arch/ive/ief (2000 - 2005)

[Interview De 4e Dimensie] "Kleine projecten zijn maatschappelijk relevanter"
by Sam Friday, Jun. 11, 2004 at 12:52 PM
samvandriessche@hotmail.com

BRUSSEL - De 4e Dimensie is een negenkoppig Westvlaams Hip Hop collectief. Het collectief is eigenlijk een soort platform waaruit verschillende zijprojecten worden gevormd, want De 4e Dimensie heeft sinds november vorig jaar niet meer opgetreden. Hun demo-cd Ministry of Silly Talks is na Prose Combat van Future World Funk onze tweede “mix van de maand”. De demo is een soort compilatie van nummers van de groep samen en van de verschillende initiatieven van de individuele leden. Dj M.O.D., dj Homegrown en mc David lichten toe.

Hoe is De 4e Dimensie ontstaan?

M.O.D. (dj): “De 4e Dimensie is eigenlijk lang geleden ontstaan. Ik kwam enkele mensen tegen op een feestje, waaronder David (mc) en we raakten aan de praat. Op dat moment waren we wel allemaal nog niet lang met muziek bezig. Toen we naar Gent kwamen om te studeren zijn er nog enkelen bijgekomen, waaronder Lagaff als dj die ook de beats maakt. Op dat moment waren we dus met twee dj's, maar we hadden niet genoeg ervaring om samen live iets te doen. In de refreintjes begonnen we dan bijvoorbeeld met twee dj's onbewust door elkaar te scratchen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb me dan ook teruggetrokken en Lagaff heeft doorgedaan. Ik blijf wel nog actief, maar dan vooral solo.”

Hoeveel mensen mogen zich dan lid van het collectief noemen?

DAVID: “We hebben Analyze, een zangeres, Ismael, een mc die reggea, ragga en Hip Hop brengt, Homegrown en Lagaff draaien en maken de beats, SubZero draait triphop en doet de opnames. M.O.D. draait vooral op fuiven en in cafés, ORIM en C-mone doen aan graffiti en verzorgen de lay-out van affiches, flyers en de site, ikzelf rap.”

M.O.D.: “Wij werken wel samen met deze mensen, maar op een zeer losse manier. Allemaal samen optreden bijvoorbeeld gebeurt niet. De groep zelf, De 4e Dimensie, heeft veel opgetreden met als vaste formatie David, Ismael, Analyze en Lagaff aan de draaitafels. Dat was in feite de kern. De beats waren dan door anderen gemaakt maar live waren die er niet bij. Achteraf gebeurde het dan wel dat ik bijvoorbeeld nog een soloset speelde.”


De 4e Dimensie

Treden jullie vaak op?

HOMEGROWN: “Meestal spelen we in de buurt van Kortrijk. Het voordeel is dat de mensen u daar snel leren kennen en dus veel optredens kunnen regelen. Een groot verschil met in Gent omdat er daar ten eerste minder connecties en ten tweede veel meer andere groepen zijn. In Gent is het dan ook moeilijker om optredens te versieren omdat we in vergelijking met DHL bijvoorbeeld totaal niet bekend zijn. De optredens regelen we ook altijd via connecties en dus niet via een boekingskantoor of iets dergelijks.”

M.O.D.: “Ook de vzw Graffiti Jeugddienst bijvoorbeeld regelt geregeld iets voor ons, net als de Kreun (concertclub in Kortrijk waar naast optredens ook workshops, infosessies en producties rond muziek plaatsvinden) en Jeugdhuis Krak (Avelgem).

DAVID: “Wij doen trouwens niet enkel optredens, maar wij geven ook vaak workshops. We werken bijvoorbeeld dikwijls met probleemjongeren en jonge allochtonen rond Hip Hop. Ik zit dan samen met die jongeren en leg hen uit wat Hip Hop is en hoe het ontstond in New York eind jaren zeventig. Dan doe ik een voorstelling en laat ik hen in groepjes zelf tekstjes schriiven. Uiteraard help ik hen daarbij, eerst gewoon naar rijmwoorden toe, later ook naar structuur in de teksten. Op het einde van de workshop hebben we dan zelf een nummer. Ik probeer ook rond specifieke onderwerpen te werken. Met allochtone jongeren bijvoorbeeld kan je bijvoorbeeld een tekst schrijven rond het conflict in Israël en Palestina. We hebben twee jaar geleden ook een aantal Roarings gedaan. Toen trokken we met de hele groep naar jeugdhuizen en gaven we de hele middag workshops graffiti, dj, mc en breakdance. 's Avonds staken we dan met de deelnemers een show in elkaar gevolgd door een fuif met onze dj's. Jammer genoeg hebben we hier niet veel tijd meer voor. Ik ga ook vaak op betogingen gaan rhymen. Ik ben bijvoorbeeld in Londen op een betoging gaan rhymen samen met de Double Negative Crew en Asian Dub Foundation. Ik help ook geregeld mee aan activiteiten van smart art mouvement, maar we hebben geen muzikale samenwerking. Ik wou gewoon een shout out doen omdat dit goede vrienden zijn.”

Een plaat van The Police opleggen is bijvoorbeeld compleet fout en dat soort dingen doen we net wel”

DAVID: “Ik zit al langer in de vredesbeweging voor ik met muziek bezig ben. Nu heb ik de ideale manier gevonden om mijn werk te kopplen aan verscheidene organisaties om zo het culturele aspect binnen de vredesbeweging op mij te nemen. Volgens mij kunnen door middel van cultuur grootse dingen bereikt worden. Bijvoorbeeld de PVDA heeft duidelijk deze weg ingeslagen want ze zijn meer met muziek en met optredens beginnen werken en dat is net wat jullie met Indymedia nu ook doen. Door er een cultureel aspect aan te koppelen willen jullie toch ook meer mensen bereiken?”

Vanwaar de naam?

DAVID: “De 4e Dimensie kan je zien als of tijd, of het onbekende en het mysterieuze. Er zouden bijvoorbeeld zwarte gaten zijn in de ruimte waar de vierdimensionele wiskunde toepasbaar is, maar daar is niets over gekend. Ook aan tijd is er geen begin of einde. We zingen over een ver verleden, over dromen van de toekomst, we staan in het heden en we zingen ook over het heden. Tijd is heel toepasbaar, net zoals het onbekende. We willen nieuwe horizonten verkennen, onze muziek zo ruim mogelijk maken en dus niet enkel Hip Hop spelen. We willen nieuwe dingen creeëren en vandaar De 4e Dimensie.

M.O.D.: “De 4e Dimensie is eigenlijk een zeer open begrip. In welke richting de groep ook evolueert, de naam blijft steeds toepasbaar.”


Dj Homegrown met zijn zijproject Boutros Boutros Gali

Hebben jullie eigenlijk al cd's of demo's uitgebracht?

HOMEGROWN: “Bij het project Groeischeuten van de Graffiti Jeugddienst, een tentoonstelling die gedurende een week in Gent liep, participeerden enkelen van De 4e Dimensie. Dat was zowel visueel met graffiti artiesten, als audiovisueel. Er werd dan een cd'tje verkocht met alle werken, foto's en muziek op, waaronder bijvoorbeeld een nummer van mij. Verder staan er nog enkele nummertjes op onze site (www.d4d.be), en dat is het zowat. Ons verleden is er vooral een van live-optredens.”

DAVID: “We hebben sinds kort wel een demo van tien nummers die als volwaardige cd zal uitgebracht worden.”

M.O.D.: “We noemen het wel een demo omdat het vooral voor rond te sturen is, maar de geluidskwaliteit is zeer goed.”

Alle nummers zijn dus zelf gemaakt?

M.O.D.: “De 4e Dimensie zijn allemaal eigen nummers, in de zijprojecten zijn er ook gewoon dj-sets. Het project van Homegrown, Ismael en mijzelf bijvoorbeeld, Boutros Boutros Gali, is eigenlijk een soort parodie op de gehypte raggasounds. We vertrekken iedere keer van ragganummers, maar dat bouwen we op naar totaal andere genres; het is dus eigenlijk een mix van vele soorten muziek gebaseerd op het patroon van de raggasounds. Veel raggasounds mixen niet en leggen gewoon nummers op. Wij proberen dat met drie platendraaiers en een effectmodule helemaal anders aan te pakken. Alles wordt in elkaar gemixt en ter plaatse geremixed. Het spreekt voor zich dat deze sets dan ook volledig voorbereid en uitgedacht zijn.”

HOMEGROWN: “Een ander doel van dit project is om de hokjesmentaliteit van de verschillende genres te doorbreken en achter ons te laten. Wij doen bijvoorbeeld dingen die in de raggascene not done zijn. Een plaat van The Police opleggen is bijvoorbeeld compleet fout en dat soort dingen doen we net wel. Ook verschillende genres erbij betrekken om duidelijk te maken dat het allemaal wel met elkaar in verband staat.”

M.O.D.: “Wij brengen eigenlijk een soort alternatieve vorm van feest om duidelijk te maken dat er meer is dan een enkel genre. Enkele jaren geleden was Hip Hop en r&b volledig in en nu is het meer ragga. Als je dan nu naar feestjes gaat is het echt veelal dit of niets.”

Wat gaan jullie doen voor de mix van de maand?

HOMEGROWN: “Wel van die demo zullen we een paar nummers op jullie site zetten. Naast De 4e Dimensie zijn er ook nog een aantal zijprojecten. M.O.D. en ik draaien bijvoorbeeld samen, soms maak ik alleen nummers. We willen eigenlijk een soort compilatie maken van nummers van de groep samen en van de verschillende initiatieven van de individuele leden. Ik maak voornamelijk instrumentale nummers. De boodschap is dan minder duidelijk al breng ik daar uiteraard ook een gevoel mee over, de teksten van David zijn doorspekt met ideeën van politiek, maatschappij tot persoonlijke emotionele dingen.”

DAVID: “Deze verschillen zijn ook voordelen om samen te werken. Bij mij als mc is de muziek alleszins ondergeschikt aan de teksten, maar bij de dj's is dat net omgekeerd. Deze combinatie is perfect.”

M.O.D.: “Bij De 4e Dimensie is het dan ook zeker de bedoeling dat de boodschap overgebracht wordt, al is dat niet evident. De mensen die ons al langer kennen weten waarvoor we staan. Sowieso staat bij een optreden 70 procent van de mensen te dansen waaronder velen met steeds meer alcohol in het bloed, waardoor er zelden naar de teksten geluisterd wordt. Uiteindelijk denk ik wel dat op lange termijn de boodschap moet overkomen.”

Jullie beweren “sociaal geëngageerde teksten” te hebben. Hoe uit zich dat concreet?

DAVID: “Mijn ouders zijn altijd al politiek links geweest en ik ben zo opgevoed ook. Door alle invloeden die toen op mij afkwamen, langs de ene kant muziek en langs de andere kant een wereld waarin ik vaak verloren liep. Een wereld waar alles draait om winst en waar individualisme en onverschilligheid een grote plaats innemen. Hier wil ik bijvoorbeeld radicaal tegen in gaan. Aan de andere kant raken conflicten als Israël-Palestina mij ook enorm. Als je bijvoorbeeld ziet hoeveel Palestijnen de laatse weken het leven lieten door het Israëlische geweld durf ik wel eens een standpunt in te nemen.”

Te concrete teksten geven soms een erg direct en radicaal antwoord dat veel mensen te ondoordacht vinden”

DAVID: “Ik schrijf graag teksten waar je de boodschap zelf nog moet in zoeken, die niet voorgekauwd is. Teksten waarbij de mensen vaak aan mij vragen wat ik nu precies bedoel en wat mijn ideeën nu eigenlijk zijn. Als je bijvoorbeeld wil vitten op Amerika kan je zeggen: Bush, als ik lijk the big bad wolf komme, dan raas ik en blaas ik uw betontoren omme, dan weet iedereen wel wat je daarmee wilt zeggen maar velen zullen dat te agressief of te radicaal vinden. Het kan ook anders: “Strepen zijn de banen die naar de sterren leiden die ze proberen in te weiden of menselijke nomaden die bloedend in oceanen baden, ze stellen zich vragen of hun daden het evenwicht in het leven gaan schaden, ze planten zaden waar terreur uit gaat groeien, en imperialisme moet bloeien. Dit verpakt de boodschap heel wat beter dan het vorige en zo kan je met poëzie en klanken spelen en intussen een boodschap uitdragen waar je zelf achter staat.”

M.O.D.: “Te concrete teksten geven soms een erg direct en radicaal antwoord dat veel mensen te ondoordacht vinden. Soms gaan we wel die kant op maar dat is dan niet met een extreem-linkse bedoeling maar vooral met het doel om discussie los te trekken. Veel mensen vinden dat dan inderdaad te extreem maar het is al positief dat ze reageren en dat je hen misschien een bepaalde bedachte houding kan bijbrengen.”

HOMEGROWN: “We zijn allemaal nogal progressief georiënteerd maar onze bedoeling is vooral om de mensen te laten nadenken en dat is eigenlijk het belangrijkste. We willen ze niet per se overtuigen van ons idee, maar ze gewoon laten nadenken en eens stil doen staan bij bepaalde dingen.”

DAVID: “Het is ook leuk dat we vaak mensen bereiken die Hip Hop nog niet kennen of anderen die enkel de Amerikaanse variant kennen die bij ons dan totaal iets anders vinden dan in de traditionele Hip Hop.”

M.O.D.: “Amerika blijft het grootste land voor de Hip Hop, maar als je ziet hoe labels als Clear Channel de groepen echt sturen, kan je zelf onbewust terechtkomen in datgene waar je tegen bent. Ik denk niet dat dergelijke labels trouwens ooit in ons zouden geïnteresserd zouden zijn.”

HOMEGROWN: “Op betogingen tegen de Amerikaanse imperialistische politiek bijvoorbeeld treden wij af en toe op, maar dan ben je eigenlijk voor je eigen kerk aan het preken want die mensen moet je niet meer overtuigen. Het is niet meer nodig om hen te laten nadenken als ze in dergelijke betoging meelopen.”

DAVID: “Niet elk nummer van De 4e Dimensie heeft trouwens dezelfde toon. Je moet namelijk een lijn vinden, een lijn waar je wel van kan afwijken. Wij raken echt zeer verscheidene thema's aan.”

M.O.D.: “Tonen hoe je bijvoorbeeld omgaat met individuele emoties kunnen ook maatschappelijk relevant zijn. De individuele eenzaamheid en onbegrepenheid is enorm in onze tijd.”

HOMEGROWN: “Als je bijvoorbeeld een nummer maakt over de liefde zeg je eigenlijk tegelijkertijd dat oorlog slecht is, of breng je tenminste positieve gedachten. We hebben een duidelijk standpunt maar we brengen ook nummers over heel persoonlijke gevoelens.”


Dj M.O.D., eveneens met Boutros Boutros Gali

Op de site zeggen jullie: “We verafschuwen de Hip Hop die dagelijks via de kabel door onze strot wordt geduwd, de Hip Hop die de VS en “The American Dream” verheerlijkt.” In Amerika liggen toch de roots van de Hip Hop?

DAVID: “Daarmee bedoelen we vooral de commerciële cliché Hip Hop, de money-cars-and bitches rap van MTV. Er is uiteraard veel goede Amerikaanse Hip Hop.”

HOMEGROWN: “We zijn vooral niet akkoord met de overdreven kapitalistische en materialistische boodschap in die nummers. We willen ons met die uitspraak niet tegen de Amerikaanse muziek in het algemeen afzetten. We willen gewoon zeggen dat wij niet achter de boodschap van die typische gecommercialiseerde Hip Hop staan.”

Eigenlijk zijn wij allemaal vrienden die uit De 4e Dimensie zijprojecten opstarten”

Wat met De 4e Dimensie in de toekomst?

M.O.D.: “We zijn met veel mensen in De 4e Dimensie maar we zitten wel zelden allemaal samen. We studeren of werken allemaal dus het is moeilijk om iedere week iedereen van het collectief op zelfs een repetitie samen te krijgen. Ik zit nu bijvoorbeeld in mijn examens dus tot begin juli doe ik niets met muziek. Concrete plannen heb ik vandaag niet. Ik ben vaak bezig met muziek maar er voor honderd procent voor gaan gaat niet samen met studeren. Als ik eerst mijn studies afwerk kan ik later ongetwijfeld veel verder komen.”

DAVID: “De live-groep De 4e Dimensie is eigenlijk een hoofdstuk dat afgesloten is want sinds november vorig jaar hebben we niet meer opgetreden. De demo brengen we nog uit maar ik zou op termijn ook wel iets nieuws willen beginnen. In plaats van mc te zijn zou ik misschien liever bijvoorbeeld manager zijn voor het project van M.O.D. en Homegrown. Ik ben nu ook de persoon die vooral optredens regelt en contacten legt. Misschien op termijn wel met een nieuwe live-groep beginnen maar niet met deze bezetting. De mensen van de orginele bezetting zijn allemaal met verschillende dingen bezig, waardoor een samenwerking praktisch zeer moeilijk haalbaar is.”

HOMEGROWN: “Eigenlijk zijn wij allemaal vrienden die uit De 4e Dimensie allemaal zijprojecten opstarten.”

De 4e Dimensie is dus eigenlijk iets om steeds op terug te vallen?

DAVID:”Voila.”

M.O.D.: “Het voordeel is dat De 4e Dimensie een losse structuur is waar van alles kan uitkomen. We zitten daar dus niet in vast. We hebben allemaal een druk en verschillend leven en we willen graag iets samendoen maar daar zeker niet in vastzitten.”

DAVID: “Ik persoonlijk werk bijvoorbeeld samen met politieke en culturele bewegingen als de PVDA, LSP, Jong Agalev en de CC Marianne. Hierdoor blijft er weinig tijd over om samen iets te doen. Als je naar iedereen individueel kijkt komt er gewoon veel meer uit. Ismael treed bijna iedere week op met allerhande raggasoundsystems, M.O.D. en Homegrown draaien ook regelmatig op fuiven en ik ben bezig met een poëzieproject in het kader van het Pablo Neruda-jaar (Neruda was een Chilleens schrijver die in 1971 de Nobelprijs voor literatuur won. Hij was ook bevriend met toenmalig President Salvador Allende). Lagaff, de dj van de groep is bezig met een blues-project en Analyze werkt aan een soloproject. Het is dus niet dat er iets afgelopen is, wij zien het als het begin van alles. Het nadeel daarvan is wel dat we nooit, of toch moeilijk, onder een naam bekend gaan worden, daarvoor wisselt alles te veel.”

Ik geloof dat kleine projecten maatschappelijk relevanter zijn”

M.O.D.: “Indien er ooit iets groots van zou komen denk ik dat het moeilijk is om groot te blijven en uw boodschap blijvend door te drukken. Momenteel geloof ik dat die kleine projecten maatschappelijk relevanter zijn. We duiken steeds op onder nieuwe namen, dezelfde kernboodschap naar voren brengend. Zo bereik je beter, meer en verscheidener publiek. Je hebt zelf ook meer afwisseling en die kleine projecten zijn tenslotte veel eenvoudiger te regelen. Er zijn veel groepen die bekend worden en eens de top bereikt is het uitsloven geblazen om hun bekendheid te behouden. Wij werken vanuit onze basisstructuur met constante stijgingen die hopelijk een cumulatief effect zullen teweegbrengen.”


Mc David samen met mc Ismael