Politieke praktijk, democratie en 13 juni by Links Ecologisch Forum (LEF) Saturday, May. 15, 2004 at 12:20 PM |
michel.vanhoorne@ugent.be 09 222 40 33 Gordunakaai 7, 9000 Gent |
Vertrekkend van een analyse van de huidige politieke praktijk in België, wordt gewezen op het belang van een fundamenteel debat over de werking van onze instellingen en het wezen van democratie. Tenslotte wordt gepoogd een instrument aan te reiken voor de progressieve kiezer op 13 juni.
Politieke praktijk
Kritieken op de werking van onze instellingen en de manier waarop politiek in in ons land bedreven wordt zijn de laatste jaren niet van de lucht. Zonder volledigheid na te streven noemen we er enkele op:
· het toenemend belang van personen en imago’s en de afnemende aandacht voor politieke inhoud. Politiek wordt meer en meer infotainment, en televisiemakers krijgen buitensporige politieke invloed;
· het mandaat van de kiezer wordt steeds vaker niet opgenomen, gecumuleerd of bij een andere partij ondergebracht;
· toenemende machtsconcentratie: van het wetgevend naar het uitvoerend niveau, bij de grote partijen (kiesdrempel), en in de partijen naar de voorzitters en enkele zware kannonen;
· vele burgers hebben de indruk dat hun inbreng in de politiek zich beperkt tot het om de zoveel jaar een blanco cheque geven aan politici die steeds minder invloed uitoefenen op beslissingen die van vitaal belang zijn (bvb. bedrijfssluitingen of herstructureringen, deelname aan oorlogen, Europese regelgeving).
Bij de formulering van deze kritieken wordt veelal de (waarschijnlijk terechte) vrees uitgesproken dat een en ander tot een toenemende afkeer van de politiek en toenemende steun voor het Vlaams Blok leidt. Dergelijke bedenkingen worden niet enkel door progressieven of kritikasters naar voor gebracht maar zijn gemeengoed in de media en politieke debatten. Zij dateren ook niet van vandaag, denk maar aan de pogingen om n.a.v. de “Witte Beweging” een nieuwe politieke cultuur te introduceren.
Het feit dat deze pogingen mislukt zijn en dat de opgesomde verschijnselen in min of meerdere mate in heel de “westerse wereld” gesignaleerd worden, moet volgens het Links Ecologisch Forum ( LEF) de vraag doen stellen of deze verschijnselen oppervlakkige afwijkingen zijn of in tegendeel symptomen zijn van een dieper liggende kwaal van de “westerse democratie”, en of het wezen zelf van deze democratie in vraag moet gesteld worden.
Democratie
.
Alhoewel de term door onze politici en journalisten dagelijks gebruikt wordt, blijkt definiëren ervan moeilijker dan men op eerste zicht zou denken Achter de ogenschijnlijk vanzelfsprekende Oudgriekse betekenis “macht van het volk” schuilen fundamentele vragen zoals : “wat is het volk?” , “waarover moet die macht gaan?” en “hoe kan dit volk zijn macht uitoefenen?”
Wat is het volk?
Historisch heeft het begrip “volk” zeer verschillende invullingen gekregen (vrije burgers, bezitters, mannen, autochtonen ..) en blijft het controversieel.
Kruithof gebruikt i.p.v. “volk” het woord “basis” of o.i. iets concreter “belanghebbenden”. Hij gaat echter niet in op de vraag hoe je moet uitmaken wie de belanghebbenden zijn, terwijl de vragen wie tot “het volk” behoort en wat op welk niveau beslist moet worden, cruciale politieke vraagstukken zijn, die aan de basis liggen van talrijke conflicten, die soms gruwelijke vormen kunnen aannemen (vb. Rwanda, Balkan, Indisch subcontinent).
In ons stukje van de wereld stelt zich voortdurend de vraag of een bepaald probleem tot de bevoegdheid van Vlaanderen of België behoort, of soms tot Europa of tezelfdertijd tot verschillende niveaus.
Als voorstanders van basisdemocratie zijn wij geneigd te stellen dat beslissingen moeten genomen worden op het niveau dat zo dicht mogelijk bij de belanghebbenden ligt en pas indien dit niet kan, op een hoger niveau moet beslist worden. In ieder geval zijn er geen pasklare oplossingen voor deze complexe problemen.
Waarover moet de macht gaan?
Democratie wordt meestal afgemeten aan collectieve en individuele vrijheden en aan formele regelingen. Deze aspecten zijn ongetwijfeld belangrijk, maar zich daartoe beperken gaat voorbij aan een meer fundamenteel probleem, met name dat onze westerse democratie geen zeggenschap heeft over de aard, de hoeveelheid of de plaats waar goederen geproduceerd worden. Deze vragen, die doorslaggevend zijn voor ons bestaan en welzijn en dat van volgende generaties, worden niet beslecht in verkozen lichamen, maar in de bestuursorganen van de (grote) ondernemingen. Zolang dit het geval is, blijft de democratie o.i. op zijn minst onvolledig.
De neoliberale globalisatie komt overeen met een toenemende macht van de multinationale ondernemingen. De tekortkomingen van de werking van de instellingen in de afzonderlijke landen moet volgens ons eerder gezien worden als uitlopers van deze globalisering dan als slechte wil of corruptie van onze politici. Naarmate “de politiek” minder te zeggen heeft, groeit de behoefte om via schone schijn de gunst van de bevolking te vragen.
Democratie moet o.i. echter niet gezien als een statisch fenomeen noch in een ja/neen stramien. Het is een complex fenomeen dat door allerlei tegenstrijdige krachten aan een permanentie veranderingen onderhevig is. Daardoor kan democratie nooit “af” zijn. Het getuigt ook van arrogantie te stellen dat een systeem democratisch is en een ander niet.
Hoe kan het volk zijn macht uitoefenen?
Op het eerste zicht lijkt directe democratie ideaal. Algemene vergaderingen (in kleinere collectiviteiten) en referenda (in grotere entiteiten) lijken alleen valabel voor een beperkt aantal maatschappelijke problemen
Voor grotere entiteiten en voor complexe maatschappelijke problemen moet men onvermijdelijk beroep doen op vertegenwoordigers, die in ons huidig westers model voor een vooraf vastgelegde duur aangeduid worden. Het systeem komt in de praktijk neer op een blanco cheque aan de mandatarissen. Het heeft o.a. het nadeel dat de kiezers zich niet betrokken en zeker niet verantwoordelijk voelen voor het beleid.
Soms wordt het voorgesteld alsof het rechtstreeks verkiezen van de uitvoerders van het beleid de democratie zou vergroten. Volgens ons is dit slechts in schijn zo, omdat daardoor i.p.v. een assemblee, een individu een blanco cheque krijgt. De presidentiële régimes in de VS en Frankrijk illustreren de nadelen van dit systeem. Doordat de president zich kan beroepen een “mandaat” van de hele bevolking, krijgt hij het recht standpunten van het parlement naast zich neer te leggen. Hetzelfde riskeert te gebeuren bij rechtstreekse verkiezing van de burgemeesters. Wij zijn dan ook tegen dit voorstel gekant.
Meer fundamenteel pleiten wij ervoor dat er zou nagedacht worden over meer participatieve vormen van democratie. In de achttiende eeuw al merkte Rousseau op dat een democratie bij vertegenwoordiging de macht van haar vertegenwoordigers dient te beperken. Permanente afzetbaarheid is daar een middel voor. In Porto Alegre wordt vanuit dit principe geëxperimenteerd met het participatief budget op wijkniveau. O.i. is het ook belangrijk dat alle kandidaten gelijke mogelijkheden tot bekendmaking van hun kandidatuur zouden krijgen.
Wij hebben niet de pretentie met dit stuk het laatste woord over democratie gezegd te hebben. Wij hopen enkel aldus bij te dragen tot een discussie ten gronde over deze complexe problematiek.
13 juni
Volgens echo’s die ons bereiken menen vele progressieve kiezers dat de grote partijen (buiten het Vlaams Blok) steeds minder van elkaar verschillen en dat het allemaal centrumpartijen geworden zijn. Geen enkele partij die kans op verkozenen maakt, stelt het sociaal-economisch systeem fundamenteel in vraag.
Sommigen leiden daaruit af dat hun stem er niet toe doet. Wij zijn het hiermee niet eens. Wie verkozen wordt en vooral wie de uitvoerende organen (o.a. regering) gaat vormen kan wel degelijk een verschil maken. Zo had ons land met een andere regering waarschijnlijk wel, zoals Nederland en Spanje, soldaten naar Irak gestuurd.
Wij menen daarom dat kiezen voor progressieve kandidaten op 13.6 wel degelijk van belang is. In de kiespropaganda en in de media is o.i. echter onvoldoende informatie voorhanden over de maatschappijvisie van de kandidaten, om weloverwogen keuzes toe te laten. Wij zullen daarom in de komende weken een aantal kandidaten kritisch op de rooster leggen en de bekomen informatie met de beschikbare middelen bekend maken, in de eerste plaats op de website
http://www.lef-online.be .
This is political advertizing for the green politicians by John Saturday, May. 15, 2004 at 1:04 PM |
" Bij de formulering van deze kritieken wordt veelal de (waarschijnlijk terechte) vrees uitgesproken dat een en ander tot een toenemende afkeer van de politiek en toenemende steun voor het Vlaams Blok leidt."
This is not true. Citizens who are dissapointed by politicians are not that stupid : they know corruption exists in all political partie, from left to right and far right. That is why vote abstention has no influence on polls' results : because abstainers come from ALL parties, that is from (so called) moderate parties as well as from far right parties.
Exploiting the far right to force people to vote, confirms what more and more people think : that the links between far right groups and the political class are much more narrow than we think.
As far as corruption and incompetence of politicians are concerned, the most rational behaviour for all citizens is refraining from voting and using direct democracy technologies in our social and professional activities (as free sofware developpers are doing with success for years now).
See :
http://www.demexp.org/rubrique.php3?id_rubrique=1
moindre mal by victoria Saturday, May. 15, 2004 at 8:26 PM |
surely direct action and humdrum, day-to-day activism are not incompatible with voting?
clearly, no-one really believes that voting will change anything fundamental. we have to change/break down the structures and the reproductive mechanisms of power and hierarchy; without this, new faces will replace the old. same shit different day.
however, voting can have a slight, short-term effect.
a european union governed only by demols, berlusconii, Chi-Raf-Sarks would be horrible, and its repression/media-control would NOT create conditions for a revolution.
=> you have to do both: direct action, create networks, change ideas AND try to make sure that we dont have real fascists in power.
links-rechts democratie by frank colle Saturday, May. 15, 2004 at 9:17 PM |
r-dp@pandora.be |
"...een toenemende afkeer van de politiek en toenemende steun voor het Vlaams Blok..", heeft volgens mij juist niet de door u (onvolledig) opgesomde en als waarschijnlijk terecht geachte oorzaken, maar juist datgene wat u even verderop beschrijft, namelijk dat partijen steeds minder, in wezen zelfs niets, van elkaar verschillen.
Een rechts beleid vereist rechtse politici.
Overigens zie ik weinig verschil tussen een regering die (voorlopig) geen soldaten naar Irak stuurt (wel naar Afghanistan) maar toch overduidelijk de Amerikaanse inval logistiek (wapentransporten) én moreel (zwijgen = toestemmen) steunt. Mag ik u er overigens aan herinneren dat het pacifistische gedachtengoed -bij monde van agalev- wel degelijk in de regering was toen de oorlog in/tegen Irak begon, maar dat deze partij toen besloot daar geen punt van te maken. Voor u hèt bewijs dat er géén soldaten werden gestuurd? Een magere troost voor vredelievende mensen. Agalev werd er terecht -mede dankzij mijn niet-stem- voor afgestraft.
Te meer, over democratie gesproken, geloof ik niet dat bijvoorbeeld deelname aan oorlog een punt van democratische overweging kan of zou mogen zijn. Er zal pas van enige beginnende democratie sprake zijn op het moment dat mensen, het volk, de basis, of hoe je het ook mag noemen, de volledige zeggings -en beslissingsmacht verkrijgen over hun gezamelijke inspanningen (het belastingsgeld).
En dat brengt mij bij het probleem dat ik heb met uw stelling dat 'permanente afzetbaarheid', ter beperking van de macht van de vertegenwoordigers, een middel is of kan zijn om -zo begrijp ik het toch- eens het rechtstreeks verkiezen van uitvoerders een feit is, het democratische gehalte ervan te garanderen of waar te maken. Waar het probleem eigenlijk niet ligt bij de rechtstreekse verkiezingen of de permanente afzetbaarheid, maar bij de macht van de uitvoerders.
Uitvoerders horen geen enkele macht te hebben, enkel de wil om de wil van de bevolking uit te voeren.
U zegt voorstander te zijn van basisdemocratie, maar zo te horen -u spreekt immers over verschillende niveau's- bedoeld u minimale democratie. Stellen dat men voor complexe maatschappelijke problemen onvermijdelijk een beroep moet doen op vertegenwoordigers, en voor minder complexe problemen volstaan wel referenda!, is evengoed paternalistisch en ondemocratisch als het huidige politieke discours. Benieuwd trouwens naar wat wel of niet complex is. Het valt ook op dat u het steeds heeft over 'problemen', allicht -zo mag ik hopen- is dit niet zo bedoeld
Een waar politiek alternatief zou deze links-rechts democratie moeten overstijgen. Veel succes.
opgepast by no LEF Sunday, May. 16, 2004 at 4:45 PM |
LEF activisten komen naar u toe, geven u een radijs met flyer en vragen dan of ze u mogen fotograferen om dan op hun website gezet te worden.
De nieuwste vorm van recuperatie?
recuperateurs!!! by Dirk Maertens Tuesday, May. 18, 2004 at 12:32 AM |
Af en toe is deze site beter dan de humor uit de schitterende Engelse sitcoms. Zoals de man die kwaad wordt omdat hij een radijs in de handen kreeg van LEF!!! Recuperatie! Schandelijk! Hoe durven ze!
LEF ken ik verder niet. Wel interessant is dat deze groep (organisatie?) op haar website interviews publiceert met kandidaten voor de verkiezingen van 13 juni. Misschien een aanrader voor mensen die zoals ik weeral niet weten op wie te stemmen. Tell me why I don't like sundays...
Recuperatie? by Michel Vanhoorne Tuesday, May. 18, 2004 at 3:45 PM |
michel.vanhoorne@ugent.be 09 222 40 33 Gordunakaai 7, 9000 Gent |
Het uitdelen van radijzen op de woonmanifestatie van 16 mei was absoluut niet bedoeld als poging tot recuperatie van gelijk wie. De sceptici kunnen misschien naar het fotoverslag van deze manifestatie op de website van LEF (http://www.lef-online.be) gaan kijken om te zien hoe absurd deze veronderstelling wel is.
De aanwezigheid van LEF op de manifestatie was in de eerste plaats bedoeld om onze solidariteit met de actie te betonen.
Bedoeling van het uitdelen van radijzen was onze aanwezigheid op een ludieke en goedkope manier kenbaar te maken. Dit lijkt ons leuker dan (saaie en belerende) pamfletten uit te delen die toch niemand leest. Voor gekleurde pamfletten en voor vlaggen heeft onze prille beweging trouwens geen geld.