arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL/Syndicalisten stroomlijnen hun acties
by raf Wednesday, Apr. 28, 2004 at 3:01 PM
raf@indymedia.be 0476-954290

Syndicalisten van de drie vakbonden uit alle DHL-bedrijven hebben deze week overlegd over de reorganisatie van de ingewikkelde structuur van DHL, een dochter van Deutsche Post World Net. Drie dossiers lagen ter tafel: de toekomst van het sorteercentrum (DHL Aviation, ook wel de "hub") in Zaventem, het jobverlies bij het hoofdkwartier GCC en de verschuivingen in de andere dochters van Deutsche Post in België.

Wazigheid, onduidelijkheid, halve antwoorden: groot is het ongenoegen over de manier waarop de DHL-directie met de werknemers communiceert.

Hoofdkwartier halveert


Enkel bij het wereldhoofdkwartier GCC (Global Coordination Center) in Diegem komt er klaarheid. Daar verdwijnen 381 jobs. Er werken 950 mensen, veelal in kaderfuncties (en verdeeld over een 20-tal nationaliteiten), waarvan 500 bij het Europese coördinatiecentrum, 250 bij Corporate en 200 bij Global. De Europese afdeling verdwijnt. 177 jobs worden geschrapt; 173 jobs verhuizen naar Bonn; 19 jobs verhuizen naar de VS, 8 naar Praag, 4 naar Azië. 67 jobs worden overgeheveld naar het Europees coördinatiecentrum. De cijfers zijn op 13 april door Deutsche Post meegedeeld aan de stuurgroep van de Europese ondernemingsraad. Eén reden voor de gedeeltelijke sluiting zou het feit zijn dat België in 2005 fiscaal minder interessant wordt voor coördinatiecentra van internationale bedrijven.

Hubs: geheimhouding

Voor de mensen van DHL Aviation – het sorteercentrum, ook wel de hub, aan de luchthaven van Zaventem - wordt de wazigheid ondraaglijk. Het Pegasus-plan van DHL streeft daar naar aanzienlijke expansie. Naar verluidt, zoals men zegt, want wie heeft Pegasus al gezien? Voor die expansie wil DHL o.a. het aantal nachtvluchten opdrijven. De Belgische regering kondigde tijdens het conclaaf van Gembloux aan dat ze tegen 1 september daarover haar opinie geeft.
Maar DHL bestudeert intussen andere lokaties. Dat heeft het half april zelf bevestigd. DHL moest toen uit de biecht spreken na persberichten dat de Europese Commissie voor ruim 70 miljoen Duitse subsidies toestaat voor een DHL-vestiging in het Duitse Leipzig. Ook een vestiging in het Franse Vatry wordt bestudeerd.

DHL zegt zelf heel kategoriek dat het pas in de herfst van 2004 een beslissing neemt. Het bedrijf herhaalt dat Brussel de beste optie is, vanwege de ligging, de bereikbaarheid "en de uitstekende werkkrachten".
Dat was ook de voornaamste boodschap tijdens de ondernemingsraad van DHL Aviation (de hub) van deze week maandag 26 april. Daar legden de afgevaardigden van de werknemers een lijst met 16 vragen voor. Maar de directie antwoordde kennelijk met algemeenheden, of ze ontweek de details (zie het interview met delegee Sigrid Morren). Op de vraag of DHL in Zaventem opties heeft genomen op gronden en of de delegees het huurcontract met luchthavenuitbater BIAC mogen inkijken, antwoordde DHL: "Wij kunnen hierover geen informatie vrijgeven, in verband met geheimhoudingsclausules met de overheden".
De vakbondsmensen verwachten veel van de volgende Europese ondernemingsraad van 8 en 9 juni waar ze zullen eisen dat DHL zijn masterplan voor de inplanting van de hubs in Europa bekendmaakt.

Overlapping andere DHL-bedrijven

Bij de andere Belgische dochters van Deutsche Post doen zich kleine verschuivingen voor. Het vroegere Danzas zou een grote klant kwijtgespeeld zijn (Unilever), en daarom zou van DHL Solutions de vestiging in Temse dichtgaan en in die van Willebroek een deel van het personeel (bedienden) moeten vertrekken. Overal zou er grotere mobiliteit worden gevraagd van de werknemers.

ABVV-delegee Peter Luypaert, lid van de Europese ondernemingsraad: " Volgens mij komt er in de regio Benelux weinig beweging voor juni 2005. Ge hebt het gezien in Brussel: daar is de vestiging BRC toegegaan, maar de mensen zijn gemuteerd, naar Diegem onder andere. In Frankrijk en Spanje beweegt het wel volop. In Frankrijk hebt ge DHL met 1800 mensen, Ducros met 2500 mensen, Danzas met 2500 mensen. Daar is er heel veel overlapping en komen er grote herstructureringen. Bij ons zijn ze nu aan het vegen bij GCC en de hub. Maar daarnaast verwacht ik nog niet snel grote schokken".