arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL / Verdict Zaventem past in wereldwijde strategie
by raf Tuesday, Sep. 14, 2004 at 4:04 PM
raf@indymedia.be 0476954290

BRUSSEL -- Gaat het koerierbedrijf DHL nu uitbreiden in Zaventem of niet? Welke ook de beslissing, ze past in het offensief van DHL's moeder Deutsche Post (DP) om eind 2005 s'werelds grootste logistieke groep te zijn. Daarvoor is een omvangrijke herstructurering bezig die alle onderdelen van DP raakt.

Eén klacht overheerst bij de mensen die in België bij DHL werken: wij weten van niets! Of het nu over de pakjesdienst van DHL-Express of de hub van DHL-Aviation in Zaventem gaat, de DHL-directie lost niets over haar plannen. En de onzekerheid blijft duren. De regering heeft nog niet beslist en meegedeeld of er meer nachtvluchten mogen vanaf Zaventem. Maar Deutsche Post laat zijn beslissing over Zaventem (voor een deel althans) van het verdicht van de regering afhangen.

De herstructurering van het koerierbedrijf gaat voort. Dat betekent schuiven met diensten, snijden in de kosten en een agressieve concurrentie-politiek. Het GCC (wereldhoofdkwartier) verhuist van Diegem naar Bonn, hetgeen tussen 50 en 100 jobs zou kosten.

Binnen DHL in de Benelux-regio, zo wordt ons gezegd, is het gevecht nu bezig op managementniveau. Daarom is de herstructurering in Nederland een stuk verder gevorderd dan in België.

"In Nederland zijn ze al aan hun vierde sluiting bezig", aldus een syndicalist. "Daar hebben ze alle entiteiten samengevoegd en blijft er maar één ondernemingsraad over. Omdat België en Nederland onder hetzelfde management zitten, verwachten we hier hetzelfde. Wij hebben hier nog negen entiteiten en negen ondernemingsraden".

Deutsche Post brengt alle logistieke activiteiten onder in DHL. Eind juni raakte in Duitsland nota bene bekend dat die integratie daar 1.600 banen zou kosten. In België gaan onder meer Danzas en Van Gend & Loos onder de bekende DHL-kleuren opereren.

Concurrentie
De concurrentie is bikkelhard. In eigen land pikte DHL onlangs een belangrijk contract met het ministerie van Buitenlandse Zaken van een concurrent af. Ook dat zal nog jobs kosten. Het Belgische familie-bedrijf Ziegler staat het water aan de lippen. In juli kon het de lonen niet betalen. Ziegler heeft gebouwen moeten verkopen (en ze aan hoge interest teruggehuurd) om een kapitaalsinjectie te kunnen doorvoeren.

Alle aandacht richt zich nu op het soorteercentrum op de luchthaven van Zaventem. DHL heeft in december vorig jaar gevraagd dat het plafond voor de nachtvluchten opgetrokken zou worden van 25.000 naar 34.000 per jaar. Dat zou de conditie zijn voor uitbreiding.

Maar werknemers en syndicalisten van DHL kregen sindsdien de stellige indruk dat Deutsche Post zijn Europese hub geleidelijk vanuit Zaventem naar elders zal verhuizen, vermoedelijk naar Leipzig in Oost-Duitsland.

DHL zal die beslissing vroeg of laat moeten bekendmaken, "en dat zal een bom zijn", zegt een vakbondsman. "Tot nu toe was het voor DHL de goed-nieuws-show: zoveel jobs erbij als we kunnen uitbreiden. Maar ze zijn doodsbenauwd dat ze slecht nieuws zullen moeten brengen. Dat is ronduit slecht voor zo'n bedrijf". DHL zal de hub in Zaventem afbouwen, denkt onze bron, en tegelijkertijd zijn activiteit naar Oost-Duitsland verleggen. "Maar dat zal geleidelijk gaan. Want ook een grootscheepse verhuis kost geld".

Als dit scenario zich voltrekt, zullen de gevolgen hoedanook niet min zijn. "Het wordt een domino-effect", zegt de vakbondsman, "er zullen bedrijven voor de bijl gaan die nu zeer nauw met DHL samenwerken. Om nog niet te spreken over het personeel van het sorteercentrum zelf".

In het sorteercentrum werken vooral laag- of ongeschoolde mensen. Ze doen zeer flexibel werk, doorgaans moeten ze 's nachts voor 4 uur opdraven, dat weegt op hun gezondheid. Ongeveer de helft van de werknemers heeft overdag een tweede job! Omdat ze laag geschoold zijn, hebben ze absoluut een tweede inkomen nodig. Als ze hun job bij DHL verliezen, wordt het een katastrofe. Waar aan die mensen nog werk vinden?"

DHL draagt tegenover zijn werknemers een zware verantwoordelijkheid. "DHL wil de Nummer-1 zijn. Maar tegenover hun personeel zijn ze allesbehalve de Nummer-1", zegt iemand. DHL werft bij voorbeeld enkel Nederlandstaligen aan en dus géén Brusselse jongeren, terwijl in Brussel één of vijf jongeren zonder werk zit.

Trekt DHL op termijn uit Zaventem weg, dan betekent dat de derde zware klap voor de economie en de twerkstelling in het Brusselse (na de sluiting van Renault-Vilvoorde in 1997 en de likwidatie van Sabena in 2001). Bij DHL gaan dan waarschijnlijk zo'n 3000 jobs verloren; en op en rond de luchthaven nog eens evenveel.