arch/ive/ief (2000 - 2005)

Media-concentratie / Disney maakt ook nieuws... over zichzelf
by raf Friday, Feb. 13, 2004 at 2:58 PM
raf.custers@euronet.be

Disney is bekend van Disneyland, Mickey Mouse, De Zeven Dwergen en de hele merchandising-business daarrond. Maar Disney maakt ook nieuws. Al valt over de kwaliteit van dat nieuws wel wat te zeggen.

(uit: Handboek Media Activisme, dat binnenkort verschijnt)

“Reizen in de tijd” is Science Fiction, toch? Maar World News Tonight van ABC maakte er in april 2002 wel een ernstig magazine over. Hoe dat kwam? De Amerikaanse TV-keten ABC hoort toe aan Disney, nummer 2 op de wereldlijst van media-concerns.

Disney lanceerde rond die tijd The Time Machine, een speelfilm over...reizen in de tijd. En zo’n concern zet natuurlijk alle neuzen in de richting van hetzelfde objectief: winst! Echt nieuws - zoals “hoeveel kinderen er stierven door toedoen van een door de VS geïnstalleerde dictator” (Globalresearch) - moet dan even wijken.

ABC-News moet wel vaker het “hogere belang van het huis” laten primeren op het echte nieuws, Disney heeft immers ook belangen in de petroleum- en gasindustrie. Die anti-journalistieke praktijken veralgemenen naarmate de “synergieën” toenemen, dat wil zeggen naarmate nieuwszenders en entertainment in dezelfde stal worden ondergebracht.

Het overkomt ook NBC-News, eigendom van General Electric. En CBS-News (eigendom van Viacom) heeft zendtijd van het info-magazine The Early Show moeten opofferen aan de avonturen van een ander Viacom-product: Survivor.