In een zolderkamertje van de Beurschouwburg kan je gaan kijken
naar een leuke film “Two Soldiers”.
Ook
al lijkt de film onschuldig en haast van de hand van een paar
tieners die voor het een handycam een filmpje maakten, hij blijft
aan je lijf kleven. Je wordt meegesleept in de wereld van video
spelletjes, militaire training, jongeren cultuur,... en de vraag
waar de ene wereld begint en andere eindigt.
In
de inkomhal kan je dan weer terecht voor verschillende
installaties, je wordt er ook verwelkomt door het grafisch werk
van een aantal studenten van La Cambre. Het loont de moeite om
even tijd te nemen om de verschillende afbeeldingen, video
projecties, posters, ... rustig te bestuderen.
Het
werk van Annemie Maes bijvoorbeeld vraagt om even tijd, maar het
is in zeker zin ook een welkom rustpunt in de stroom van
informatie en beelden die je opn het Tribunaal overvallen. Maar de
rust maakt het daarom niet minder indringend.
In trappenhal kan je genieten van foto tentoonstelling van
Karim Abraheem.
Het
is een plezier om je door deze Iraakse Brusselaar op het verkeerde
been te laten zetten. Zijn reportage is een mengeling van foto's
uit Bagdad en Brussel, en soms is het haas onmogelijk om de foto
te situeren.
In diezelfde trappenhal staat er ook een video-zuil waarop “The
ambassador” van Pieter De Buysser wordt vertoont.
“Do
you know the United States of America?” Het is een
fictie-film die het verhaal vertelt van de ambassadeur van de
Verenigde Staten die besluit een ander land te gaan
vertegenwoordigen. , “Going is knowing, so lets learn to
walk on a cloud of unknown.” ... De film komt in de hall
niet echt tot zijn recht, hij vraagt immers van de kijker enige
inspanning en in de hall is er steeds wel weer iemand die een
praatje wil maken.
Wil je echt helemaal ondergedompeld worden in de oorlog van
Irak dan moet je naar de kelder.
Daar
staat een installatie van Bénédicte Lienard die het
verhaal vertelt van Geert van Moorter in Bagdad. Op één
scherm kijk je naar de beelden die Geert maakte tijdens zijn
verblijf in Irak op een ander scherm geeft hij commentaar bij die
beelden. Je ziet hoe Geert onder zijn bed duikt tijdens de eerste
nacht van de luchtbombardementen op Bagdat, dat is een zeer
indringend beeld waarop de woede en onmacht van Geert en Collette
(die op dat ogenblik bij hem in de kamer is) je overmannen.
Geen
beelden van telegeleide bommen, machtige jachtvliegtuigen die
opstijgen van nog machtigere schepen, .... maar de harde
ongeromtariseerde realiteit. Op een klein schermpje worden heel de
tijd beelden getoond van de miljoenen mensen die de straat op
trokken tegen deze oorlog.
Je zou voor minder een dagje naar Brussel komen.
|