arch/ive/ief (2000 - 2005)

Reactie milieubeweging op klimaatakkoord
by Bond Beter Leefmilieu & Greenpeace Tuesday, Mar. 09, 2004 at 2:03 PM

Het klimaatakkoord komt er beter laat dan nooit.

De milieubeweging is blij dat na zes jaar bakkeleien er eindelijk een akkoord is gesloten tussen de gewesten en de federale overheid, over wie wat zal doen om de Kyotodoelstellingen te halen. Het echte werk kan nu beginnen. Het federale pakket maatregelen moet op punt worden gezet. De gewesten zelf moeten uit de kast komen met een plan over hoe de bedrijven in het Europese emissiehandelsysteem zullen worden ingeschakeld. Nu de lastenverdeling een feit is, hebben de gewesten geen excuus meer om nog langer te talmen. De deadline van eind maart kan al niet meer gehaald worden, maar het is van het grootste belang dat zo snel mogelijk met de publieksconsultatie ervan wordt gestart.

De milieubeweging heeft het zeer lastig met de opening die wordt gelaten om zogenaamde hete lucht aan te kopen in de Oost-Europese landen. Die hete lucht komt met geen enkele werkelijke reductie overeen, en is voor ons absoluut uit den boze. De voorwaarden die nu zullen worden gehanteerd om te kiezen welke buitenlandse aankopen vanaf wanneer mogelijk zijn, blijven veel te vaag. Hopelijk meer duidelijkheid op de ministertop in Oostende. De milieubeweging pleit er in ieder geval voor om enkel kleinschalige waterkrachtprojecten en investeringen in technologie-overdracht toe te laten, geen bossen, en geen grote stuwdammen.

De milieubeweging ondersteunt daarnaast de bezorgdheid van de noordzuidorganisaties in verband met het gebruiken van budget van ontwikkelingssamenwerking voor het halen van de klimaatdoelstellingen.

Het is positief dat gekozen wordt om belangrijke reducties te realiseren in de elektriciteitsector, in het bijzonder bij de centrales op steenkool. Wij hopen dat dit eindelijk mee de aanzet zal zijn om binnenlands werk te maken van het ontwikkelen van hernieuwbare energie. De andere maatregelen in het federale pakket moeten uiteraard nog verder worden uitgewerkt, maar lijken verdedigbaar. In het bijzonder is het toe te juichen dat via fiscale maatregelen het wagenpark zal vergroend worden. De transportsector is immers een van de belangrijkste groeiers in de broeikasgasuitstoot.

Dit is een korte eerste reactie.