Media / De Standaard-tabloïd: halve krant, halve waarheid by raf Monday, Mar. 08, 2004 at 10:10 AM |
raf@indymedia.be |
De krant De Standaard verschijnt vanaf vandaag op
tabloid-formaat. Omdat dat handiger is voor de mobiele lezer, zegt de krant.
Maar wat te denken van een krant die haar lezers maar een deel van het waarom
vertelt?
U, lezer, vraagt erom. Dat herhaalt hoofdredacteur Peter Vandermeersch nu
al maanden. En dus krijgt u, lezer, uw tabloïd-Standaard. Daaraan is
maanden werk voorafgegaan van "de redactie, de lay-out, de pre-press, de
drukkerij en de distributie".
Merkwaardig: Vandermeersch vergeet de marketing-afdeling. Deze formaat-halvering
komt er omdat de marketing- en commerciële diensten van de Vlaamse Uitgeversmaatschappij
hun conclusies trekken uit de markt.
Wat zei krantenuitgever Christian Van Thillo vanochtend op de radio? "Het
formaat is één van de vele elementen maar zeker niet het voornaamste"
(om naar tabloïd-formaat over te schakelen – in Voor de Dag, VRT-Radio1).
Ook te gast in Voor de Dag vanochtend was Jo Van Croonenborch, afgevaardigd
bestuurder van de VUM-groep die De Standaard uitgeeft.
Twee jaar geleden, in mei 2002, sprak Van Croonenborch op het wereldcongres
van de WAN, de World Association of Newspapers, in Brugge. De krantensector
had toen net een archi-moeilijk jaar achter de rug - met stijgende papierkosten,
hoge vaste kosten (o.a. voor de on-line-internetkranten) en een terugval
van reclame-inkomsten.
"The trigger", aldus Van Croonenborch, "was the ad-market".
Tussen 1991 en 2000 stegen de advertentie-inkomsten met 80% maar in 2001
vielen ze met 17% terug. Dat zette de uitgevers weer met beide voeten op
de grond. Wilden de kranten rendabel blijven, dan moesten ze het anders aanpakken.
Daar ligt vermoedelijk de oorsprong van het tabloïd-plan van De Standaard.
Hoofdredacteur Vandermeersch begon toen trouwens zelf grote up-market-kranten
te bestuderen.
Let op het woord: up-market-kranten, liever dan kwaliteitskranten.
Want wat leerde dat WAN-congres nog?
• Dat kranten met een up-market-profiel (met lezers met centen) die hun klanten
vasthouden, onevenredig méér reclame binnenhalen.
• Less is better. Krantenlezers slaan veel copij over. 11% van de
lezers leest de TV-programma's niet, 44% slaat entertainment/film/kunst over,
53% slaat sport over, 76% slaat economie en bedrijven over. Dus: focus beter
of wat je lezers willen, geef ze zelfs minder pagina's. Dat geldt zeker voor
"mobiele lezers".
• Less is better, dat bespaart op productie en papier, maakt je zelfs
minder afhankelijk van publiciteit en verhoogt je populariteit. Allicht bereik
je meer lezers via losse verkoop. Kijk naar de Britse Independent: 14% meer
kranten in 2003, dankzij de tabloïd-editie.
De VUM-groep heeft die raad niet in de wind geslagen. De krant verscherpt
zijn profiel. Hoofdredacteur Vandermeersch: "we verdiepen de krant met meer
buitenland en meer economie&financiën, en we verbreden met meer
cultuur&media...".
In de tabloïd-krant zijn Cultuur&Media en Sport uitdrukkelijk twee
uitneembare katernen; de niet-geïnteresseerde lezer legt ze makkelijk
aan de kant.
Specialisten zouden eens moeten onderzoeken of De Standaard nu echt "twee
keer zo dik" wordt, zoals Peter Vandermeersch schrijft. Dat vraagt een lange-termijn-meting.
En de onmiddellijke opbrengsten uit publiciteit, spelen die mee als trigger?
Volgens reclame-technici niet. Verkopers en adverteerders zullen zich moeten
aanpassen, er gelden nieuwe tarieven, de advertentie-kost wordt niet meer
per millimeter berekend etc. Maar, zegt een waarnemer, als de up-market-lezers
volgen, dan volgen de adverteerders ook.