arch/ive/ief (2000 - 2005)

Een Vlaams minister met de lijnbus naar Cuba
by Gwen Falony Tuesday, Mar. 02, 2004 at 3:25 PM

Voorlopig maken de VS nog geen aanstalten om na Aristide ook Castro te gaan ontvoeren. Maar het is toch waakzaam blijven. De Cubanen doen er ondertussen als aan om hun vijf landgenoten die om politieke redenen vastgehouden worden in de VS vrij te krijgen. Gwen Falony bericht uit Cuba.

Hola congresistas,

Jullie hadden er waarschijnlijk nog nooit niets over vernomen, maar onze deelstaat Vlaanderen heeft de eer en het genoegen te beschikken over een Minister van Toerisme. Een ambt dat zware verantwoordelijkheden met zich meebrengt, dat kunnen jullie zich wel inbeelden. Met de Vlaamse regering weet men natuurlijk nooit, maar voor zo ver hij en wij weten rust de last van het ministerschap momenteel op de frêle schouders van de Heer Renaat Landuyt. Op dit ogenblik (we schrijven vrijdagavond 27 februari) vertoeft de Minister echter niet in het land, hij is, met dank aan Bart De Pauw, zowaar het land uit. Maak jullie niet ongerust, de Minister is niet met de helft van het Vlaams begrotingsoverschot richting Kaaimaneilanden vertrokken; hij is daarentegen, zoals elke weldenkende burger van zijn excellenties durft te verwachten, naarstig aan het werk. Jullie raden het al, deMinister verblijft op dit eigenste moment in en op Cuba, alwaar hij een werkbezoek afwerkt. Wij weten niet echt wat we ons moeten voorstellen bij een werkbezoek van een Minister van Toerisme, gelukkig is Renaat wel op de hoogte: achtereenvolgens bezocht hij Habana, Pinar del Rio en Trinidad. Waarschijnlijk klopt de man lange dagen, maar goed, het is hem gegund. Landuyt bracht naar goede gewoonte enkele net niet versleten Lijnbussen mee (naast enkele ambulances en wat medisch materiaal), het openbaar vervoer in Habana kan elke versterking goed gebruiken.

Sinds het bezoek van Stevaert vorig jaar beginnen lijnbussen trouwens stilaan een vertrouwd beeld te worden in de stad. De Cubaanse pers besteedt overigens uitgebreid aandacht aan het bezoek van de Minister. Zo veel Europese gezagsdragers krijgen ze hier nu ook weer niet over de vloer, zelfs een onbeduidende Minister van Toerisme kan helpen het door de Europese Unie opgelegde politiek isolement van het eiland te doorbreken. Verder besteedden de Cubaanse kranten deze week opnieuw veel aandacht aan de zaak van de 5 Cubanen die nog steeds in de VS vastgehouden worden. 10 maart vindt een hoorzitting plaats voor het Hof van Beroep in Atlanta: de advocaten van de 5 krijgen zo maar eventjes een kwartiertje de tijd om de rechter te overtuigen van de noodzaak van een nieuw proces, liefst dan nog buiten de stadstaat Miami. Een kwartiertje is niet veel om de geschiedenis van 45 jaar agressie uit de doeken te doen, merkt men hier ten lande fijntjes op.

Blijkbaar slaagt men er intussen wel in met een doorgedreven campagne de mediastilte te doorbreken die in de VS bestaat over het proces van de 5: vorig weekend wijde Fox zelfs een hele uitzending aan het thema. Volgende week doen solidariteitsorganisaties uit de VS er nog een schepje bovenop door een hele pagina in de New York Times af te huren om de Amerikaanse publieke opinie te informeren over de zaak. 50.000 dollar kost dat grapje, het bijeenschrapen van dat geld bleek niet evident. Zo probeerde een Franse solidariteitsorganisatie vorige week 1.200 dollar door te sturen naar 'Peace for Cuba', een Amerikaanse organisatie die zich bezig houdt met de financiering van de actie. Nietsvermoedend gaven de Fransen hun bank (Credit Mutuel de Perpignan) de opdracht het geld over te schrijven op de rekening van de bevriende organisatie in de VS. Dat was echter buiten de waard gerekend: de Credit Mutuel kreeg onmiddellijk een vragenlijst opgestuurd over de aard van de verrichting en de bezigheden van de betrokken organisaties. Tot de bank duidelijkheid verschaft over de overschrijving, blijft het geld 'bevroren'. Zo zien jullie maar, de blokkade bestaat dus toch niet enkel in het hoofd van Fidel. Ondanks dergelijke tegenslagen slaagde men erin het benodigde geld bij elkaar te schrapen, het artikel zou zoals gezegd volgende week moeten verschijnen. 10.000 dollar is overigens afkomstig uit het hol van de leeuw, opgehaald bij Cubaanse vluchtelingen in Miami city.

De brief is al wat droogjes van de week, maar om jullie te bewijzen dat het nog erger kan, gaan we gewoon door op ons elan: tijd voor wat berichten over de Cubaanse economie. Woensdag maakte het Ministerie van Buitenlandse Handel haar jaarverslag van 2003 bekend en wat bleek? Vorig jaar steeg de Cubaanse export met maar liefst 18%, helaas ging ook de import met 12% de hoogte in waardoor de Cubaanse handelsbalans deficitair blijft. Het zal niemand verbazen dat de belangrijkste handelspartner van Cuba Venezuela is, op de voet gevolgd door Spanje, China, Canada, Nederland en Italië. De zevende in rij zal misschien wat meer wenkbrauwen doen fronsen, het gaat zowaar om de grote noorderburen, de VS. Wij kijken daar iets minder van op, we wisten al langer dat grote delen van de rijst, kippen en eieren die op de markt verkocht of via de libreta verdeeld worden uit dat land afkomstig zijn. Het VS-embargo laat beperkte uitzonderingen toe op het vlak van voedsel en medicijnen. Bovendien moeten heel wat (republikeinse) boerenstaten helemaal niets weten van de politiek van de unie tegenover Cuba. Heel wat meer praktisch denkende gouverneurs zien gewoon een markt aan hun neus voorbijgaan en proberen er dan ook alles aan te doen om het embargo te omzeilen. Iemand heeft eens berekend dat de blokkade het Amerikaanse bedrijfsleven jaarlijks zo'n slordige 2 miljard dollar aan exportinkomsten zou kosten, wat zou overeenstemmen met 40.000 arbeidsplaatsen. De VS-economie doet het nu ook weer niet zo schitterend dat men dat gegeven zo maar naast zich neer kan leggen. Kippebillen uit de States zijn overigens best te vreten. Zolang ze hier maar geen broccoli beginnen importeren.

Gratis?
by bram Tuesday, Mar. 02, 2004 at 11:32 PM

Vraagje: rijden die bussen er ook gratis rond? En worden ze vaak door de Cubanen gebruikt?

Ongeveer
by Gwen Falony Friday, Mar. 05, 2004 at 5:55 PM

Die bussen worden gebruikt door bedrijven om het woon-werkverkeer van hun arbeiders te verzekeren. Sommige bedrijven bieden deze dienst gratis aan hun arbeiders aan, andere vragen 0.1 of 0.2peso (1peso=1/26$). De regering beslist welke bedrijven de bussen krijgen, het hangt er gewoon van af waar de nood het hoogst is.