Europa / De dienstenrichtlijn ("Bolkestein") in tien stappen by raf Tuesday, May. 18, 2004 at 4:16 PM |
raf@indymedia.be 0476-954290 |
Op 5 juni houden de christelijke en socialistische vakbonden in Brussel een militantenconcentratie tegen de diensten-richtlijn van de Europese commissie, de fameuze richtlijn-Bolkestein. Die richtlijn wil, naar ze zelf zegt, binnen de EU het vrij verkeer van diensten realiseren. Maar vakbonden en ziekenfondsen waarschuwen voor grootschalige sociale afbraak. "Bolkestein" in tien stappen.
1 | Protest
De dokwerkers konden
verhinderen dat interims en matrozen hun specialistenwerk mogen
doen, ze hielden de havenrichtlijn tegen. Nu moet dringend de
richtlijn-Bolkestein aangepakt, die is nog véél
omvattender. Vakbonden en ziekenfondsen komen tegen "Bolkestein"
in het verweer. Op 5 juni trekt er een vakbondsbetoging door
Brussel. De Nationale Arbeidsraad keurt de richtlijn af. Het
Belgische protest deint uit naar andere EU-lidstaten.
2
| Titel
Officieel heet de gewraakte richtlijn: "Ontwerp
van richtlijn met betrekking tot de diensten op de interne markt".
De Europese commissie verkoopt haar richtlijn met fraaie woorden:
ze zou "de paperasserij willen beperken die de
concurrentiekracht verstikt".
3 | Komt
van
Europees commissaris Frits Bolkestein (Nederlands
liberaal), bevoegd voor de Interne Markt in de 25 EU-lidstaten. Op
13 januari eenparig goedgekeurd door de Europese commissie (de
Belgische commissaris Philippe Busquin, PS, inkluis).
4
| Aanpak
"Bolkestein" zegt dat hij alle
hinderpalen wil opruimen die het moeilijk maken om je als
dienstverlener in een andere lidstaat te vestigen of om daar
tijdelijk diensten te gaan presteren. De richtlijn hanteert
daarvoor het principe van het oorsprongsland (waar degenen die de
diensten presteren vandaan komen) en het principe van de
wederzijdse erkenning (België zal moeten erkennen dat bvb.
Letland zijn onderdanen die in België komen werken behoorlijk
tegen misbruiken en uitbuiting zal willen en kunnen beschermen).
5 | Ommezwaai
De richtlijn zet de bestaande
arbeidsmarktregeling op haar kop. Ondernemingen en werknemers
moeten nu de arbeidsovereenkomsten, lonen etc. naleven van het
land waar ze actief zijn. Dat biedt bescherming tegen wilde
kapitalistische praktijken. "Bolkestein" holt dat uit:
degenen die diensten presteren, vallen voortaan onder de regels
van hun land van oorsprong. Het land waar ze werken, mag enkel
eisen dat zij het minimumloon verdienen. Het werkland mag verder
niets controleren, dus niet of er RSZ wordt betaald, niet of het
bedrijf dat de diensten levert een vergunning heeft etc. Die
controles zouden voortaan door de diensten van het land van
oorsprong gebeuren.
6 | Inspectie?
"Bolkestein"
zet de sociale inspectie in de "werk"-landen buitenspel.
De loon- en arbeidsvoorwaarden van degenen die de diensten
presteren, zullen gecontroleerd worden in hun land van oorsprong.
Maar volgens Carlos Polenus (BBTK-bediendencentrale van het ABVV)
bestaat er nauwelijks een sociale inspectie in de nieuwe
lidstaten, omdat de ultra-liberale regeringen er geen geld aan
willen geven.
7 | Timing
"Bolkestein"
verschijnt vlak voor de uitbreiding van de Europese Unie met tien
lidstaten in Oost-Europa. De lonen in die landen liggen
aanzienlijk lager dan in de vijftien "oude" lidstaten.
Het gemiddeld uurloon in de vijftien bedraagt 23 euro maar het
gemiddelde uurloon in Letland bedraagt slechts 3,42 euro, in
Tsjechië 3,90 euro, in Polen 4,48 euro. Bedrijven in de
nieuwe lidstaten kunnen mensen naar alle andere EU-lidstaten
sturen, aan zulke lage lonen en zonder sociale bescherming. Die
bedrijven kunnen inheems zijn, maar het kunnen ook
gedelokalizeerde bedrijven zijn. Want niets belet een Belgisch
ondernemer om in Letland een bedrijf te starten.
Overigens zal
dit ook de sociale zekerheid aantasten. Want neem een Tsjechisch
bedrijf dat met Pools personeel in België komt werken: de
Tsjechische werkgever betaalt dan voor in België gepresteerde
diensten RSZ in Polen. Als hij RSZ betaalt....
8 | Alle
diensten
"Bolkestein" heeft meer armen dan een
octopus. De richtlijn slaat op bijna alle diensten: kappers,
metsers, lassers (ook voor de industrie), computermensen,
koeriers, audio-visuele diensten, bewaking, schoonmaak,
interimwerk..., ga maar door.
Uitgezonderd zijn: financiële,
transport- en telecommunicatie-diensten, en kosteloze openbare
diensten. Maar vrachtvervoer van minder dan 3,5 ton valt er wèl
onder, personenvervoer ook. Ook openbare diensten waarvoor je
betaalt, zijn "gevat": gezondheidzorg (je betaalt in het
ziekenhuis), hoger onderwijs, cultuur.
Voor de gezondsheidszorg
is de schade niet te schatten: veel te dure en overbodige
apparatuur zal weer mogen, alsook pure commercializering van
geneesmiddelen, ziekenhuizen exclusief op maat van wie het kan
betalen. Dat leidt naar het failliet van het hele systeem om de
gezondsheidszorg betaalbaar, kwalitatief en toegankelijk te
houden.
Frappant: de Europese Unie lapt hier de soevereiniteit
van de lidstaten aan haar laars. Die zijn nog altijd bevoegd voor
gezondheidszorg. Maar in de praktijk zullen ze voor hun
gezondsheidssector niets meer mogen reglementeren.
België
zegt "een aantal basisprincipes problematisch te vinden, met
name die voor gezondheidszorg, audio-visuele diensten,
detachering, arbeidsbemiddeling, interimarbeid, bewakingsdiensten
en sociale diensten. Gezondheidszorg, audio-visuele diensten en
sociale diensten moeten uit de richtlijn". Dat is een
begin.
9 | Voorlopers
"Bolkestein" valt
niet uit de lucht. De Wereldhandelsorganisatie wil een totale
deregulering van de diensten, en heeft geprobeerd dat in het
GATS-akkoord (General Agreement on Trade in Services) te
gieten. Maar de GATS-ronde liep spaak door het wereldwijde protest
dat tijdens de top van Cancùn in Mexico in september 2003
een hoogtepunt kende.
Met de Bolkestein-richtlijn hoopt de
Europese commissie de WHO in snelheid te kloppen. Dat is ook
uitdrukkelijk de bedoeling. Zegt Raoul Jennar van Oxfam: "in
de memorie van toelichting staat dat de aanvaarding van de
richtlijn de onderhandelingspositie van de EU in de GATS zal
versterken". Tijdens de volgende GATS-ronde zal de EU aan de
andere GATS-leden kunnen zeggen: wij hebben onze diensten
geliberalizeerd, nu moeten jullie hetzelfde doen, om dan
vervolgens bij die andere GATS-leden zaken te gaan doen.
"Deze
richtlijn is liberaal en Angelsaksisch geïnspireerd",
zegt Andre Leurs van de ACV-studiedienst. In Groot-Brittannië
bij voorbeeld verdienen interim-werkers stukken minder dan vaste
werknemers in vergelijkbare jobs. Dat wil "Bolkestein"
veralgemenen.
10 | Motieven
Winstvooruitzichten
primeren. De diensten maken miljarden omzet, ze zijn goed voor 70%
van de rijkdom die in de EU wordt geproduceerd. Van de
liberalizering van de diensten zal vooral de private sector
profiteren. Om te beginnen zullen de betalende openbare diensten
door privé-bedrijven uitgebaat kunnen worden. De Europese
Unie heeft al andere openbare sectoren en bedrijven opengebroken
voor de privé-sector: de vroegere PTT's, de post en de
spoorwegen. En dat allemaal omdat zo de prijzen zouden dalen, de
consument meer keuze zou krijgen, enfin, iedereen zou er zijn
voordeeel mee doen.
De privé-sector zal dankzij
"Bolkestein" ook minder voor diensten betalen. De
industrie zal goedkopere lassers kunnen inhuren, de bouw
goedkopere metsers, de IT-sector goedkopere informatici. Dat
levert de Europese ondernemingen concurrentie-voordeel op
tegenover andere economische blokken.
Maar of die lassers,
metsers en informatici daar beter van worden....