Marc Cattoor, delegee haven Zeebrugge
Cattoor: We zijn al geconfronteerd geweest met een richtlijn
door comissie-lid De Palacio die voor havens al eenzelfde scenario had.
Nu komt dat voor alle sectoren. Met de liberalizering kan het dat de mensen
die er nu werken met hun loon- en arbeidsvoorwaarden aan de kant geschoven
worden door mensen uit andere lidstaten.
Weten de mensen waarover het gaat?
.
Cattoor: In de havens van Zeebrugge, Gent, Antwerpen weten we heel
goed waarover het gaat. Door de liberalizering kunnen alle havens opengesteld
worden; als iedereen diensten kan aanbieden, worden de havenarbeiders
die er nu zijn aan de kant geschoven door mensen uit andere lidstaten.
Dat kunnen Polen zijn, Letten, Esten... tal van andere nationaliteiten
die bij groot Europa horen maar die aan andere loon- en arbeidsvoorwaarden
werken dan wij. Het loon zal zeker een heel stuk lager liggen, de veiligheid
zal anders zijn, ook de sociale voorwaarden, dan wat wij nu hebben.
Volgens de richtlijn vallen ze onder de bepalingen van het land waar
ze vandaan komen.
Cattoor: Inderdaad dat klopt. De Poolse loon- en arbeidsvoorwaarden
zijn helemaal anders dan hetgeen bij ons gekend is, en dat zou inderdaad
een probleem zijn. Ze zouden kunnen concurreren als iemand zijn jobs aanbiedt
met de loon en arbeidsvoorwaarden van ginder.
Hebt u een alternatief?
Cattoor: We zijn wel voor een Europese richtlijn maar dan een die
geen afbreuk doet aan bestaande loon- en arbeidsvoorwaarden in de lidstaten.
Dat er mensen komen werken bij ons, maar dan aan dezelfde loon- en arbeidsvoorwaarden
die wij kennen.
Bob Baete, Belgische TransportarbeidersBond
Wat zou Bolkestein betekenen?
Baete: Het zou even slecht zijn als de directieve voor de havens
die wij afgeschoten hebben in november 2003. Wij hebben meer dan twee
jaar strijd geleverd tegen een richtlijn die Europa had gemaakt over de
toegang tot de havendiensten. Als nu Bolkestein erdoor komt, is dat voor
ons ons hetzelfde: havenarbeid die zou gedaan woorden door niet-havenarbeiders.
Andere mensen zouden de havenarbeid komen doen aan goedkopen loon- en
arbeidsvoorwaarden.
Ik kom net van een internationale bijeenkomst. Ik heb daar van een Zweedse
collega gehoord, dat zij al mensen hebben gesproken hebben die werken
in een haven in Litouwen en die werken aan 200US$ per maand. Maar onze
dokwerkers hebben een basisloon van 110 Euro per dag. Dan kun je zien
over welk verschil we bezig zijn.
Maar ik zeg u: onze strijd tegen de vorige directieve heeft niets te maken
met de uitbreiding van de EU, onze grieven nu tegen Bolkestein hebben
ook niets te maken met de uitbreiding van de EU, maar vooral met het feit
dat er niet-gekwalificeerde dokwerkers ons werk zullen komen doen.
Jaak Van Gelder, Rotterdam
Van Gelder: Ik ben hier gekomen om te protesteren tegen de richtlijn
van Frits Bolkestein, onze medelander. We hebben vorig jaar op 29 september
een grootschalige actie gevoerd tegen een andere richtlijn toen, die wilde
ook de haven in zoverre liberalizeren dat er voor de havenarbeiders van
Rotterdam geen droog brood meer te verdienen was op een gegeven moment.
Hoe zou dat gaan?
Van Gelder: Onze loon- en arbeidsvoorwaarden komen gewoon zo zwaar
onder druk te staan, omdat vanuit andere landen waar arbeidskrachten nog
heel goedkoop zijn, dat die de mogelijkheid krijgen om op onze banen te
solliciteren en op die manier natuurlijk ons uit de markt prijzen met
onze status in ons land.
Wat heeft die havenrichtlijn met Bolkestein te maken?
Van Gelder: Ik denk dat het een voortvloeisel is van de vorige
richtlijn. Ik denk dat ze gewoon door willen gaan met hetgene wat ze al
bedacht hadden en het is alleen nu nog tien keer zo hard als verleden
jaar. Dus ik hoop gewoon dat de mensen met zijn allen in opstand komen
daartegen, de werknemers in heel Europa.
Komt er in Nederland een gelijkaardige manifestatie?
Van Gelder: Wij hebben aanstaande maandag met onze vakbond en met
bepaalde sectoren een actiedag tegen VUT en pre-pensioen die onze regering
wil afbreken op nationaal niveau, op een andere manier dan, maar in principe
denk ik wel dat het met de Europese richtlijn te maken heeft.
|