arch/ive/ief (2000 - 2005)

Luchthaven / Bij Sabena Technics verdwijnen 170 jobs
by raf Friday, May. 07, 2004 at 2:58 PM
raf@indymedia.be 0476-954290

Bij Sabena Technics moeten 170 van de ruim 1300 jobs verdwijnen. Dat staat in een nieuw herstructeringsplan van de directie dat vrijdag aan de ondernemingsraad is voorgesteld. Sabena Technics is één van de bedrijven dat vliegtuigen onderhoudt op de luchthaven van Zaventem. Het was vroeger een filiaal van Sabena, tot die luchtvaartmaatschappij in november 2001 failliet ging en werd opgesplitst.

Het plan van de directie heet Renaissance. Het omvat "verregaande maatregelen die de werkorganisatie, de efficiëntie en de flexibiliteit van de onderneming zullen optimaliseren".

ACV-delegee Emiel Van Cauwenbergh zegt dat reorganisatie nodig is, "de mensen op de vloer doen goed hun werk, maar daarboven loopt het mis". Begin 2002 is er al een eerste herstructurering geweest die toen 704 banen heeft gekost. "Hadden ze toen doorgedaan, dan was deze herstructurering niet nodig geweest", zegt ook Nathalie Hiel van de christelijke centrale van openbare diensten CCOD.

Sabena Technics komt voort uit Sabena, dat in november 2001 failliet ging. Nu zijn de curatoren die het Sabena-faillissement afhandelen de grootste aandeelhouder. "Sabena was goed voor 40% van onze omzet, Sobelair voor 10%. Die zijn allebei failliet. U begrijpt dat dat gevolgen heeft voor het bedrijf", zegt Van Cauwenberg.

Volgens de delegee verwijst de directie ook naar de slechte situatie in de luchtvaart (Sars-virus, Irak-oorlog...) en de zwakke dollar-koers om de herstructurering te verantwoorden. "Het plan is een stuk gedetailleerder dan eerdere plannen", zegt Van Cauwenberg, "en het zou denkelijk resultaat kunnen hebben". Hij vindt het verlies van jobs op de luchthaven een heel bedenkelijke zaak. Maar hij zegt ook dat vakbonden en patroons "tegenstanders zijn maar tegelijk in dezelfde richting denken".

Sabena Technics wil met het Renaissance-plan investeerders aantrekken. Andere Sabena-filialen zijn al overgenomen (de catering werd LS Skychefs, de grondafhandeling werd BGS...), vaak met slechtere loon- en werkvoorwaarden voor de werknemers. Heeft Emiel Van Cauwenbergh daar geen schrik voor? "Jawel, maar ik denk dat de kwaliteit van ons personeel goed gekend is en dat er niet in de lonen gesnoeid zal worden. In het plan staan wel andere dingen. Aan de 38-urenweek zal men niet raken. Maar we hebben hier een systeem van de 40-urenweek met een dag recup per maand, en er is sprake van geweest dat men dat zou veranderen. Men wil ook de uurroosters rechttrekken, nu zijn er 30-40 verschillende uurroosters".

Structureel
Structureel staat Sabena Technics er slechter voor dan ten tijde van Sabena. Lufthansa Technics heeft werk afgepikt, SN Brussels Airlines doet een deel van het onderhoud zelf. "Maar voor heavy maintenance zijn wij nog altijd heel goed", aldus Emiel Van Cauwenbergh, "en de directie zegt dat ze meer wil specialiseren op Boeing 737, Airbus A320 en C130". Onder de klanten telt Sabena Technics nu de luchtvaartmaatschappijen Birdy, Virgin, een stuk van SNBA, TUI (gelinkt aan JetAir) en het leger.

"Dat dit nieuws samenvalt met de start van de sociale verkiezingen is natuurlijk erg", erkent Emiel Van Cauwenbergh. "Wij stemmen op 12 en 13 mei. Maar wie gaat er nog komen stemmen? De mensen zijn nu met hun job bezig. Ben ik erbij, ben ik er niet bij? Dat gaat zeker spelen. En het was al niet gemakkelijk om nieuwe kandidaten te vinden. Want de voorbije jaren hebben we niet veel kunnen realiseren".