Hoe
ver reikt het monopolie van Clear Channel in Amerika?
SASSAMAN:
“In Amerika is Clear Channel met zijn bijna 1300
radiozenders de grootste eigenaar van radiostations. Clear
Channel bezit ook meer dan 700.000 reclamepanelen én ze
verkopen reclameruimte in de gedrukte media. Hiernaast zijn ze
ook eigenaar van het grootste ticketagentschap voor concerten
hier in Amerika. Ze hebben ook een exclusieve relatie met de
grootste independent promotor. Als je als
platenmaatschappij je muziek op de radio wil is het wettelijk
verboden om die radiostations daar rechtstreeks voor te betalen.
Daarom is er het systeem van independent promotors, want
dan betaal je gewoon aan hen om de wetten te omzeilen en zij
zorgen er dan voor dat de muziek op de radio komt. Clear Channel
heeft een exclusieve relatie met hen wat concreet wil zeggen dat
als je je muziek op de radio wil, je via Clear Channel moet gaan.
Verder hebben ze bijna dertig televisiestations, een aantal
gigantische concertruimtes, meestal stadions in grote steden. Als
iemand bijvoorbeeld een grote band als Pearl Jam wil boeken en
indien ze promotie willen voor die show op de radio, zijn ze
verplicht de Clear Channel ticketverkoop en de Clear Channel
ruimtes te gebruiken. Clear Channel noemt zichzelf niet voor
niets “de grootste openlucht entertainment company van
de wereld.”
Zijn
de geplande maatregelen van de FCC om de reglementeringen rond
eigendom te versoepelen reeds geïmplementeerd?
SASSAMAN:
“De regels van de Telecommunications Reform Act
van '96, een versoepeling van de regels rond media-eigenaarschap,
wil de FCC (De Federale Commissie voor Communicatie, het
controle-orgaan van de Amerikaanse media) nu nog versoepelen.
Binnen de FCC is daar ook voor gestemd, maar gelukkig zijn ze
vandaag nog niet ingevoerd. Dat omdat bijvoorbeeld Prometheus
en tal van andere organisaties waaronder The United Church of
Christ de FCC voor de rechtbank daagden waardoor de regels
nog niet gelden vandaag.”
De
grote baas van de FCC Michael Powell, zoon van minister van
Buitenlandse Zaken Colin Powell
(Tot 1996 kon een
bedrijf in de Verenigde Staten over maximum 40 radiostations
beschikken. De invoering van de Telecommunication Reform Act
in 1996 versoepelde deze regeling en liet Clear Channel toe
te beschikken over 1200 radiozenders. De belangrijkste taak van
de FCC is nochthans het aansporen tot mediadiversiteit. Toch wil
Michael Powell, voorzitter van de FCC en zoon van, met de Omnibus
Eigendomsregulering de laatste beschermingsmechanismen tegen
mediaconcentratie afschaffen).
Dus
er zijn vandaag nog maatregelen om verregaande mediaconcentratie
tegen te gaan?
SASSAMAN:
“De nieuwe regels voorgesteld door de FCC hebben eigenlijk
geen directe invloed op de radiomarkt, maar zijn vooral van
toepassing op de verticale en horizontale mediaconcentratie van
televisiestations. Een van de regels van de Telecommunication
Reform Act bijvoorbeeld richt zich tot grote
televisiemaatschappijen als NBC en ABC en verbiedt hen om meer
dan 35 procent van het Amerikaanse publiek te bereiken. Momenteel
stelt de FCC voor dat op te trekken naar 45 procent. In het
Amerikaanse Congres zoeken ze nu naar een compromis om tot
“slechts” 39 procent te gaan.”
Actie
in Amerika tegen de deregulering van de media
Waarom
wil de FCC eigenlijk dergelijke regels versoepelen. Welke
voordelen halen zij daar uit?
SASSAMAN:
De huidige grote baas van de FCC is Michael Powell, de zoon van
Colin Powell, minister van Buitenlandse Zaken. De reden waarom
Powell zoveel wil dereguleren, is dat hij, net als de FCC
trouwens, uiterst conservatief is. Ze willen de mediabedrijven
die het beheer van de FCC en van de regering op een of andere
manier sterker kunnen maken, steunen. Dat doen ze vooral door
deze bedrijven de mogelijkheid te geven om enorm veel geld te
verdienen. Bijvoorbeeld na de laatste deregulatie regels van 1996
kon Clear Channel zijn macht uitbreiden van 40 radiostations naar
bijna 1300 vandaag en dat in slechts enkele jaren. De aandelen
van Clear Channel behoorden tot de beste van de Amerikaanse
markt. Clear Channel werd door de zakenmagazines aangeduid als
een zeer machtig en gezond bedrijf want doordat ze permanent
investeerden leek het inderdaad alsof ze een gezond bedrijf waren
en schoot de prijs van hun aandelen constant de hoogte in. Clear
Channel heeft hierdoor dus als het ware een monopolie op alles
wat de Amerikanen horen. Doordat ze zoveel radiostations
bezitten, kunnen ze ook de oren van al die mensen verkopen aan
adverteerders en hierdoor velen overtuigen om in hen te
investeren. En dat lukte goed. Maar als Clear Channel op termijn
al de radiozenders verwierf, werd snel duidelijk dat ze niet in
staat was ze te runnen. In het begin hadden ze vooral met
technische mankementen te kampen. Ze zeiden bijvoorbeeld de
verkeerde titel achter de nummers, kondigden verkeerde nummers
aan of ze verdwenen ineens voor enkele minuten uit de ether. Wat
ze ook deden was bijna alle werknemers bij de radio’s
ontslaan om ze te vervangen door een centrale computer om zo
vooral geld te besparen. Als ze niet met een computer werkten was
een centrale groep van enkele dj’s verantwoordelijk voor
bijvoorbeeld zes verschillende radiostations. Als Clear Channel
een radio in een stad overkoopt willen ze er niet een, maar zes.
Uit een enkele infrastructuur willen ze zoveel mogelijk geld
halen. Ze leken dus gezond maar ze deden niets anders dan mensen
ontslaan. Dat is ook waarom Clear Channel aandringt op
deregulatie want ze willen dit hele proces opnieuw starten.”
Zijn
er naast Powell, nog linken met de republikeinen?
SASSAMAN:
“Er zijn wel enkele duidelijke links tussen de grote
bedrijven die sterk profiteren van de deregulaties en de
republikeinen. Een van de bestuursleden van Clear Channel
bijvoorbeeld, Tom Hicks, is de man die van Bush een miljonair
maakte want hij kocht de Texas Rangers over van Bush. Er is ook
een verband tussen de internationale propagandabedrijven
(bijvoorbeeld Voice of America, een pro-Amerikaans
mediabedrijf dat radio, tv en print media de wereld instuurt)
en de Amerikaanse media industrie. In de Broadcast Board of
Governors bijvoorbeeld, het Amerikaanse instituut dat die
propagandabedrijven moet controleren, zit onder andere de
voorzitter van Univision, de grootste en belangrijkste Spaanse
mediaorganisatie van de USA. Het verband tussen de regering en de
industrie is vrij duidelijk. De regering doet er alles aan om
meer macht aan de industrie te geven. Powell zegt altijd dat door
de industrie meer vrijheid te geven om te dereguleren geld wordt
bespaard. Op deze manier verzekert hij dat ze gezond blijven en
dus het publieke belang dienen. In andere landen als
Groot-Brittannië bijvoorbeeld, is de definitie van publiek
belang volledig losgekoppeld van het economische model. De
regering bezit omroepen die de bevolking dienen. Begrijp mij niet
verkeerd, er is ook veel fout aan de BBC, maar het is alleszins
beter dan wat je hier in Amerika krijgt.”
“Er is ook een
zeer nauwe link tussen omroepen en de militaire industrie. NBC
bijvoorbeeld, de eigenaar van Telemundo, een ander groot Spaans
mediabedrijf en honderden radiostations, is van General Electric,
de grootste leverancier van wapens aan het Pentagon. Na verloop
van tijd werd het voor vele Amerikanen die op een of andere
manier actief waren in de media duidelijk dat er een probleem was
met het nieuws. In het begin van de Irak oorlog bijvoorbeeld,
werden nooit lijken getoond, noch Amerikanen nog Iraki's. Wat je
zag waren prachtige beelden van de militaire basis en de tanks.
Het was een echte show en dat zette veel Amerikanen ertoe om zich
te keren tegen de media industrie, bijvoorbeeld door enorme
demonstraties. Clear Channel sponsorde bijvoorbeeld ook de war
rallies in Amerika, al ontkennen ze dat zelf. De heersende
mediacultuur in Amerika dwingt de media eigenlijk om een politiek
standpunt in te nemen, voor of tegen de oorlog, maar dat is toch
niet de taak van een mediaorganisatie! In Amerika is vrijheid van
meningsuiting een basisrecht, net zoals de bescherming van het
nieuws. Oorspronkelijk werden Amerikaanse kranten en andere
vormen van informatie volledig gratis rondegedeeld omdat men het
enorm belangrijk vond dat de informatie zonder enige tussenkomst
over het land werden verspreid. Dit werd teniet gedaan toen het
bedrijfsleven besefte dat er met informatie veel geld te
verdienen viel. De organisaties hadden ook door dat het veel
eenvoudiger en voordeliger was om programmatie en productie van
het nieuws te centraliseren. Lokaal nieuws was daar het eerste
slachtoffer van. Dat is waarom we hier in Amerika slechts vier
grote omroepcentra hebben en is het onmogelijk geworden om nog
lokaal nieuws uit te zenden.”
In
2000 namen ze ook SFX over waardoor hun macht tot Europa reikt.
Denkt u dat ze op termijn ook de Europese media in handen willen
krijgen?
SASSAMAN:
“Clear Channel zal altijd proberen om overal een graantje
mee te pikken, maar of ze ooit de Europese media in handen zullen
krijgen hangt vooral af van de mate waarin de regeringen van de
verschillende landen mediareglementeringen belangrijk vinden. In
Italië bijvoorbeeld heb je een premier die in het bestuur
van enorme mediaholdings, zowel publieke als private, zetelt. Dat
is net als moest Ted Turner (baas CNN) onze president zijn
of de grote baas van Virgin de Premier van Engeland.”
“Het is echt
verschrikkelijk hoe individuen zoveel macht kunnen hebben in de
communicatiesector.
Communicatie is een
mensenrecht. Er is een mondiale beweging, de Communication
Rights in the Information Society, die zegt dat media
allereerst iedereen de mogelijkheid moet geven om met elkaar te
communiceren. Media moet in de eerste plaats het publieke belang
dienen, eerder dan portefeuille van een mediabedrijf of de
doelstellingen van de regeringen. Er is bijvoorbeeld het
wereldforum van de informatiemaatschappij (World Summit on the
Information Society), een project gesponsord door de VN. De
eerste was in Genève, de volgende is volgend jaar in Tunis
en is niet meer dan een plaats waar de major mediabedrijven
elkaar ontmoeten en handel drijven. Een Afrikaans land zonder
telecommunicatienetwerk wil bijvoorbeeld een mobiel telefoonnet
installeren. Het doel van de top in Geneve was dan niet van hoe
leggen we dat aan zodat de inwoners hier van gebruik kunnen maken
als ze dat willen, maar hoe kunnen we een bedrijf zoveel mogelijk
geld doen verdienen. De NGO's bijvoorbeeld werden bij deze
gesprekken niet betrokken. Bedrijven als Clear Channel stellen
als het ware eigen regels standaarden op die hun eigen bedrijf op
de eerste plaats beschermen, niet het publieke belang.”
Is
er eigenlijk iets goed aan Clear Channel?
SASSAMAN:
“Clear Channel is zo een beetje als een dief. Het is een
organisatie die zoveel van onze voorzieningen steelt. In Amerika
behoren de radiogolven tot het publieke bezit, dus van elke
Amerikaan. Wat Clear Channel doet ter compensatie is bijvoorbeeld
een miljoen dollar doneren aan een liefdadigheidsproject. De FFC
trekt jaarlijks Amerika rond om rond te vragen wat de bevolking
van het mediasysteem vindt. Clear Channel komt dan ook naar die
toespraken en zegt dat zij het fantastisch doen en dat ze op de
koop toe nog geld doneren ook. Maar eigenlijk zouden ze hun
verantwoordelijkheid moeten dragen voor de golven die ze volledig
gratis krijgen.”
Een
demonstratie tegen het monopolie van Clear Channel
“Een ander
probleem is dat je als omroeper niet te veel op de kap van Clear
Channel kan zitten want dan heb je niet veel mogelijkheden meer
in de industrie. Zij zijn namelijk de industrie. Ik heb geen
enkel probleem met mensen doe voor Clear Channel werken, ik heb
een groot probleem met hun bedrijfscultuur. Ze hebben wel
degelijk het recht om geld te verdienen want op de golven is er
genoeg plaats voor bedrijven als Clear Channel om succesvol te
zijn, maar er is geen plaats voor een bedrijf dat alles bezit.
Wij vechten dus voor kleinere, verschillende en niet-commerciële
mediabedrijven.”
Ook
in België bezit Clear Channel een deel van de reclamepanelen
|