arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL Aviation/Hub Zaventem wil niet wachten tot het te laat is
by raf Wednesday, Apr. 28, 2004 at 1:49 PM
raf@indymedia.be 0476-954290

De werknemers van de DHL-hub aan de luchthaven in Zaventem leven al maanden in onzekerheid. DHL zegt er te willen uitbreiden (mèt extra-nachtvluchten) maar intussen circuleren berichten over DHL-investeringen in het Duitse Leipzig. De regering vraagt bedenktijd tot september. "Maar als wij zolang wachten, kan het te laat zijn". Dat zegt Sigrid Morren, loader-sorter maar ook delegee (ACV-Transcom) en lid van de Europese ondernemingsraad van moederbedrijf Deutsche Post.

Jij werkt bij DHL Aviation, wat is dat?

Sigrid Morren: Dat is de hub waar al die artikels over gescxhreven worden, ja
5:28

Hoe is de atmosfeer daar?

Sigrid Morren: Er is redelijk veel onzekerheid onder de mensen omdat de directie niet wil zeggen wat er aan het gebeuren is; we horen uit verschillende bronnen dat er in Leipzig gebouwen rechtgetrokken worden, maar de directie ontkent alles maar komt ook niet met duidelijke antwoorden naar buiten

Wat hebben jullie nog ondernomen om duidelijkheid te krijgen?

Sigrid Morren: We hebben maandag, gisteren dus een ondernemingsraad bijeengeroepen. We hebben 16 vragen gesteld. De directie is binnengekomen, ze heeft gewoon antwoord gegeven op die 16 vragen. Maar het waren ook weer geen duidelijke antwoorden. Daarmee was het gedaan. Als we verdere vragen hebben, kunnen we die ook weer opnieuw mailen naar de directie. Maar echt duidelijke dingen zijn er niet uitgekomen.

De mensen horen het nieuws, ze lezen het in de krant. Krijgen jullie veel vragen?


Sigrid Morren: Er worden enorm veel vragen naar ons toe gesteld, wat weten wij, wat gaan wij doen. Maar zolang de directie niks tegen ons zegt of wij niks zwart op wit op papier krijgen, kunnen wij heel weinig doen.
Nu, het zal ook enorm veel van de mensen afhangen van wat wij nog gaan kunnen. De mensen gaan achter ons moeten staan, want anders.. De directie weet dat ook. Als wij de mensen niet achter ons hebben, dan kunnen wij heel weinig.


Sigrid Morren: "DHL en regering moeten duidelijkheid scheppen" (foto Raf Custers)

Onlangs was er het bericht over 70 miljoen subsidies voor DHL in het Duitse Leipzig. Het Luchthavencomité van het ACV zei toen dat de mensen "razend" waren.

Sigrid Morren: Er zijn inderdaad mensen die razend aan het worden zijn. De directie heeft altijd beloofd : wij brengen jullie op de hoogte, als er nieuws is. En iedere keer moeten wij opnieuw uit de pers vernemen dat er nieuws op komst is. Dus, de directie laat ons nooit iets weten, we moeten het ook altijd uit het nieuws horen. De mensen beginnen het beu te worden van de regering, dat ze geen beslissing willen nemen of durven nemen. We worden het ook beu van Deutsche Post uit: kom eindelijk een keer met jullie plannen naar boven, de Star-projecten zoals men zegt.

Is er al een nieuwe afspraak?

Sigrid Morren: We hebben op 8-9 juni een Europese ondernemingsraad. Daar hebben we gevraagd dat men eindelijk eens duidelijk is over het masterplan voor de DHL-hubs in Europa. Daar moeten we tot in juni op wachten voor we duidelijkheid krijgen

Hoe staat het met de werkgelegenheid?

Sigrid Morren: We hebben de indruk dat er op het ogenblik minder mensen tewerkgesteld zijn als daarvoor. Ze nemen minder mensen aan. Zij ontkennen ook weer dit nieuws, maar het is duidelijk dat er mensen verdwenen zijn, dat er minder tewerkstelling is als voordien.

Geeft DHL nog vaste contracten?

Sigrid Morren: Mensen krijgen eerst een 6 maanden contract en als een persoon voldoet, krijgt hij een contract voor onbepaalde tijd. We stellen vast dat minder contracten verlengd worden zoals voordien. Maar het contract van onbepaalde duur blijft.

Is er veel deeltijds werk?


Sigrid Morren: We hebben enorm veel deeltijds werk. De nachtdienst bij DHL draait vooral op 4-uren, 5-uren en 6-uren contracten per nacht.

Hoe is jullie verhouding met de andere bedrijven van Deutsche PostP, het is een ingewikkelde groep.

Sigrid Morren: Wij zijn de enigen die met vliegtuigen werken, we staan apart van de rest van de groep. VGL en Danzas doen heel veel truckvervoer over de weg.

Daarnet heb je een bijeenkomst bijgewoond van syndicalisten uit alle DHL-bedrijven. Welk is jouw conclusie?

Sigrid Morren: We stellen vast dat ze overal iets wegnemen en aan het verschuiven zijn. Maar wat juist de plannen zijn, weten we niet. We stellen vast dat ze overal iets aan het doen zijn. Ik denk dat we eind dit jaar meer duidelijkheid zullen hebben. Maar dan gaat het voor sommige bedrijven al te laat zijn.

Hoezo?

Sigrid Morren: Bij DHL Aviation bij voorbeeld, als we moeten afwachten tot september om te zien wat er met ons gaat gebeuren, dan is de beslissing voor de Europese hub al genomen. Dan blijft die ofwel hier ofwel gaat hij naar Leipzig of naar Vatry. Onze bronnen zeggen dat het Leipzig zal worden. Maar als we wachten tot september of oktober is het voor ons te laat, dan is de beslissing bij Deutsche Post genomen

Hoe loopt het met de sociale verkiezingen?

Sigrid Morren: De lijsten zijn binnen, we beginnen propaganda te maken en dan is het afwachten wat de mensen stemmen.

Hebben jullie stevige lijsten met mensen die bewezen hebben wat ze kunnen?

Sigrid Morren: Het gaat vrij vlot. We hebben lijsten met nieuwe kandidaten maar ook met een aantal ervaren mensen die gebleven zijn. Het resultaat zal goed zijn.

Er zouden kandidaten door de directie benaderd zijn om niet op lijst te gaan staan?

Sigrid Morren: Dat zou bij ons bij de bedienden gebeurd zijn. Ik werk bij de arbeiders, ik weet het niet zo goed. Maar er zou een persoon benaderd zijn, dat als hij op lijst blijft staan hij zijn functie moet afgeven. Hij is voor die keuze gesteld.