arch/ive/ief (2000 - 2005)

Volkswagen wil dat Europa meest flexibele arbeidsmarkt van de wereld wordt
by christophe callewaert Monday, May. 03, 2004 at 5:03 PM
christophe@indymedia.be

De grootste Europese autobouwer Volkswagen trekt met een revolutionair programma naar de onderhandelingen over een nieuwe arbeidsovereenkomst in Duitsland. De Human resource-manager van Volkwagen-Duitsland Peter Hartz wil de arbeidskosten tegen het jaar 2011 met 30 % terugdringen. De ingrediënten van het plan zijn een verregaande flexibilisering en het afhankelijk maken van een groot deel van het inkomen van de bedrijfsresultaten.

In een interview met Der Spiegel dat vandaag wordt gepubliceerd licht Hartz een tip van de sluier op. Om 30 % te besparen op de loonkosten hoeven de brutolonen niet te dalen. Hartz ziet meer in een ver doorgedreven flexibilisering. Jongeren zouden beduidend meer dan de huidige 30 per week moeten werken. Overuren zouden pas vanaf 40 uur per week betaald worden. Hartz stelt ook voor om 30 % van het loon afhankelijk te maken van de bedrijfsresultaten. Tot nu toe is enkel een deel van de bonussen gekoppeld aan de resultaten van het bedrijf. Tenslotte moet een deel van de kosten van omscholing en vorming ook gedragen worden door de arbeiders.

Straffe toebak”
Hartz beseft dat veel vakbondsmilitanten en werknemers zijn plannen “straffe toebak” zullen vinden, maar volgens hem is het de enige manier om 176.544 Duitse arbeidsplaatsen te behouden. Hartz: “Om als hogeloonkostenland concurrentieel te blijven, moeten we het meest flexibele systeem van de wereld hebben.” Indien de vakbonden en de directie van Volkswagen hierover een akkoord bereiken, zou dat een voorbeeld kunnen zijn voor gans Europa, aldus nog Peter Hartz.