Medialitis#2 / Publi-bonzen blinken VS-blazoen op by raf Thursday, Jun. 24, 2004 at 11:44 PM |
raf@indymedia.be |
De Amerikaanse privé-sector start een campagne om het imago van Amerikaanse merken zoals McDonald's, Microsoft en MTV op te poetsen. De ondernemingen ondervinden immers dat deze "brands" wereldwijd hoe langer hoe minder in trek zijn, omwille van de agressieve internationale politiek van het Witte Huis.
De promo-campagne noemt zich Business for Diplomatic Action (BDA). Dit "corporate" eenheidsfront wordt aangevoerd door Keith Reinhard, baas van het reclame-bureau DDB Worldwide uit 's werelds grootste marketing-onderneming Omnicom. Volgens Reinhard kan het bedrijfsleven de Amerikaanse merken sneller weer attractief maken dan de Amerikaanse politiek, die langere beleidsprocedures moet volgen.
Het initiatief van BDA komt erop neer dat het Amerikaanse bedrijfsleven met eigen middelen een eigen buitenlandse politiek gaat voeren. De groep werkt al aan een reality-soap die The Exchange zal heten, en die draait rond de avonturen van zes werknemers van een Amerikaanse multinational: drie Amerikaanse expats in het verre buitenland en drie buitenlanders in een Amerikaanse vestiging van hetzelfde bedrijf.