Hoe
is De 4e Dimensie ontstaan?
M.O.D.
(dj): “De
4e Dimensie is eigenlijk lang geleden ontstaan. Ik kwam
enkele mensen tegen op een feestje, waaronder David (mc) en we
raakten aan de praat. Op dat moment waren we wel allemaal nog
niet lang met muziek bezig. Toen we naar Gent kwamen om te
studeren zijn er nog enkelen bijgekomen, waaronder Lagaff als dj
die ook de beats maakt. Op dat moment waren we dus met twee dj's,
maar we hadden niet genoeg ervaring om samen live iets te doen.
In de refreintjes begonnen we dan bijvoorbeeld met twee dj's
onbewust door elkaar te scratchen en dat is natuurlijk niet de
bedoeling. Ik heb me dan ook teruggetrokken en Lagaff heeft
doorgedaan. Ik blijf wel nog actief, maar dan vooral solo.”
Hoeveel
mensen mogen zich dan lid van het collectief noemen?
DAVID:
“We hebben Analyze, een zangeres, Ismael, een mc die
reggea, ragga en Hip Hop brengt, Homegrown en Lagaff draaien en
maken de beats, SubZero draait triphop en doet de opnames. M.O.D.
draait vooral op fuiven en in cafés, ORIM en C-mone doen
aan graffiti en verzorgen de lay-out van affiches, flyers en de
site, ikzelf rap.”
M.O.D.:
“Wij werken wel samen met deze mensen, maar op een zeer
losse manier. Allemaal samen optreden bijvoorbeeld gebeurt niet.
De groep zelf, De 4e Dimensie, heeft veel opgetreden met
als vaste formatie David, Ismael, Analyze en Lagaff aan de
draaitafels. Dat was in feite de kern. De beats
waren dan door anderen gemaakt maar live waren die er niet bij.
Achteraf gebeurde het dan wel dat ik bijvoorbeeld nog een soloset
speelde.”
De
4e Dimensie
Treden
jullie vaak op?
HOMEGROWN:
“Meestal spelen we in de buurt van Kortrijk. Het voordeel
is dat de mensen u daar snel leren kennen en dus veel optredens
kunnen regelen. Een groot verschil met in Gent omdat er daar
ten eerste minder connecties en ten tweede veel meer andere
groepen zijn. In Gent is het dan ook moeilijker om optredens te
versieren omdat we in vergelijking met DHL bijvoorbeeld totaal
niet bekend zijn. De optredens regelen we ook altijd via
connecties en dus niet via een boekingskantoor of iets
dergelijks.”
M.O.D.:
“Ook de vzw Graffiti Jeugddienst bijvoorbeeld regelt
geregeld iets voor ons, net als de Kreun (concertclub in Kortrijk
waar naast optredens ook workshops, infosessies en producties
rond muziek plaatsvinden) en Jeugdhuis Krak (Avelgem).
DAVID:
“Wij doen trouwens niet enkel optredens, maar wij geven ook
vaak workshops. We werken bijvoorbeeld dikwijls met
probleemjongeren en jonge allochtonen rond Hip Hop. Ik zit dan
samen met die jongeren en leg hen uit wat Hip Hop is en hoe het
ontstond in New York eind jaren zeventig. Dan doe ik een
voorstelling en laat ik hen in groepjes zelf tekstjes schriiven.
Uiteraard help ik hen daarbij, eerst gewoon naar rijmwoorden toe,
later ook naar structuur in de teksten. Op het einde van de
workshop hebben we dan zelf een nummer. Ik probeer ook rond
specifieke onderwerpen te werken. Met allochtone jongeren
bijvoorbeeld kan je bijvoorbeeld een tekst schrijven rond het
conflict in Israël en Palestina. We hebben twee jaar geleden
ook een aantal Roarings
gedaan. Toen trokken we met de hele groep naar jeugdhuizen en
gaven we de hele middag workshops graffiti, dj, mc en breakdance.
's Avonds staken we dan met de deelnemers een show in elkaar
gevolgd door een fuif met onze dj's. Jammer genoeg hebben we
hier niet veel tijd meer voor. Ik ga ook vaak op betogingen gaan
rhymen. Ik ben bijvoorbeeld in Londen op een betoging gaan rhymen
samen met de Double Negative Crew
en Asian Dub Foundation. Ik
help ook geregeld mee aan activiteiten van smart art
mouvement, maar we hebben
geen muzikale samenwerking. Ik wou gewoon een shout out
doen omdat dit goede
vrienden zijn.”
“Een plaat
van The Police opleggen is bijvoorbeeld compleet fout en dat
soort dingen doen we net wel”
DAVID:
“Ik zit al langer in de vredesbeweging voor ik met muziek
bezig ben. Nu heb ik de ideale manier gevonden om mijn werk te
kopplen aan verscheidene organisaties om zo het culturele aspect
binnen de vredesbeweging op mij te nemen. Volgens mij kunnen door
middel van cultuur grootse dingen bereikt worden. Bijvoorbeeld de
PVDA heeft duidelijk deze weg ingeslagen want ze zijn meer met
muziek en met optredens beginnen werken en dat is net wat jullie
met Indymedia nu ook doen. Door er een cultureel aspect aan te
koppelen willen jullie toch ook meer mensen bereiken?”
Vanwaar
de naam?
DAVID:
“De 4e Dimensie kan je zien als of tijd, of het
onbekende en het mysterieuze. Er zouden bijvoorbeeld zwarte gaten
zijn in de ruimte waar de vierdimensionele wiskunde toepasbaar
is, maar daar is niets over gekend. Ook aan tijd is er geen begin
of einde. We zingen over een ver verleden, over dromen van de
toekomst, we staan in het heden en we zingen ook over het heden.
Tijd is heel toepasbaar, net zoals het onbekende. We willen
nieuwe horizonten verkennen, onze muziek zo ruim mogelijk maken
en dus niet enkel Hip Hop spelen. We willen nieuwe dingen
creeëren en vandaar De 4e Dimensie.”
M.O.D.:
“De 4e Dimensie is
eigenlijk een zeer open begrip. In welke richting de groep ook
evolueert, de naam blijft steeds toepasbaar.”
Dj
Homegrown met zijn zijproject Boutros Boutros Gali
Hebben
jullie eigenlijk al cd's of demo's uitgebracht?
HOMEGROWN:
“Bij het project Groeischeuten van de Graffiti
Jeugddienst, een tentoonstelling die gedurende een week in Gent
liep, participeerden enkelen van De 4e Dimensie. Dat was
zowel visueel met graffiti artiesten, als audiovisueel. Er werd
dan een cd'tje verkocht met alle werken, foto's en muziek op,
waaronder bijvoorbeeld een nummer van mij. Verder staan er nog
enkele nummertjes op onze site (www.d4d.be), en dat is het zowat.
Ons verleden is er vooral een van live-optredens.”
DAVID:
“We hebben sinds kort wel een demo van tien nummers die als
volwaardige cd zal uitgebracht worden.”
M.O.D.:
“We noemen het wel een demo omdat het vooral voor rond te
sturen is, maar de geluidskwaliteit is zeer goed.”
Alle
nummers zijn dus zelf gemaakt?
M.O.D.:
“De 4e Dimensie zijn allemaal eigen nummers, in de
zijprojecten zijn er ook gewoon dj-sets. Het project van
Homegrown, Ismael en mijzelf bijvoorbeeld, Boutros Boutros Gali,
is eigenlijk een soort parodie op de gehypte raggasounds. We
vertrekken iedere keer van ragganummers, maar dat bouwen we op
naar totaal andere genres; het is dus eigenlijk een mix van vele
soorten muziek gebaseerd op het patroon van de raggasounds.
Veel raggasounds mixen niet en leggen gewoon nummers op. Wij
proberen dat met drie platendraaiers en een effectmodule helemaal
anders aan te pakken. Alles wordt in elkaar gemixt en ter plaatse
geremixed. Het spreekt voor zich dat deze sets dan ook volledig
voorbereid en uitgedacht zijn.”
HOMEGROWN:
“Een ander doel van dit project is om de hokjesmentaliteit
van de verschillende genres te doorbreken en achter ons te laten.
Wij doen bijvoorbeeld dingen die in de raggascene not done
zijn. Een plaat van The
Police opleggen is
bijvoorbeeld compleet fout en dat soort dingen doen we net wel.
Ook verschillende genres erbij betrekken om duidelijk te maken
dat het allemaal wel met elkaar in verband staat.”
M.O.D.:
“Wij brengen eigenlijk een soort alternatieve vorm van
feest om duidelijk te maken dat er meer is dan een enkel genre.
Enkele jaren geleden was Hip Hop en r&b volledig in en nu is
het meer ragga. Als je dan nu naar feestjes gaat is het echt
veelal dit of niets.”
Wat gaan
jullie doen voor de mix van de maand?
HOMEGROWN:
“Wel van die demo zullen we een paar nummers op jullie site
zetten. Naast De 4e Dimensie zijn er ook nog een aantal
zijprojecten. M.O.D. en ik draaien bijvoorbeeld samen,
soms maak ik alleen nummers. We willen eigenlijk een soort
compilatie maken van nummers van de groep samen en van de
verschillende initiatieven van de individuele leden. Ik maak
voornamelijk instrumentale nummers. De boodschap is dan minder
duidelijk al breng ik daar uiteraard ook een gevoel mee over, de
teksten van David zijn doorspekt met ideeën van politiek,
maatschappij tot persoonlijke emotionele dingen.”
DAVID:
“Deze verschillen zijn ook voordelen om samen te werken.
Bij mij als mc is de muziek alleszins ondergeschikt aan de
teksten, maar bij de dj's is dat net omgekeerd. Deze combinatie
is perfect.”
M.O.D.:
“Bij De 4e Dimensie is het dan ook zeker de
bedoeling dat de boodschap overgebracht wordt, al is dat niet
evident. De mensen die ons al langer kennen weten waarvoor we
staan. Sowieso staat bij een optreden 70 procent van de mensen te
dansen waaronder velen met steeds meer alcohol in het bloed,
waardoor er zelden naar de teksten geluisterd wordt. Uiteindelijk
denk ik wel dat op lange termijn de boodschap moet overkomen.”
Jullie
beweren “sociaal geëngageerde teksten” te
hebben. Hoe uit zich dat concreet?
DAVID:
“Mijn
ouders zijn altijd al politiek links geweest en ik ben zo
opgevoed ook. Door alle invloeden die toen op mij afkwamen, langs
de ene kant muziek en langs de andere kant een wereld waarin ik
vaak verloren liep. Een wereld waar alles draait om winst en
waar individualisme en onverschilligheid een grote plaats
innemen. Hier wil ik bijvoorbeeld radicaal tegen in gaan. Aan de
andere kant raken conflicten als Israël-Palestina mij ook
enorm. Als je bijvoorbeeld ziet hoeveel Palestijnen de laatse
weken het leven lieten door het Israëlische geweld durf ik
wel eens een standpunt in te nemen.”
“Te
concrete teksten geven soms een erg direct en radicaal antwoord
dat veel mensen te ondoordacht vinden”
DAVID:
“Ik schrijf graag teksten waar je de boodschap zelf nog
moet in zoeken, die niet voorgekauwd is. Teksten waarbij de
mensen vaak aan mij vragen wat ik nu precies bedoel en wat mijn
ideeën nu eigenlijk zijn. Als je bijvoorbeeld wil vitten op
Amerika kan je zeggen: Bush,
als ik lijk the big bad wolf komme, dan raas ik en blaas ik uw
betontoren omme, dan
weet iedereen wel wat je daarmee wilt zeggen maar velen zullen
dat te agressief of te radicaal vinden. Het kan ook anders:
“Strepen
zijn de banen die naar de sterren leiden die ze proberen in te
weiden of menselijke nomaden die bloedend in oceanen baden, ze
stellen zich vragen of hun daden het evenwicht in het leven gaan
schaden, ze planten zaden waar terreur uit gaat groeien, en
imperialisme moet bloeien. Dit verpakt de
boodschap heel wat beter dan het vorige en zo kan je met poëzie
en klanken spelen en intussen een boodschap uitdragen waar je
zelf achter staat.”
M.O.D.:
“Te concrete teksten geven soms een erg direct en radicaal
antwoord dat veel mensen te ondoordacht vinden. Soms gaan we wel
die kant op maar dat is dan niet met een extreem-linkse bedoeling
maar vooral met het doel om discussie los te trekken. Veel mensen
vinden dat dan inderdaad te extreem maar het is al positief dat
ze reageren en dat je hen misschien een bepaalde bedachte houding
kan bijbrengen.”
HOMEGROWN:
“We zijn allemaal nogal progressief georiënteerd maar
onze bedoeling is vooral om de mensen te laten nadenken en dat is
eigenlijk het belangrijkste. We willen ze niet per se overtuigen
van ons idee, maar ze gewoon laten nadenken en eens stil doen
staan bij bepaalde dingen.”
DAVID:
“Het is ook leuk dat we vaak mensen bereiken die Hip Hop
nog niet kennen of anderen die enkel de Amerikaanse variant
kennen die bij ons dan totaal iets anders vinden dan in de
traditionele Hip Hop.”
M.O.D.:
“Amerika blijft het grootste land voor de Hip Hop, maar als
je ziet hoe labels als Clear Channel de groepen echt sturen, kan
je zelf onbewust terechtkomen in datgene waar je tegen bent. Ik
denk niet dat dergelijke labels trouwens ooit in ons zouden
geïnteresserd zouden zijn.”
HOMEGROWN:
“Op betogingen tegen de Amerikaanse imperialistische
politiek bijvoorbeeld treden wij af en toe op, maar dan ben je
eigenlijk voor je eigen kerk aan het preken want die mensen moet
je niet meer overtuigen. Het is niet meer nodig om hen te laten
nadenken als ze in dergelijke betoging meelopen.”
DAVID:
“Niet elk nummer van De 4e Dimensie heeft trouwens
dezelfde toon. Je moet namelijk een lijn vinden, een lijn waar je
wel van kan afwijken. Wij raken echt zeer verscheidene thema's
aan.”
M.O.D.:
“Tonen hoe je bijvoorbeeld omgaat met individuele emoties
kunnen ook maatschappelijk relevant zijn. De individuele
eenzaamheid en onbegrepenheid is enorm in onze tijd.”
HOMEGROWN:
“Als je bijvoorbeeld een nummer maakt over de liefde zeg je
eigenlijk tegelijkertijd dat oorlog slecht is, of breng je
tenminste positieve gedachten. We hebben een duidelijk standpunt
maar we brengen ook nummers over heel persoonlijke gevoelens.”
Dj
M.O.D., eveneens met Boutros Boutros Gali
Op
de site zeggen jullie: “We verafschuwen de Hip Hop die
dagelijks via de kabel door onze strot wordt geduwd, de Hip Hop
die de VS en “The American Dream” verheerlijkt.”
In Amerika liggen toch de roots van de Hip Hop?
DAVID:
“Daarmee
bedoelen we vooral de commerciële cliché Hip Hop, de
money-cars-and
bitches rap van MTV. Er is
uiteraard veel goede Amerikaanse Hip Hop.”
HOMEGROWN:
“We zijn vooral niet akkoord met de overdreven
kapitalistische en materialistische boodschap in die nummers. We
willen ons met die uitspraak niet tegen de Amerikaanse muziek in
het algemeen afzetten. We willen gewoon zeggen dat wij niet
achter de boodschap van die typische gecommercialiseerde Hip Hop
staan.”
“Eigenlijk
zijn wij allemaal vrienden die uit De 4e Dimensie zijprojecten
opstarten”
Wat met De
4e Dimensie in de toekomst?
M.O.D.:
“We zijn met veel mensen in De 4e Dimensie maar we
zitten wel zelden allemaal samen. We studeren of werken allemaal
dus het is moeilijk om iedere week iedereen van het collectief op
zelfs een repetitie samen te krijgen. Ik zit nu bijvoorbeeld in
mijn examens dus tot begin juli doe ik niets met muziek. Concrete
plannen heb ik vandaag niet. Ik ben vaak bezig met muziek maar er
voor honderd procent voor gaan gaat niet samen met studeren. Als
ik eerst mijn studies afwerk kan ik later ongetwijfeld veel
verder komen.”
DAVID:
“De live-groep De 4e Dimensie is eigenlijk een
hoofdstuk dat afgesloten is want sinds november vorig jaar hebben
we niet meer opgetreden. De demo brengen we nog uit maar ik zou
op termijn ook wel iets nieuws willen beginnen. In plaats van mc
te zijn zou ik misschien liever bijvoorbeeld manager zijn voor
het project van M.O.D. en Homegrown. Ik ben nu ook de persoon die
vooral optredens regelt en contacten legt. Misschien op termijn
wel met een nieuwe live-groep beginnen maar niet met deze
bezetting. De mensen van de orginele bezetting zijn allemaal met
verschillende dingen bezig, waardoor een samenwerking praktisch
zeer moeilijk haalbaar is.”
HOMEGROWN:
“Eigenlijk zijn wij allemaal vrienden die uit De 4e
Dimensie allemaal zijprojecten opstarten.”
De 4e
Dimensie is dus eigenlijk iets om steeds op terug te vallen?
DAVID:”Voila.”
M.O.D.:
“Het voordeel is dat De 4e Dimensie een losse
structuur is waar van alles kan uitkomen. We zitten daar dus niet
in vast. We hebben allemaal een druk en verschillend leven en we
willen graag iets samendoen maar daar zeker niet in vastzitten.”
DAVID:
“Ik persoonlijk werk bijvoorbeeld samen met politieke en
culturele bewegingen als de PVDA, LSP, Jong Agalev en de CC
Marianne. Hierdoor blijft er weinig tijd over om samen iets te
doen. Als je naar iedereen individueel kijkt komt er gewoon veel
meer uit. Ismael treed bijna iedere week op met allerhande
raggasoundsystems, M.O.D. en Homegrown draaien ook regelmatig op
fuiven en ik ben bezig met een poëzieproject in het kader
van het Pablo Neruda-jaar (Neruda was een Chilleens schrijver
die in 1971 de Nobelprijs voor literatuur won. Hij was ook
bevriend met toenmalig President Salvador Allende). Lagaff,
de dj van de groep is bezig met een blues-project en Analyze
werkt aan een soloproject. Het is dus niet dat er iets afgelopen
is, wij zien het als het begin van alles. Het nadeel daarvan is
wel dat we nooit, of toch moeilijk, onder een naam bekend gaan
worden, daarvoor wisselt alles te veel.”
“Ik geloof
dat kleine projecten maatschappelijk relevanter zijn”
M.O.D.:
“Indien er ooit iets groots van zou komen denk ik dat het
moeilijk is om groot te blijven en uw boodschap blijvend door te
drukken. Momenteel geloof ik dat die kleine projecten
maatschappelijk relevanter zijn. We duiken steeds op onder nieuwe
namen, dezelfde kernboodschap naar voren brengend. Zo bereik je
beter, meer en verscheidener publiek. Je hebt zelf ook meer
afwisseling en die kleine projecten zijn tenslotte veel
eenvoudiger te regelen. Er zijn veel groepen die bekend worden en
eens de top bereikt is het uitsloven geblazen om hun bekendheid
te behouden. Wij werken vanuit onze basisstructuur met constante
stijgingen die hopelijk een cumulatief effect zullen
teweegbrengen.”
Mc
David samen met mc Ismael
|