arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL / Star-plan van Deutsche Post World Net tekent kader uit
by raf Tuesday, Jun. 22, 2004 at 6:40 PM
raf@indymedia.be 0476-954290

De werknemers van DHL in Zaventem voelen zich de speelbal van hun management en de Belgische regering. De regering wacht tot september om publiek te maken of DHL ongebreideld mag uitbreiden. DHL doet of het intussen niet weet wat gedaan. Nochtans zijn de objectieven voor DHL al 20 maanden geleden uitgetekend in het alomvattende STAR-plan van Deutsche Post World Net, waarvan DHL een schakel is.

In mei van dit jaar gooiden twee Duitse postbedrijven zich ongeveer tegelijk in de autoracerij. Deutsche Post startte einde mei met een Speed Academy waar zes jonge autocoureurs voor het grote werk worden klaargestoomd. Hans-Joachim Stuck en Eddie Jordan, twee anciens uit het Formule-1-circus, gaan de snelheidsduivels coachen. Dat de stunt afstraalt op het imago van Deutsche Post is meegenomen.
Het koerierbedrijf DHL stapte in Formule-1. DHL is nu de bevoorrechte logistieke partner van Bernie Ecclestone, de patron van het snelheidscircus. Voortaan bouwt DHL voor elke Grand Prix een postcentrum dat 24-uur-op-24 spoedzendingen kan bezorgen: van wisselstukken voor Ferrari tot champagne-magnums voor de piloten die het podium mogen beklimmen. Dit seizoen zijn er maar liefst 18 van zulke grote prijzen, tot en met Bahrein en Shanghai toe. "Een formidabel communicatie-platform", vindt DHL, zeker in de richting van China waar een enorme markt op DHL ligt te wachten èn de koerier zéér ambitieuze plannen koestert.

De grootste

Toeval of niet: DHL en Deutsche Post zijn allebei eigendom van Deutsche Post World Net. Dat concern zegt sinds eind 2002 onverbloemd dat het 's werelds grootste koerier wil worden. DPWN stuurt daarvoor zijn 4 divisies in het strijdperk: 'Brief' (ook wel: Mail), 'Express', 'Logistik' en 'Finanz' (voornamelijk Postbank). Het management van die divisies weet waaraan zich te houden. Hun richtlijnen zijn eind 2002 in het STAR-plan vervat.

Deutsche Post World Net (DPWN) lanceerde STAR op 31 oktober 2002: doel is tegen einde 2005 het rendement en de opbrengsten van de groep aanzienlijk omhoog te drijven. STAR omvat 115 projecten, voor alle geledingen van de groep. Het hele plan moet tegen eind 2005 een stijging van de operationele winst (vòòr afschrijvingen, interest en belastingen) opleveren van 1,4 miljard Euro. Dat moet toelaten dat de operationale winst van DPWN stijgt van 2,2 miljard Euro in 2002 naar 3,1 miljard Euro eind 2005. Het doel is, zegt het Star-plan, "wereldwijd de nummer-1 worden in logistiek".

Star-plan bijgestuurd

In 2003 lopen de resultaten vooruit op het streefdoel. STAR brengt (sinds de lancering) 423 miljoen Euro op, terwijl het objectief 350 miljoen Euro bedroeg. De omzet van DPWN komt voor het eerst uit boven 40 miljard Euro. De vier DPWN-divisies presteren als volgt: Brief zet 11,9 miljard Euro om; Express 16,4 miljard Euro, Logistik 5,9 miljard Euro en Finanz 7,8 miljard Euro.
DPWN sluit 2003 af met een operationele winst van 2,98 miljard Euro. Het overwicht van de divisie-Express komt voor een groot stuk van de expansie in de Verenigde Staten waar het koerierbedrijf Airborne voor 983 miljoen Euro is overgenomen.
In het eerste kwartaal van 2004 zet de trend zich door. DPWN haalt een omzet van 10,5 miljard Euro. De omzet van Express stijgt met 25,6%, die van Logistik met 10,8%.

Deze resultaten zetten DPWN er voorjaar 2004 toe aan de objectieven van het STAR-plan hoger te leggen. Tegen einde 2005 zou de hele groep moeten uitkomen op 3,6 miljard operationele winst (tegen 3,1 miljard in het oorspronkelijke STAR-plan) met een groter aandeel van de divisie-Brief (2 miljard Euro, tegenover 1,6 miljard in het STAR-plan van oktober 2002). Kennelijk mikt DPWN vooral via de divisie-Brief op expansie in Europa waar de post-sector verplicht moet liberalizeren tegen 2007.

Netwerk integreren

Express en Logistik (waarvan het relatieve belang in STAR#2 iets kleiner is dan in STAR#1) zijn van prioritair belang voor de wereldwijde expansie van DPWN, in de Emerging Markets (ook Oost-Europa), de States en in Azië. In de VS zou DHL door de overname van Airborne "vijf tot tien keer keer zo groot" moeten worden, en de marktleiders FedEx (de N°2) en UPS (de N°1) dichter op de hielen moeten zitten. Besparing: 80 miljoen Euro. Menselijke kost: een verlies van minstens 2900 "positions" (jobs).

In de fraaie presentaties van Deutsche Post World Net tellen de bedrijfsresultaten, sociale informatie is er uiterst schaars. Dat er door de fusie van Airborne en DHL in de VS 2900 jobs sneuvelen, is als het ware een loslippigheid. Nòg een hint over de sociale oriëntaties die DPWN kiest voor zijn filialen en divisies: in Duitsland is er een akkoord met de vabond Verdi over de verlenging van de werkweek tot 48 uren "op vrijwillige basis".

Cruciaal in 2004 zijn de "European hub and network integration". Zo staat het in een presentatie voor een UK-Roadshow van voorjaar 2004. Er is sprake van verregaande integratie van Express èn Logistik. Express is voorjaar 2003 ontstaan uit de samenvoeging van EuroExpress en DHL Worldwide Express. Logistik omvat Solutions (zeg maar: op de maat van bedrijven gesneden transport-oplossingen), Danzas Air & Ocean en DHL Freight International. Hoe het allemaal precies in zijn werk moet gaan, hoe de divisies samengesteld worden of herschikt, dat blijft vooralsnog het goedbewaakte geheim van het management van Deutsche Post. De werknemers zijn wel degelijk aan de uitkomst van hun Wargame overgeleverd.

Bravo
by R Vermeersch Tuesday, Jun. 22, 2004 at 11:33 PM

Beste,

Bravo voor dit artikel. Het is goed gedocumenteerd een geeft goed de realiteit weer.
Hopelijk wordt het door velen gelezen.