DHL/ Genoeg spelletjes - Assez de pirouettes (ACV-CSC) by ACV-CSC (posted by raf) Wednesday, Apr. 21, 2004 at 1:31 PM |
raf@indymedia.be |
Het Luchthavencomité van het ACV eist klaarheid over het koerierbedrijf DHL. Dit naar aanleiding van een bericht van 16 april dat DHL zijn sorteercentrum in Zaventem zou overplaatsen naar Leipzig in Duitsland. - Le comité-Aeroport de la CSC exige que le sort du hub de DHL à Zaventem soit éclaircit.
ACV LUCHTHAVENCOMITEE IS DE SPELLETJES ROND DHL
KOTSBEU
“ Razend” is de beste omschrijving van de stemming onder de militanten van
het ACV op de luchthaven. Dit naar aanleiding van nog maar eens een
nieuwe episode in de soap ‘Blijven ze of blijven ze niet?’. Leipzig
komt pas nu echt nadrukkelijk in beeld als alternatief voor Zaventem om de
uiteindelijke Europese superhub van DHL te worden. Dank zij Duitse
overheidssteun waar Europa geen graten in ziet.
DHL gaat shoppen op de markt. Welk land biedt de meeste financiële voordelen.
Job behoud is hierbij volledig ondergeschikt.
Kan iemand van de DHL-directie dàt eens komen uitleggen op de werkvloer??
Neen wellicht, want des te uitbundiger er gecommuniceerd wordt naar de publieke
opinie, des te vager zijn de verklaringen aan de eigen werknemers.
Men blijkt niet te beseffen dat die nu al jarenlang aanslepende onzekerheid
rond de job van duizenden werknemers slopend is. Minstens zo slopend
als overdreven nachtlawaai.
Als op het eigenste moment DHL in het wereld- en Europese hoofdkwartier GCC
in Diegem zo’n 450 jobs wil laten verdwijnen, krijgt de belofte van het ‘eventueel’
creëren van duizenden nieuwe jobs in België wel een heel wrange
bijsmaak.
Zeker als ook in dit hoofdkwartier de DHL-directie nog altijd niet heeft
toegezegd om te onderhandelen met de vakbonden over dit massale jobverlies.
Maar ook de werknemers van heel wat andere bedrijven op de luchthaven vrezen
voor hun job. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met het personeelsbestand
van pakweg BIAC als dat bedrijf als uitbater van de luchthaven zijn belangrijkste
gebruiker geheel of gedeeltelijk zou verliezen. En het personeel van
Sabena Technics dat onderhoud van vliegtuigen doet en het hoe dan ook al
jaren bijzonder moeilijk heeft. Om nog te zwijgen van de vele grote
en kleine toeleveranciers op Brucargo.
Jawel, de luchthaven is een magneet voor de tewerkstelling. Maar
het is in nogal wat gevallen zeer onzekere tewerkstelling.
Het ACV vraagt nogmaals aan de Belgische regering haar verantwoordelijkheid
in dit dossier op te nemen en niet te wachten tot het kalf verdronken is.
Het ACV Luchthavencomité
LE COMITE AEROPORT DE LA CSC EN A PLEIN LE DOS DES PIROUETTES AUTOUR
DE DHL
« Furieux »: tel est le terme le plus approprié pour définir
l’état d’esprit des militants de la CSC de l’aéroport. Pourquoi
? En raison du dernier épisode du feuilleton « Partira, partira
pas ?». Leipzig se profile désormais clairement comme une alternative
à Zaventem et pourrait finalement devenir le centre opérationnel
de DHL en Europe. Et ce grâce au soutien de l’Etat allemand et avec
la bénédiction de l’Europe.
DHL fait son marché. Quel pays offre le plus d’avantages financiers
?
Le maintien de l’emploi ne fait pas partie des priorités, tant s’en
faut.
Un membre de la direction de DHL pourrait-il venir expliquer cela aux travailleurs
?
Peut-être pas, car plus la firme informe l’opinion publique en détail,
plus vagues sont ses déclarations envers son propre personnel. On
semble ne pas réaliser que cette précarité d’emploi
latente pour des milliers de travailleurs est démoralisante. Au moins
autant que les nuisances sonores des vols de nuit.
Si en outre, au même moment, DHL, de son quartier général
européen et international GCC à Diegem, décide de faire
disparaître quelque 450 emplois, l’éventualité de la
création de milliers de nouveaux emplois en Belgique a un goût
amer.
Surtout lorsque la direction de DHL – retranchée dans ce même
quartier général – se refuse toujours à promettre de
négocier les modalités de cette hécatombe avec les syndicats.
Les travailleurs de nombreuses autres entreprises de l’aéroport craignent
également pour leur travail. En effet, qu’advient-il du personnel
de BIAC, disons, si cette société exploitant l’aéroport
perd son principal utilisateur, partiellement ou non ? Et le personnel de
Sabena Technics qui se charge de la maintenance d’avions, lui qui en a déjà
tant vu depuis des années ? Sans parler des nombreux fournisseurs
à Brucargo.
Certes, l’aéroport attire l’emploi. Mais dans bien des cas, il s’agit
d’un emploi très précaire.
La CSC demande une nouvelle fois au gouvernement belge de prendre ses responsabilités
dans ce dossier et de ne pas attendre qu’il soit trop tard.
Le Comité aéroport de la CSC