DHL & Zaventem / Petitie voor werk in korte tijd een sukses
by raf Thursday, Jun. 03, 2004 at 1:34 PM |
raf@indymedia.be 0476-954290 |
In amper een week tijd hebben werknemers van het koeriersbedrijf DHL al 700 handtekeningen verzameld onder een petitie voor werkzekerheid. Dat belooft, want de petitie-actie zal pas na de verkiezingen echt van start gaan. eDe initiatiefnemers willen niet blijven toezien, nu het voortbestaan van de DHL-hub aan de luchthaven van Zaventem op het spel staat. Ze willen met hun petitie ook ver rond Zaventem aandacht vragen voor hun tewerkstelling.
"Een luchthaven is normaal altijd een groeipool van
tewerkstelling", zo begint de petitie. Maar recente faillissementen zoals
bij City Bird, Sabena, Sobelair tonen dat jobs geen eeuwigdurende zekerheid
zijn. "Als werknemers op de luchthaven pleiten we er natuurlijk voor ons
werk te behouden", aldus de werknemers van DHL, die wel vinden dat er nog
veel jobs moeten bijkomen, om de werkdruk naar omlaag te halen. "Maar", zo
gaat de petitie voort, "we willen jobs in correcte omstandigheden. Voor de
werknemers: geen onzeker en te flexibel werk. Voor de bewoners rond
de luchthaven: geen overlast door lawaai, verkeer…" De oproep richt zich
zowel tot familieleden van de werknemers en werkzoekenden als tot de bewoners
rond de luchthaven en de publieke opinie in het land.
De eisen zijn gericht aan DHL en andere bedrijven ("werkzekerheid in goede
arbeidsomstandigheden, dus met aanwervingen) en aan de politiek ("zorg voor
een goed evenwicht tussen werk en nachtrust", maar ook: "zorg voor een wettelijk
kader voor behoud en uitbreiding van de tewerksteling op de luchthaven en
daarbuiten").
Belangrijk is ook de eis gericht aan DHL en andere bedrijven om de werknemers
van verschillende luchthavens en landen niet tegen elkaar uit te spelen.
DHL (eigendom van het concern DPWN-Deutsche Post World Net) wil zijn activiteiten
in Brussel uitbreiden maar eist dat de regering daarvoor aanzienlijk meer
nachtvluchten toelaat. De regering antwoordt pas tegen september hoe ze daartegenover
staat. Intussen kijkt DPWN wel uit naar alternatieve vestigingsplaatsen voor
de Europese hub, die nu in Zaventem gevestigd is. In dat verband worden het
Duitse Leipzig en het Franse Vatry genoemd, hetgeen onder de werknemers van
DHL in België voor toenemende onzekerheid zorgt.
De petitie-actie is een initiatief van het Luchthavencomité van de
christelijke vakbond ACV, dat echter uitdrukkelijk hoopt dat ook de andere
vakbonden de actie mee zullen steunen. "We willen niet werkeloos toezien,
we willen het niet zover laten komen dat iedereen zegt: er is niets meer
aan te doen. We willen na de sluiting van Renault en het faillissement van
Sabena niet opnieuw meemaken dat bij een groot bedrijf in het Vilvoordse
de werkgelegenheid verdwijnt", zegt men bij het Luchthavencomité.
De reacties na een week van petitie-actie zijn bijzonder bemoedigend en bevestigen
volgens de initiatiefnemers dat de bezorgdheid over de tewerkstelling rond
de luchthaven zeer groot is.
Deze week zaterdag zal de petitie circuleren tijdens de betoging van vakbonden,
ziekenfondsen en NGO's tegen de Europese dienstenrichtlijn van de Europese
commissie. Na de verkiezingen zal ze "van Leuven tot Asse" opduiken op de
markten om de brede publieke opinie voor de jobs bij DHL te sensibilizeren.
Zodoende zou ook het publieke debat over DHL (en de nachtvluchten) evenwichtiger
moeten worden. Dat debat wordt nu gedomineerd door enkele actiecomites die
géén oog hebben voor de tewerkstelling maar voor wie enkel
hun nachtrust telt. Terwijl er onder de acht bestaande actiecomités
toch een aantal zijn (in Diegem, Haren...) voor wie zowel het werk als de
nachtrust voornaam zijn.