worldshake 3 by zoom Friday, Feb. 20, 2004 at 8:09 PM |
zoom@indymedia.org |
Worlshake organises a festival agains the modern record-industry [streaming later this evening]
WORLDSHAKE 3
Op 20 februari organiseert Worldshake haar eerste rockevent. Lokaal talent promoot zichzelf en de idee van Fair Trade-Fair Pay. De basisidee van Oxfam-Wereldwinkels en ATTAC – een andere wereld is mogelijk – vertalen we naar de toestand in de huidige muziekwereld: wat we zelf doen, doen we beter!
Tegelijkertijd vieren we de geboorte van onze eigen webstek. Dé plaats voor internet-verZ in Limburg.
En dit met een gepast geschenk: voor iedere bezoeker een gratis Worldshake-promoceedee.
Muziek als maatschappijnstiller:
Popmuziek heeft, zeker met het ontstaan van de rock and roll in de jaren vijftig, steeds een belangrijke rol gespeeld in de manier waarop generaties jongeren zichzelf een weg zochten in het leven. Denken we daarbij maar aan de flower power-beweging in de sixties, de punkrock in de seventies, de grunge en zeker ook de opkomst van hiphop en techno in de jaren tachtig en negentig. Jonge mensen creëerden nieuwe muzikale trends als een vorm van “verzet”; tegen de betuttelende volwassenenwereld of tegen een vastroestende maatschappij.
Kurt Cobain:
Handige jongens zijn er altijd geweest. Ook in de muziekwereld. Zij die de jongerencultuur financieel handig wisten uit te buiten. Elvis had zijn Colonel Parker, de Sex Pistols hun Malcolm McLaren en vandaag heb je de grote mediaconglomeraten als Clear Channel. Menig buitengewoon getalenteerde artiest is door de druk van dit soort belangen er onderdoor gegaan. Dat vergeten we te snel.
Don’t Believe the Hype:
Vandaag is muziek voor de zoveelste keer de Stones in onpersoonlijke voetbalstadions, vier videoproductiehuizen die alle MTV-clips regisseren, VTM’s “Idool”, massafestivals, het verkopen van miljoenen cd’s,… Het lijkt verworden tot een synoniem van commercie. Muziek is een product.
Digitale Revolutie:
Een nieuwe vorm van verzet binnen de jeugdcultuur begint zich af te tekenen. MP3’s halen de fabelachtige winstcijfers van muziekimperiums onderuit. Zo wil het verhaal. Maar het is vooral natuurlijk een goedkope, democratische manier voor beginnende bands om hun kwaliteiten te promoten. Steeds meer groepen brengen hun muziek terug zelf uit. DIY is terug in.
Met weinig middelen en zonder overdreven commercie kan je toch succesvolle evenementen organiseren. Met Worldshake proberen we dat te bewijzen. Het komt er op aan de handen in elkaar te slaan. Samen te werken. Het is immers niet de industrie rondom de muziek die de jeugd interesseert. Nog steeds zijn het de muzikanten en de songs die zij schrijven, die het enthousiasme van de muziekliefhebber opwekken.
Wordshake 3:
Lokale bands stellen zichzelf voor - de kiemen voor een heuse eigen scene?
De bands zetten zich voluit achter de idee van de Wereldwinkel en ATTAC -
Ze spelen tegen onkostenvergoeding
Ze leveren een MP3 voor de Worldshake-promoceedee en
Asta nam in Studio Crescendo van Pino Guaracci ‘Pstmdrntt’ op: de signature-tune van Worldshake 3
Chris Martin van Coldplay sympathiseert openlijk met Oxfam,
Axl Peleman is als sympathisant op onze avond mee van de partij – wij willen onze eigen Vlaamse Mobys, Chris Martins of Tom Yorkes!
Boekingskantoor Tout Partout en JJ Records trekken mee aan de kar -
Vanaf nu verkoopt JJ Records ook… Worldshake, het WW-fruitsapje
Tout Partout stelt de mogelijke mediamonopolisering in vraag
M.O.D. levert infastructuur en technische en organisatorische ondersteuning
Foto's by Persvrijheid Monday, Feb. 23, 2004 at 1:20 PM |
De foto's van worldshake zijn te bewonderen op http://www.indymedialimburg.tk