Media / Gemeenschapsmedia moeten TV counteren (P.Watkins) by raf Tuesday, Jun. 29, 2004 at 3:39 PM |
raf@indymedia.be 0476-954290 |
De arrogante eigengereidheid van televisie en film toont hoe diep de crisis van de audio-visuele massa-media is. Dat zegt de Britse cineast Peter Watkins in zijn boeek MediaCrisis. De crisis blijkt volgens Watkins vooral uit de kloof tussen de AVMM en het publiek. Peter Watkins schuift een lijst met remedies naar voor. Maar filmers moeten vooral weer veel nauwer met het publiek gaan samenwerken.
Met MediaCrisis doet Peter Watkins (UK, 1935) vooral een oproep om de fakkel
over te nemen. De lijst van films die hij gerealizeerd heeft, is lang. Meestal
waren het omvangrijke en moeilijke projecten die buiten de mainstream-kanalen
gemaakt moesten worden. Sinds de jaren '60, en vooral vanaf zijn anti-nucleaire
film War Game (1966 – gecensureerd door de BBC) botste Watkins voortdurend
met het media-establishment. Vandaag is hij moegestreden, met het beeld althans.
Met het woord vecht hij verder.
"De Amerikaanse journalisten doen nu exact hetzelfde als de fotografen die
in 1939 samen met de Wehrmacht binnenvielen in Polen", zegt Peter Watkins
tijdens een ontmoeting in Cinema Nova in Brussel. "Ik heb een tijd in Canada
gewoond, vlak over de grens met de States, en we konden daar de Amerikaanse
TV-stations volgen. Werkelijk choquerend. Elke morgen kregen we die anchors
op onze nuchtere maag, met hun fijne maniertjes en hun smile! Maar de wreedheid,
het racisme, de gewelddadigheid in hun woorden en uitdrukkingen, dat is echt
niet te geloven".
Daarin uit zich de crisis die nu de audio-visuele massa-media doorkruist.
Ze hameren met een ongeziene efficiëntie hun boodschap erin. Watkins
wijt die efficiëntie aan de uitgekiende manipulatie door de AVMM, die
volgens hem steunt op het altijd opnieuw herhalen – "hour after hour,
year after year" – van de snelle, oogverblindende montage-stijl die hij
de MonoForm heeft genoemd. Hij beschrijft het als een raster met vertikale
breuklijnen tussen de shots: |-|---|-|---|-|-|-|-|--|. Of, uit één
van zijn teksten: Cut. Noise. Tilt. Jiggle. Cut. Music. Zoom. Circle.
Sound-bite. Cut. Noise. Tilt. Pan. Cut. Zoom. Cut. Tilt. Jiggle. Cut. Music.
Impact. Bang. Cut. Cut. Circle. Cut. Climax. Cut. Next scene. Process repeated.
Cut. Cut. Noise. Tilt. Jiggle. Cut. MTV-clips passen de MonoForm toe,
maar ook de TV-journaals en langspeelfilms. Voor wie in de AVMM werkt, is
er volgens Watkins geen ontkomen meer aan.
Watkins voornaamste kritiek op het "grid-lock" van de MonoForm is
dat het de kijker "als op de RollerCoaster" meezuigt in een betoog, zonder
dat de kijker ook maar één kans krijgt om wat hij te zien en
te horen krijgt te laten bezinken. Er is geen ruimte om na te denken over
wat film en tv je voorschotelen. Dat doen de AVMM zéér bewust,
zegt Watkins, omdat ze zonder enige tegenspraak een duidelijk verhaal willen
vertellen. Ze promoten een maatschappij die berust op principes van harde
concurrentie, winst, consumptie en verkwisting.
Voor Watkins zijn in de eerste plaats de topmanagers van de media-bedrijven
verantwoordelijk voor de machtspolitiek van de AVMM en voor hun misprijzen
voor het publiek. Maar ook zijn ex-collega's van film en televisie dragen
schuld. Ze hebben zich ondergedompeld in schrik, aldus Watkins, ze durven
geen kritiek meer uitspreken en door hun stilzwijgen zijn ze medeplichtig.
Dezelfde medeplichtigheid ziet hij bij de filmscholen die het Hollywood-model
verafgoden en aan beginnende media-makers weigeren uit te leggen dat er nog
andere manieren bestaan om films of televisie te maken.
Het publiek moet kunnen participeren, het moet mee kunnen bepalen hoe de
expressieve mogelijkheden van film en televisie worden aangewend. Dat is
volgens Peter Watkins de kern van het antwoord op de MediaCrisis. Tegenover
de almacht van de Amerikaanse Popcultuur moeten de gemeenschappen hun eigen
audio-visuele cultuur ontwikkelen. Dat veronderstelt dat mensen leren samenwerken
voor hun eigen media, dat ze kritisch naar de mainstream-media leren kijken,
en dat ze vanuit dat vertrekpunt ook stevige training krijgen.
Dit zijn volgens Watkins een aantal opdrachten voor zo'n alternatieve media-praktijk:
MediaCrisis, het boek van Peter Watkins, is uitgegeven door Homnisphères
in Frankrijk. Een Franse
résumé staat on-line.
Het boek is de bewerking van eerdere Engelse teksten van Peter Watkins. De
voornaamste staan op zijn websites in Canada en
in Litauwen.