Concentratie / Reclamereus WPP koopt Grey voor 1,24 miljard euro by raf Tuesday, Sep. 14, 2004 at 9:35 AM |
raf@indymedia.be 0476-954290 |
De Britse reclamereus WPP koopt zijn Amerikaanse sectorgenoot Grey op voor een bedrag van 1,52 miljard dollar (1,24 miljard euro). WPP is daarmee twee Amerikaanse investeringsfondsen en de Franse concurrent Havas te snel af. WPP verenigt nu de reclame-budgetten van Procter & Gamble en Unilever in zijn portefeuille. Havas mag zelf gaan vrezen voor zijn toekomst.
De slag om de overname van Grey Global Group (nummer
7 in de wereld-top 10) heeft heel de zomer geduurd. Uiteindelijk legt WPP
het meeste geld op tafel. Het overtroeft de Franse rivaal Havas (nummer
6 in de top-10) en de Amerikaanse investeringsfondsen Hellman & Friedman
en Kohlberg Kravis Roberts & Co.
Met de overname van Grey zitten de toonaangevende bedrijven in de publiciteitssector
nu geconcentreerd in de handen van vier wereldspelers: de Britse WPP van
Martin Sorrel, de Franse Publicis-groep, en de Amerikaanse groepen Omnicom
en Interpublic. WPP maakte in 2003 een omzet van 7,3 miljard dollar; Grey
zat met een omzet 1,3 miljard dollar in 2003 ook nog bij de grootste tien
ter wereld.
Havas, van de Franse "raider" Vincent Bolloré, pakt naast Grey en
mist daarmee allicht de laatste kans om toe te treden tot de liga van de
reuzen. Het krijgt nu het formaat van een middelgrote reclame-groep en zou
volgens waarnemers wel eens één van de volgende bedrijven kunnen
zijn die in handen van de vier reuzen komen.
WPP, oorspronkelijk Wired Plastics, ontpopte zich van een lege schelp tot
een bijzonder offensieve overnemer. Met de koop van Grey krijgt het nu één
van 's werelds grootste reclame-budgetten in handen, dat van de Amerikaanse
chemie-multinational Procter & Gamble. WPP had ook al het reclame-budget
van de Brits-Nederlandse multinational Unilever, de directe concurrent van
Procter & Gamble.
WPP gaat naar verluidt de twee budgetten strikt uit elkaar houden, het reclame-budget
van Procter & Gamble wordt namelijk ondergebracht in een apart dochterbedrijf.
Ook MediaCom, het Grey-bureau dat reclame-ruimte koopt, blijft een aparte
dochter binnen de WPP-groep.
Voor meer info, lees het artikel 'Schaalvergroting'
in ons boek Media-Activisme