De invloed van Clear Channel op het Belgische concertlandschap by Sam Friday, May. 28, 2004 at 12:46 PM |
samvandriessche@hotmail.com |
BRUSSEL – Clear Channel, de Amerikaanse mediareus en concertorganisator, heeft ook in België een monopolie inzake live-entertainment. Concertorganisatoren kunnen niet om Clear Channel heen als ze een “grote” band willen boeken. Ook prijzen van tickets en cd's schieten de laatste jaren de hoogte in, volgens sommigen door Clear Channel. Recent wordt er met “Hail to Clear Channel” opgeroepen tot een boycot tegen het vierdaagse Werchter en tegen Clear Channel.
In 2000 kocht Clear Channel Communications SFX Entertainment op, de grootste Amerikaanse concertorganisator. In 2001 kreeg Clear Channel Entertainment (CCE) greep op de Belgische concertmarkt door onder andere Rock Werchter, On the Rox en Make It Happen op te slorpen. Maar is er sinds de komst van Clear Channel nu echt zoveel veranderd in het Belgische concertwezen? Is het inderdaad voor jeugdhuizen en de kleinere concertzalen te duur en dus onmogelijk geworden om een bekende naam te boeken? Om een antwoord te vinden op deze vragen gingen we te rade bij enkele kleinere Belgische concertzalen. Allereerst zijn er in de meeste Belgische jeugdhuizen weinig veranderingen merkbaar met de komst van Clear Channel. Geld is er altijd een probleem en je hebt inderdaad geld nodig om een band van bij Clear Channel te kunnen boeken. Toch fungeren jeugdhuizen meer als springplank voor beginnende bands naar het professionele circuit en minder als concertzaal voor grote bands. Maar ook voor de iets grotere Belgische concerthuizen heeft Clear Channel eigenlijk weinig tot niets veranderd. Hof ter Loo in Borgerhout bijvoorbeeld werkt vaak samen met Clear Channel. Directeur Serge De Pauw: “De overname van Rock Werchter van Schueremans door Clear Channel heeft eigenlijk voor ons in wezen weinig veranderd. Clear Channel heeft inderdaad een monopolie, maar als ik weiger om met hen samen te werken kan ik evengoed de boeken sluiten. Wij betalen inderdaad een commissie van 15 procent als we via Clear Channel boeken, maar ons enige doel is dat onze ticketprijzen niet de hoogte inschieten en voorlopig is dat niet het geval. Onze voorwaarden blijven voorlopig gerespecteerd. Mij volledig distanciëren van Clear Channel kan ik dus gewoon niet. Ik keur de positie en werkwijze van Clear Channel in Amerika helemaal niet goed, maar in professioneel opzicht doet deze mening niets ter zake.” Ook Dimi Kerkhof, die instaat voor de boeking van de bands in de Vaartkapoen (VK) in Molenbeek ondervond geen enkel verschil (noch negatief noch positief) met de komst van Clear Channel. “Een band boeken gebeurt op dezelfde manier, al zijn er iets strengere voorwaarden voor de accomodatie. Dat jongere bands bij ons bijvoorbeeld geen kans krijgen is ook niet waar. Een voorprogramma wordt meestal verzorgd door de band zelf, daar heeft Clear Channel dus geen invloed op. En vaak kunnen wij ook een plaatselijke groep voor een Clear Channel band programmeren.” Zoals hierboven besproken is Clear Channel dus uitgekookt genoeg om de Belgische concertzalen niet tegen elkaar uit te spelen en geen concrete veranderingen aan de oppervlakte te brengen. Maar niet iedereen denkt daar zo over. Hail to Clear Channel De prijzen van Werchter schieten de hoogte in, daar kan niemand omheen, en dat is de schuld van Clear Channel. Rond deze filosofie groepeerden enkele organisaties zich in “Hail to Clear Channel” (www.hailtocc.be). Die mensen, voornamelijk jongeren, zijn voornamelijk afkomstig uit de vzw RAP (Résistance à l'Agression Publicitaire), vzw Bear Rock, vzw Rockomotive en vzw Rhaaa Lovely Festival. “Hail to Clear Channel” klaagt de positie van Clear Channel aan en wil om te beginnen jongeren aansporen om niet naar het vierdaagse Werchter af te zakken. Hoe willen ze dat concreet doen?
Michaël Demeyere, organisator van het Rhaaa Lovely Festival en mede-oprichter van “Hail to Clear Channel: “Het eerste doel van de website is zoveel mogelijk mensen informeren over Clear Channel. Dit doen we door e-mails rond te sturen, en posters en flyers te verspreiden.” Ook voor het Werchterweekend heeft “Hail to Clear Channel” iets in petto, “al blijven de plannen voorlopig erg vaag”, zegt Demeyere. “Wat we zeker willen doen is naar de wei van Werchter gaan met een bus en flyers uitdelen aan iedereen, tot de security ons pakt natuurlijk.” “Dat is de eerste stap”, aldus Demeyere, “als we een “revolutie” willen, moet die op de eerste plaats niet van ons maar van de concertgangers komen. Verder contacteren we ook Clear Channel bands om hen de situatie en de positie van Clear Channel uit te leggen (velen waren niet op de hoogte!). Het resultaat is dat bijvoorbeeld groepen als Godspeed You Black Emperor en Hood or Bright Eyes hun samenwerking met Clear Channel stopzetten. Oospronkelijk wilden we ook elke band die op Werchter speelt contacteren maar dat is niet evident, want eens dat een band een bepaald “niveau” bereikt heeft verdwijnen de contactgegevens op de internetsites. Ze willen waarschijnlijk niet lasstiggevallen worden door mensen als ons!”
“Het is zeker waar dat Rock Werchter bijvoorbeeld rond dezelfde filosofie als Clear Channel opereerde, namelijk modialisering en kapitalisme. Bij ons is het vooral op ethisch niveau dat we niet langer met deze multinational wilden samenwerken. Nu contacteren wij altijd de artiesten die we in onze zalen willen zelf, zonder tussenkomst van Clear Channel. We zeggen dan ook waarom we niet met hen willen samenwerken en dan is de keuze aan hen. De echte grote groepen kunnen we inderdaad niet boeken, maar dat is ook niet onze bedoeling want we hebben geen zalen voor 1000 of 2000 personen. Voor ons is het essentieel beginnende bands een kans te geven.” |
|