zijn bang om openlijk hun gedacht te
zeggen. Ze houden zich stil omdat er misschien selecties zullen
gebeuren, als DHL zijn activiteit in Zaventem zou afbouwen en er
maar een 500-tal jobs zouden overblijven.
- "Ge
moet ook weten dat veel mensen hier overdag nog een andere job
hebben", zegt Kurt. - Sonia: "Ik
schat zo'n 50%". - Peter: "Ge hebt hier
veel mensen met twee part-time-jobs, 's nachts hier in de hub bij
DHL, en in de late namiddag of de vroege avond nog een andere
part-time". - "DHL heeft dat liever. Het bedrijf
vraagt dat zelfs expliciet bij een sollicitatie. Waarom? Omdat de
kernactiviteit hier 's nachts maar een uur of vier duurt. Daarvoor
hebben ze geen full-times nodig. Iemand met een part-time-job
heeft ook het geld nodig. Die vallen minder gemakkelijk ziek". -
"Nogal wat part-timers werken bij de concurrenten TNT of UPS.
Ge hebt er ook die hier ingeschreven zijn en overdag zelfstandige
zijn in bijberoep".
- "Er wordt gezegd dat
de meerderheid van de mensen in de hub laaggeschoolden zijn",
zegt Sonia, "maar dat is maar gedeeltelijk waar. Er staan
hier ook universitairen te sorteren". - "Trouwens",
zegt Daniel, "de meeste leidinggevenden zijn hier zelf op de
onderste sport begonnen en hebben zich opgewerkt. Dat zou niet
kunnen moesten het allemaal laaggeschoolden zijn".
Nachtwerk,
wordt ge dat gewoon? vragen we. - "Ja, ge wordt dat
gewoon", zegt Hassan, "ik ben al aan mijn
zestiende jaar bezig, altijd in de nacht". - "Ge
wordt het gewoon maar dat wil niet zeggen dat ge niet doodmoe
zijt", zegt Sigrid". - "En een paar keer
per jaar hebt ge een inzinking", zegt Daniel. "De
winter, dat is de moeilijke periode. Ge gaat werken wanneer het
donker is, ge komt buiten wanneer het donker is, en ge slaapt
overdag. Dat is heel zwaar".
Vandaag
donderdag 16 september of morgen vrijdag trekt een delegatie van
de werknemers naar de Brusselse minister-president Picqué.
Want ook het Brussels gewest moet het belang van de tewerkstelling
bij DHL erkennen.
Volgende dinsdag 21 september willen ze naar het
parlement, waar premier Verhofstadt dan de beslissing van de
regering over de uitbreiding van de DHL-hub zou bekendmaken. Of er
veel volk meegaat, weten de delegees nog niet. Ze zijn nog maar
juist begonnen met het aan de mensen te vragen. Tijdens de vorige
acties kregen ze toch makkelijk acht autocars bij elkaar. Maar
nu?
- "Het is vroeg natuurlijk, de afspraak is om
halftwee 's middags. Gewoonlijk worden we dan pas wakker". -
"Het valt niet te voorspellen. De mensen zijn het beu. Dit
spel duurt al vier jaar. Eerst was er al dat gepalaver over de
nachtvluchten. Dan kwam het gepalaver over de hub, dat duurt nu
ook al weer bijna twee jaar. Maar de mensen zijn ook kwaad". -
"Het is constant opboksen tegen de directie die niks zegt". -
"We gaan vijf bussen meekrijgen. Nu moeten we
doorgaan".
Zaventem, herhalen ook de delegees,
heeft toch alle troeven mee.
- "DHL weet dat ook:
mensen zoals hier vinden ze nergens anders. Alles wordt hier
uitgetekend en ontwikkeld. Dingen die hier werken, lukken niet
altijd in andere vestigingen". - "Dat was zo met DHL.
Maar blijft dat zo in het tijdperk van Deutsche Post? Zijn die nog
happig om te blijven?" - "Jamaar, kunt gij u nog
herinneren dat de luchthaven hier nog eens voor de mist of de
sneeuw gesloten is geweest? Dat is jaren geleden. Terwijl in
Bergamo bij voorbeeld, daar moeten ze regelmatig sluiten".
Nog
een troef: al die luchtvaartmaatschappijen op Zaventem. DHL geeft
hen vracht mee voor bestemmingen in Azië of Oost-Europa die
de eigen vliegtuigen niet aandoen. Nòg niet aandoen, want
de koerier is volgens de delegee snel aan het groeien en breidt
navenant zijn vloot uit.
- "Nu moeten we eerst de
regering stelling doen nemen. Die moet DHL en Deutsche Post
duidelijk maken dat onze jobs moeten blijven". - "Dus:
dinsdag naar het parlement". - "Dat zal
gedisciplineerd gaan, de mensen hier maken geen problemen". -
"Maar het zal wel lawaai maken. Daglawaai deze keer!"
|