arch/ive/ief (2000 - 2005)

Selectieve Verontwaardiging rond N42
by Filip De Bodt Thursday, Sep. 02, 2004 at 1:37 PM
uilekot@skynet.be 053/6236436

Streekpolitici uit Oost-Vlaanderen pleiten opnieuw voor ontsluiting. vzw 't Uilekot reageert

Vorige week reageerden de streekpolitici van Z.O.-Vlaanderen (vrij laat) op een in juni bekend geraakte streefbeeldstudie rond de N42.

Hierin wordt o.m. voorgesteld om de twee maal twee rijstroken op het Zottegemse grondgebeid terug te brengen tot twee maal één rijstrook. De politici vinden deze ingreep des duivels omdat ze vrezen dat de streek hierdoor haar ontsluiting annex economische ontwikkeling zal missen.

Andermaal wordt in het dossier van de N42 zéér dubbelzinning en selectief gereageerd.

Het Aktiekomitee N42 wenst volgende opmerkingen te maken:

Wij vragen ons af waar men een dergelijk concept van economische ontwikkeling haalt. De ‘gouden’ jaren zestig waarbij men slechts industrieterreinen hoefde aan te leggen en wegen te trekken zijn definitief voorbij: de economische ontwikkeling is niet meer van die aard. Men doet alsof globalisering en delokalisering niet bestaan. Men vergeet dat er ondertussen een minimum aan ruimtelijke ordening gekomen is via het Structuurplan Vlaanderen. Men vergeet dat ook andere gemeenten, die veel dichter bij autostrades liggen vrij liggende industriegrond hebben. Sint-Niklaas bestaat niet meer. De zogezegde ontsluiting waar men naar hengelt zou wel eens als gevolg kunnen hebben dat de streek een doorvoergebnied wordt van Nederland naar Frankrijk (sinds de opening van de Westerscheldetunnel) zonder dat het daar zelf economisch baat bij heeft. Het aktiekomitee roept de politici op een daadwerkelijke sociale en ecologische politiek te voeren in plaats van zich weg te stoppen achter de fetisj van de ontsluiting.

Het Aktiekomitee vroeg via het Herzeelse LEEF!-gemeenteraadslid Filip De Bodt de cijfers op van de ongevallen van de laatste drie jaar op de N42 te Herzele en Zottegem.

De door de Politie vrijgegeven cijfers wijzen er op dat de tol van verkeersongevallen op de twee maal twee rijstroken bijna even groot is als op het kronkelige stuk N42 te Herzele. Bovendien zijn een aantal ongevallen op de grens tussen Herzele en Zottegem (Witte Brug) te wijten aan dezelfde twee maal twee rijstroken: wagens komen op die plaats aan een razende snelheid van de vier maal vier naar de twee maal twee rijstroken.

De aanleg van een nieuw tracé lijkt in deze niet voor een oplossing te zullen zorgen: ook op rechte wegen gebeuren blijkbaar enorm veel ongelukken. Het voorziene knooppunt met op en afritten aan de Schipstraat te Sint-Lievens-Esse betekent gewoon dat men de problemen van plaats verlegt!

Het aktiekomitee eist dat men niet alleen rekening houdt met de dubieuze en achterhaalde fetisj van de economische ontwikkeling, maar ook met de verkeersveiligheid en leefbaarheid van de omwonenden.