Laila Ekchouchou (Attafsier): "Onderwijs heeft te vaak Europese kijk op de wereld'' by christophe callewaert Wednesday, Feb. 18, 2004 at 7:14 PM |
christophe@indymedia.be |
MECHELEN -- De allochtone studentenbeweging Attasfier uit Mechelen is een unicum in Vlaanderen. Sinds 2001 proberen zij iets te doen aan de dramatisch lage aanwezigheid van allochtonen in het hoger onderwijs. Laila Ekchouchou die zelf sinds enige tijd een diploma communicatie management op zak heeft, is één van de woordvoerders van de beweging.
Is
er echt nood aan een aparte
allochtone studentenbeweging? “Er is zeker een probleem. Dat kan
niemand nog ontkennen. Studies wijzen uit dat slechts 2 % van de
allochtonen doorstroomt naar het hoger onderwijs.” Hoe komt dat? Er zijn vier knelpunten. Ten
eerste
hebben allochtone jongeren een heel laag zelfbeeld. Ten tweede zijn
de scholen zelf niet aangepast aan de aanwezigheid van allochtonen.
De de monoculturele currucila vormen ook een probleem en ten slotte
zijn er ook de remmingen bij allochtone ouders.” Een laag
zelfbeeld, zeg je. Wat
betekent dat concreet? “Allochtone jongeren denken heel
vaak: “Ik kan geen hoger onderwijs aan en als het wonder boven
wonder toch zou lukken ga ik geen job vinden met mijn diploma. Het
vergt dus enorm veel overtuigingskracht om die jongeren toch die stap
te doen zetten.” Attasfier kan
die jongeren daar bij
helpen? “Absoluut, vanuit onze eigen
ervaring
helpen wij jongeren hun keuze te maken. We organiseren info-dagen
voor afgestudeerden van het middelbaar onderwijs. Tijdens die dagen
krikken we het vertrouwen van de jongeren op.” Volgens jou
loopt er ook iets mank bij
het onderwijs zelf? “Het is een feit dat
lerarenopleidingen veel te weinig aandacht schenken aan deze
problematiek. Leerkrachten zijn totaal niet voorbereid op de
aanwezigheid van allochtone leerlingen en zitten met de handen in het
haar als ze voor het eerst voor een gemengde klas staan. Tijdens onze
studiedagen bereiken wij altijd veel leerkrachten waardoor we ook
iets aan dat knelpunt doen.” Heb je zelf
ooit ervaren dat
leerkrachten niet altijd weten om te gaan met allochtone leerlingen? “Ik moest altijd vanalles
uitleggen
in de klas: de ramadan, Palestina, ... Vaak kom je dan in het vuur
van een heftig debat te staan. Voor mondige leerlingen is dat geen
probleem, maar jongeren die minder sterk in hun schoenen staan,
knappen daarop af. Vandaar ook dat wij binnen Attasfier heel veel
aandacht besteden aan politieke vorming. We sporen onze leden aan
deel te nemen aan debatten en zich te scholen in die thema's.” De curriculi
dan. Er is ook een
probleem met de inhoud van de lessen? “Het onderwijs staat nog veel te
weinig open voor andere culturen. Hoeveel mensen kennen het verhaal
van de Marokkaanse soldaten die in WO II meegevochten hebben nabij
Gembloux. Wie kent er het verhaal van de migratie in België?
Alles wordt nog veel te vaak vanuit het perspectief van de Europese
cultuur bekeken.” Wat doen de
ouders verkeerd? “Veel ouders kennen het
schoolsysteem
niet. Attasfier organiseert daarom ook vormingsavonden voor ouders.
Vaak ligt de fout ook bij de scholen zelf. Zo kan het niet om tijdens
de ramadan een ouderavond te organiseren om vijf uur als alle
moslimouders thuis aan tafel zitten voor het verbreken van de
vasten.” Tijdens
deze studiedag namen enkele
sprekers het woord segregtatie in de mond. Bestaat er geen gevaar dat
allochtone studenten zich zo gaan afzonderen van hun studiegenoten?
“Wij weten waar de problemen
zitten
en wij zijn dan ook best geplaatst om iets te doen aan het negatieve
zelfbeeld. Binnen Attasfier spelen wij een voorbeeldfunctie voor de
jongeren. Ik heb ook nooit de behoefte gehad om lid te worden van de
studentenorganisaties op mijn school. Zij waren enkel bezig met
fuiven en ontspanning en organiseerden zelden of nooit debatten. Als
die studentenorganisaties toch allochtonen willen aantrekken zullen
ze moeten vertrekken vanuit die knelpunten.” Denk je dat
Attasfier als iets heeft
teweeg gebracht? “Kijk maar eens naar de toeloop
voor
deze studiedag. In die drie jaar hebben wij best wel vooruitgang
geboekt. Maar spijtig genoeg blijven de problemen bestaan. Nu is er
weer die hele discussie over de hoofddoek die bepaalde meisjes
wellicht zal ontmoedigen om verder te studeren. Er is ook nog altijd
het probleem dat veel werkgevers sollicitatiebrieven van jongeren die
een vreemde naam dragen gewoon naast zich neer leggen. Ik heb zelf
werk gezocht in de moeilijke periode vlak na 11 september.
Uiteindelijk heb ik een job gevonden in een tof bedrijf waar ze
duidelijk open staan voor andere culturen. Ik wil enkel bij een
bedrijf werken waar ik me goed voel. Daarom heb ik liever dat ze niet
rond de pot draaien. Als ze er een probleem mee hebben dat ik een
hoofddoek draag moeten ze dat maar zeggen.” |