arch/ive/ief (2000 - 2005)

Staker, betoger, terrorist
by Raf Jespers Thursday, Feb. 12, 2004 at 2:45 PM

Bijna geruisloos keurde de kamer van volksvertegenwoordigers op 13 november de anti-terrorismewet goed. Er was amper een debat over de wet. De « oorlog tegen het terrorisme » is er blijkbaar in geslaagd om iedere kritische stem over de elementaire democratische rechten het zwijgen op te leggen. De Senaat heeft de wet nu geëvoceerd en zal haar de komende weken behandelen.

De nieuwe antiterrorismewet is de belangrijkste wettelijke aanval sinds de Tweede Wereldoorlog op elke sociale of politieke beweging die de vrije markt en de winstlogica niet aanvaardt. De wet gaat veel verder dan het louter bestrijden van terrorisme : zij voert een categorie misdrijven in die zich van gewone misdrijven alleen onderscheiden door de politieke motivatie van de daders. Dat is een breuk met het klassieke strafrecht. ‘Terrorisme’ is een zodanig vaag en beladen begrip dat je het niet kunt gebruiken om er een misdrijf van te maken, in tegenstelling ot begrippen als ‘diefstal’ of ‘slagen en verwondingen’. Die zijn voor iedereen duidelijk. Politiek geweld heeft zeer veel namen al naargelang van diegene die over dat geweld spreekt.

Het eerste nieuwe misdrijf dat de wet invoert, is het ‘terroristische misdrijf’.

De politieke motivatie van de daders, het zogeheten moreel bestanddeel van het misdrijf, wordt zeer ruim gedefinieerd. Een terroristisch misdrijf « moet een land of een internationale organisatie ernstig kunnen schaden» en « opzettelijk gepleegd zijn met het oogmerk om een bevolking ernstige vrees aan te jagen, of om de overheid of een internationale organisatie op onrechtmagie wijze te dwingen tot het verrichten of het zich onthouden van een handeling, of om de politieke, constitutionele, economische of sociale basisstructuren van een land of een internationale organisatie ernstig te ontwrichten of te vernietigen ».

Syndicale en sociale acties of politieke partijen met een antikapitalistische instelling dreigen hieronder gekwalificeerd te worden omdat begrippen als « ernstige schade » en « ontwrichten van basisstructuren » voor interpretatie vatbaar zijn . Maar ook een algemene staking tegen het regeringsbeleid, acties van andersglobalisten of deze van havenarbeiders die zich niet neerleggen bij de afbraak van hun statuut door de Europese Unie, zijn niet meer veilig. Zie ik spoken ? In het Verenigd Koninkrijk gebruikte Thatcher de antiterrorismewet tegen de mijnstaking in de jaren tachtig. En Turkije wilde Artsen Zonder Grenzen op de terrorismelijst plaatsen omdat ze Koerden verzorgden.

De wet voert een oncontroleerbaar begrip in dat onvermijdelijk aanleiding zal geven tot politiek misbruik. Laten we niet vergeten dat de nazi-bezetters het woord terrorist kleefden op de politieke gevangenen in Breendonk.

Een hele waaier van daden komt in aanmerking voor het predikaat terroristisch misdrijf. Dat maakt duidelijk dat het om veel meer gaat dan wat de voorbije twee eeuwen in de politiek en in het strafrecht als terreur werd beschouwd. Het gaat niet enkel over de « klassieke » terroristische daden zoals bomaanslagen, moord op politieke tegenstanders, ontvoering van diplomaten of vliegtuigkapingen. Alle mogelijke gewelddaden worden geviseerd, zelfs gewone slagen en verwondingen. Het Europese kaderbesluit dat de inspiratie is voor deze Belgische wet, heeft het letterlijk over « stadsgeweld ». Opvallend is dat ook grootschalige vernielingen of beschadigingen van bijvoorbeeld gebouwen, sluizen, spoorwegen, werkplaatsen, machines bestemd voor de productie of distributie van elektriciteit, gas en dergelijke in aanmerking komen. Ook het vernielen, beschadigen of doen overstromen van infrastructuur, vervoersystemen (metro, tram, bus), publiek of privaat eigendom, het verstoren van de toevoer van elektriciteit of andere natuurlijke hulpbronnen staan op de lijst. Met een van die misdrijven dreigen is eveneens strafbaar.

Een breed gamma aan acties kan dus via de antiterrorismwet geviseerd worden. Denk maar aan een staking in de elektriciteitssector waarbij de elektriciteit uitvalt en er gewonden vallen omdat de verkeerslichten niet meer werken. De wet beoogt geen beperking of belemmering van rechten of fundamentele vrijheden, zo staat erin te lezen. Maar wie zal in de praktijk bepalen waar de grens ligt tussen terrorisme en vrijheid van meningsuiting ? Als er brokken worden gemaakt bij een betoging, zal het moeilijk uit te leggen zijn aan de politie op het terrein dat het over vrije meningsuiting gaat.

De invoering van het tweede nieuwe misdrijf ‘terroristische groep’ maakt de wet zo mogelijk nog gevaarlijker. Vooral ook omdat iedereen die deelneemt aan de terroristische groep, of die groep gegevens, materiële of financiële middelen verstrekt, onder het misdrijf valt. Daarmee komt de solidariteit met de bevrijdingsbewegingen in de derde wereld onder druk komt te staan. De Europese Unie werkt sedert anderhalf jaar met een zogenaamde lijst van terroristische organisaties. Opvallend is dat op die lijst ook een reeks bevrijdingsbewegingen voorkomen die een guerrillastrijd voeren tegen de macht van grootgrondbezitters, tegen neokolonialisme. Het gaat over bewegingen als de New People’s Army (NPA) op de Filippijnen, het Volksfront voor de bevrijding van Palestina, de Farc-beweging in Colombia, de maoïstische guerrilla in Nepal enzovoort. Ook een individu als professor J.M. Sison van de Filipijnen wordt als terrorist gebrandmerkt en staat op de lijst. Deze bewegingen zeggen dat zij een legitieme strijd voeren voor sociale en nationale bevrijding. Zij zijn vergelijkbaar met het ANC van Nelson Mandela in Zuid-Afrika, dat ook een gewapende strijd voerde tegen het apartheidsregime en toen ook als terroristisch werd gekwalificeerd. De nieuwe wet lijkt elke solidariteit in België met dit radicale verzet in de derde wereld wil onmogelijk maken door het gelijk te schakelen met steun aan het terrorisme. Dit staat wel erg ver af van het bestrijden van terreurdaden zoals die van 11 september 2001.

In juni van dit jaar waarschuwden experts van de Mensenrechtencommissie van de VN in Genève voor « de toenemende bedreiging van de mensenrechten » en voor « de gevaren eigen aan het brede gebruik van de term terrorisme ». In de loop van het jaar 2002 ondertekenden tweehonderd Europese advocaten, magistraten en juristen een oproep waarin zij hun grote ongerustheid uitdrukten over het ontwerp van het Europese kaderbesluit ter bestrijding van het terrorisme. Zij wezen op de gevaren van dit kaderbesluit voor de elementaire democratische rechten van de burgers. Het is precies dit kaderbesluit dat bijna letterlijk in de Belgische wet wordt omgezet.

Ook telefoontap en alle bijzondere opsporingsmethodes (infiltratie, observatie…) gelden voor terrorisme. Ik vrees dat dit de deur openzet voor provocaties. Uit het dossier van het ALF (Animal Liberation Front) in de jaren 1998-1999 is gebleken dat een politie-infiltrant (zonder succes) aan ALF-leden had voorgesteld semtex te leveren, een springstof om bommen te vervaardigen. De toenmalige minister van Justitie kwalificeerde het ALF destijds als een schoolvoorbeeld van een terroristische organisatie.

Belgische parlementsleden schermen met het argument dat er een morele verplichting bestaat om dit Europees kaderbesluit in een Belgische wet om te zetten. Dat is misschien zo, maar er volgt geen enkele sanctie als dat niet gebeurt. De morele verplichting tot omzetten interpreteren als een daadwerkelijke verplichting zou de wetgevende macht volledig buitenspel zetten. Dit Europees kaderbesluit is een ondemocratisch dictaat van de Europese Unie. Het is geïnspireerd door veiligheids- en inlichtingendiensten die zonder reële democratische controle opereren. Het Belgische parlement moet zijn verantwoordelijkheid nemen en zich niet verschuilen achter een Europees dictaat.

Niemand betwist dat het echte terrorisme moet bestreden worden. Maar het huidige Belgische strafwetboek bevat al voldoende artikels die feiten van echt terrorisme strafbaar stellen met de zwaarste straffen zoals levenslang. De Senaat heeft de nieuwe wet geëvoceerd en kan ze nog naar de prullenmand verwijzen. Het is op zijn minst aangewezen dat er over deze zeer gevoelige materie alsnog een grondig maatschappelijk debat gevoerd wordt.


Raf Jespers


(De auteur is advocaat en verbonden aan het Progress Lawyers Network)

zie ook
by Guido Thursday, Feb. 12, 2004 at 3:08 PM

Ben jij een terrorist of lid van een terroristische organisatie?

Interpelleer de volksvertegenwoordigers: de antiterreurwet is gevaarlijk voor de democratie

http://www.ptb.be/scripts/article.phtml?section=A2AAAABJAA&obid=21949

Een wet zogezegd tegen terroristen

Regering Verhofstadt zet democratie op helling met wetsvoorstel antiterrorisme

Advocaat Raf Jespers: Als wet “tegen terrorisme” er door komt, riskeren vredesactivisten van Trainstopping zware gevangenisstraffen

Wie zijn de terroristen? (standpunt n.a.v. de antiterrorismewet)

ondertussen in Frankrijk
by (posted by Guido) Thursday, Feb. 12, 2004 at 5:10 PM

"la loi Perben 2"

Eergisteren waren er hier en daar protesten tegen een stemming van deze wet.

De politie zou het recht krijgen om mensen voor eendere welke reden 96uur aan te houden waarvan de eerste 48u zonder het recht op een advocaat.

Wat info vind je hier:

MANIF DEMAIN CONTRE LA LOI PERBEN !
http://paris.indymedia.org/article.php3?id_article=15778

LOI PERBEN II : EXPLICATION DE TEXTE EN VIDÉO
http://nice.indymedia.org/article.php3?id_article=5023

Rappels concernant la loi Perben 2
http://www.justice.gouv.fr/presse/com050204.htm

Loi Perben : les cinq points inquiétants pour les libertés publiques
http://www.lemonde.fr/web/article/0,1-0@2-3226,36-350647,0.html

Veel blabla voor niets
by Ramirez rodriguez Miguel Sunday, Nov. 06, 2005 at 5:34 PM

Blijkbaar haal je uit een wettekst enkel die elementen uit die interressant zijn om je thema aan te dikken.
Als je de wettekst van de wet op het terrorisme verder, en volledig leest, dan zal je begrijpen ( mischien doet je dit opzettelijk niet, daar ben je VRIJ in. )dat de syndicale en sociale bewegingen met een ANTI-KAPITALISTISCHE karakter, bij het uitvoeren van hun sociale akties niets kunnen vrezen vanuit de wetteksten. Natuurlijk wordt dan je hele artikel ( de grond daarvan) volledig nutteloos ( een slag in het water ). LOL.
Zo worden vele wetten in ons land opzettelijk verkeerdelijk weergegeven. En, heeft u misschien een beter middel tegen al die bommenleggers?????
mijn neef is in Madrid omgekomen, Hij deed geen vlieg kwaad.
Ik heb al radicalere oplossingen voor in mijn hoofd, doch ik houd ze maar in mijn hoofd uit respect voor de democratie, waar tenslote Kapitalisten EN communisten het recht hebben op vrije mening!!