"DHL moet sociaal denken" (Europese ondernemingsraad) by raf Friday, Jun. 11, 2004 at 4:28 PM |
raf@indymedia.be 0476-954290 |
Het koerierbedrijf DHL is zijn Europese vliegroutes, die nu nog via Zaventem gaan, aan het hertekenen. Daarbij komt dat DHL nu echt wel zinnens lijkt zijn Europese draaaischijf in het Duitse Leipzig in te planten, omdat het bedrijf in Zaventem te weinig slots (zeg maar: vliegmogelijkheden) meent te hebben voor zijn gewenste uitbreiding. Over de mogelijk impact voor het Belgisch personeel wil de top van DHL geen duidelijkheid verschaffen.
DHL (dochter van DPWN-Deutsche Post World Net) werkt
gestaag voort aan zijn Europese herstructurering in het kader van het Star-plan.
Dat is een pakket van een honderdtal projecten waarvan er een twintigtal
"transnationaal" is. Tijdens de Europese ondernemingsraad van DPWN van woensdag
9 juni is er ook luttele informatie naar buiten gekomen over de DHL-plannen
voor België.
Vliegroetes
DHL herschikt vooreerst de Aviation Routings. Een aantal routes loopt niet
meer via Brussel en er komen meer rechtstreekse (point-to-point) verplaatsingen,
vooral per truck, bij voorbeeld van Bergamo naar Kopenhagen. De helft van
de vracht die DHL in Europa vervoert, zou nu al niet meer via Brussel gaan,
en dat aandeel neemt nog geleidelijk toe. In dit verband rijst ook de vraag
of DHL meer vluchten aan LufthansaCargo zal uitbesteden dan het nu (in het
raam van een Joint Venture met de Duitse luchtvaartmaatschappij) naar verluidt
al doet. Over mogelijke gevolgen voor het personeel van DHL-Aviation
op Zaventem wil de DHL-top in Duitsland nog niets kwijt.
Draaischijf
Het meest nijpt de kwestie waar DHL zijn Europese hub zal vestigen. DHL-Aviation
(de Brusselse hub in Zaventem) kan volgens DHL de volume-stijging van het
vrachtvervoer niet meer aan. DHL zal zijn expansie elders realiseren, dus:
de Brusselse hub zal hoogstwaarschijnlijk verhuizen. Tenzij DHL in Zaventem
meer slots krijgt. Zo is het ook geformuleerd in het Pegasus-plan van DHL,
dat het bedrijf aan de Belgische regering heeft overhandigd.
Alternatieve vestigingsplaatsen zijn het Duitse Leipzig of het Franse Vatry.
Gezien de sterke (ook politieke) bindingen tussen Deutsche Post en de Duitse
regering wordt het hoe langer hoe waarschijnlijker dat de hub naar Leipzig
gaat.
Sociaal denken
De Europese ondernemingsraad – inclusief de Duitse delegatie - heeft op woensdag
9 juni daarover zijn standpunt bekendgemaakt aan DPWN, op initiatief van
de Belgische delegatie .
Er is op gewezen dat in Zaventem een groot aantal van de meer dan 2000 werknemers
laaggeschoolde mensen zijn (vaak koppels bovendien) die bij een mogelijke
afslanking geen kans maken opnieuw werk te vinden. DHL, zo is gezegd, mag
niet enkel economische en strategische objectieven vooropstellen, maar moet
ook sociaal denken en rekening houden met de mensen die het bedrijf groot
gemaakt hebben. Als de Europese DHL-hub in Leipzig komt, zo is nog gezegd,
dat zulks dan stapsgewijs gebeurd en zonder dat Zaventem wordt afgebouwd.
Want volgens het slechtste scenario zouden er bij in Zaventem na een afslanking
maar circa 300 à 500 jobs overblijven.
September is beslissend. Dan moet duidelijk zijn of DHL de uitbreiding van
slots (met meer nachtvluchten) krijgt die het vraagt.
Synergie
DHL schrapt op dit ogenblik circa 500 jobs in zijn hoofdkwartier GCC. Bij
de koeriers en de leveringsdiensten komen voorlopig geen zware sociale ingrepen.
Dat ligt in de andere DHL-zones in Europa al helemaal anders. Daar is het
koerierbedrijf zijn verschillende dochterbedrijven in synergieën aan
het samenvoegen. In Duitsland moeten bij voorbeeld Deutsche Post Express
en DHL Classic samengaan, niet alleen geografisch maar ook over de bedrijven
heen, hetgeen 1600 jobs zou kosten. Klantendiensten, verkoop, marketing en
koeriersdiensten smelten samen. Hetzelfde gebeurt naar verluidt momenteel
vooral in Spanje en Nederland.