arch/ive/ief (2000 - 2005)

Media-concentratie / Comcast wil Disney overnemen voor 66 miljard $
by raf Friday, Feb. 13, 2004 at 3:10 PM
raf.custers@euronet.be

De Amerikaanse kabeldistributeur Comcast wil het mediaconcern Walt Disney Co. overnemen voor ruim 66 miljard US$. Disney is 's werelds tweede media-reus; Comcast is in de VS ook een belangrijk breedband-provider. Met zijn vijandig bod op Disney wil Comcast 'content' in handen krijgen die het via kabel en breedband aan miljoenen gezinnen kan slijten.


Als de overname doorgaat, ontstaat een nieuwe media- en entertainment-reus met een marktwaarde van 125 miljard $, die jaarlijks 45 miljard dollar zou verdienen en 180.000 mensen tewerk zou stellen.

Comcast bereikt via zijn kabeldistributienetwerk 39,8 miljoen huishoudens in de States. In 2002 nam de groep AT&T Broadband over. Comcast wil al sinds vorige zomer een nieuwe sprong maken in zijn expansie. Het heeft overwogen om de Amerikaanse media-activiteiten van Vivendi Universal (de platendivisie uitgezonderd) te kopen, maar de vraagprijs lag te hoog. Nu gooit Comcast zich op Disney, legt daarvoor 54 miljard $ op tafel en zegt ook voor 11,9 miljard $ schulden over te nemen.

Met de overname van Disney zou distributeur Comcast 'content' in zijn portefeuille krijgen. Daar is het om te doen. Comcast ondervindt steeds meer concurrentie van andere kabel- een satelliet-distributeurs, en wil zich met een grote overname versterken. Eerdere miljarden-deals, zoals de fusie tussen American OnLine (AOL) en TimeWarner, brachten ook distributie en content samen.
Comcast wil natuurlijk ook zaken doen. De groep zegt dat Disney onder zijn mogelijkheden presteert en onder Comcast's leiding elk jaar tussen 800 miljoen en 1,2 miljard $ meer zou kunnen verdienen.

Disney rust op vier poten: themaparken, filmstudio's, televisie (de televisieketen ABC en de sportzender ESPN) en merchandising. In 1995 betaalde Disney 19 miljard $ voor Capital Cities/ABC, toen de duurste media-overname ooit. In dit eerste kwartaal van 2004 verwacht Disney 8,55 miljard $ te verdienen. Desondanks doet een aantal van zijn activiteiten het zogenaamd niet goed. De themaparken (vooral EuroDisney) sukkelen, ABC is pas het vierde tv-network in de States. ESPN daarentegen is het paradepaard. Vorig jaar sloeg het de prijs van zijn sportuitzendingen met maar liefst 20% op.

De media zetten niet de vaak bedenkelijke kwaliteit van Disney's producten (zie artikel: nieuws) of de slechte werkomstandigheden bij zijn onderaannemers in de verf, maar wel de Dallas-toestanden met zijn bestuur. Michael Eisner, afgevaardigd bestuurder en voorzitter van de raad van bestuur, heeft felle ruzie met Roy Disney (neef van stichter Walt) en Stanley Gold. Die twee directeurs vertrokken eind 2003 met slaande deuren. Ze verwijten Eisner dat hij "de erfenis van Disney verkwanselt", en de snelle winst laat primeren boven "de creativiteit". Disney en Gold runnen zelfs SaveDisney.com, een anti-Eisner-website. Ook Steve Jobs, van Apple en de animatiestudio's Pixar, vindt dat Disney overal op een excessieve manier geld wil uitslaan. Jobs wijst naar de politiek om van alle blockbusters een sequel (vervolgfilm) te maken. Hij heeft daarom onlangs het contract van Pixar met Disney verbroken.

De zakenkrant Wall Street Journal speculeert erop dat niet Comcast maar wel een ander media-concern nu Disney zou kunnen inlijven. Mogelijk, zo wordt gezegd, vormen Liberty Media (van John Malone) en InterActiveCorp (van Barry Diller) daarvoor een alliantie. Ook Microsoft van Bill Gates, dat content aan het binnenrijven is, zou op de voorgrond kunnen treden. Viacom (van Sumner Redstone) is al eigenaar van het tv-netwerk CBS, zou er onder de Amerikaanse anti-trustregels niet ook nog eens ABC van Disney mogen bijnemen, maar zou wel interesse hebben voor de sportuitzendingen van Disney's ESPN. Rupert Murdoch van NewsCorp. kocht kortgeleden de satelliet-operator DirectTV en heeft laten weten niet voor Disney mee te spelen.

da Disney goe!
by Christian Dick Friday, Feb. 13, 2004 at 6:42 PM

Da Disney goe voor kindjes, da Disney goe voor de democratie, da Disney goe voor de cultuur!

Comcast in België
by F Friday, Feb. 13, 2004 at 7:08 PM

Ook in België had Comcast ooit nog activiteiten, in de vorm van het bedrijf Broadnet, dat breedband internet aanbod via radio en server-based-computing oplossingen ontwikkelde gebaseerd op de Microsoft Windows Server technologieën. Na 11 september vond Comcast het echter niet meer opportuun om de activiteiten in Europa verder te ontplooien en trok zich terug.