arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL/ 40 DHL-koeriers muteren, teken aan de wand
by raf Wednesday, Feb. 11, 2004 at 9:56 AM
raf.custers@euronet.be 0476-954290

BRUSSEL -- Het koerierbedrijf DHL sluit tegen eind juni de koerierbasis BRC in Brussel. Officieel heet het dat het gebouw niet meer voldoet, en DHL daarom het huurcontract niet vernieuwt. De ABVV-delegees Peter Luypaert (ook lid van de Europese ondernemingsraad) en Karl Cornil van DHL, zien een andere verklaring. Volgens hen kadert de sluiting in de algemene herstructurering die DHL wereldwijd aan het doorvoeren is.

Vanuit de Cornet de Grez-straat in Brussel (BRC in het DHL-jargon) bedienen 38 koeriers met gele bestelwagens van DHL Express de regio Brussel-Centrum. Per 1 juli is het daarmee afgelopen. DHL sluit BRC. De werknemers krijgen de keuze: in Diegem gaan werken of in Anderlecht, anders gezegd: in Brussel-Noord of Brussel-Zuid.

"Op 30 januari heeft DHL de mensen in BRC ingelicht en gezegd dat de sluiting door de ondernemingsraad was beslist", zegt Peter Luypaert, zelf één van DHL's "grondtroepen" en vakbondsafgevaardigde voor het ABVV. "Maar dat klopt niet: de beslissing is door de directie genomen". Peter Luypaert geeft toe dat er klachten waren over het gebouw. Maar hij betwijfelt of dat de enige reden voor de sluiting is. "DHL sluit één van de drie Brusselse bases en verdeelt de mensen over twee andere vestigingen om te rationaliseren".

De personeelafgevaardigden zijn met DHL International aan het praten over de mutaties. Op zich hoeft dat geen drama te zijn. Peter Luypaert: "maar drie van de 38 mensen wonen binnen de Ring en zullen waarschijnlijk mobiliteitsproblemen ondervinden".

Maar dat 38 mensen moeten muteren, is niet de kwestie. De kwestie is dat DHL sinds eind 2003 aan de werknemers geen werkzekerheid meer wil garanderen, en amper enkele weken later al tot sluiting van een vestiging overgaat.

Zegt Karl Cornil: "Bij DHL Express gold een collectieve arbeidsovereenkomst waarin werkzekerheid gagarandeerd was. Die CAO is in december afgelopen. DHL heeft de CAO niet willen vernieuwen. In de plaats daarvan kwam DHL af met een soort van intentie-verklaring. Daarin stond dat ze tot juli 2005 niets zouden sluiten. Zo'n verklaring hadden ze bij ons zusterbedrijf Van Gend & Loos afgesloten. En voor de werknemers van VG&L was dat een verbetering. Maar bij ons zou het een verslechtering geweest zijn. We kregen van de werknemers ook geen mandaat om die intentie-verklaring mee te ondertekenen. Wat gebeurt er dan? In december draaien de gesprekken over de CAO-werkzekerheid op niks uit. De directie geeft wel te kennen dat ze nog steeds bereid is om zo'n
verklaring te ondertekenen maar eind januari komt het nieuws dat er al een vestiging dichtgaat".

Op de achtergrond speelt de algemene reorganisatie van DHL. De multinational, eigendom van Deutsche Post World Net, wil 's werelds grootste koerierbedrijf worden. Het hele bedrijf – 400.000 mensen sterk – krijgt nu een andere structuur. Xavier De Buck, marketing-manager van DHL Aviation en woordvoerder in Brussel: "In de Benelux zijn we de oude DHL, Danzas en Van Gend & Loos aan het samenvoegen tot één volwaardige logistieke poot van Deutsche Post. Daarin komen er vier subdivisies: Express, Freight, Solutions en Air&Ocean. Daarnaast heb je in België ook nog het World Headquarters en de hub, dat is het sorteercentrum op de luchthaven. In België zijn we nu de oefening aan het maken welke synergieën er kunnen gebeuren".

Buitenstaanders raken voorlopig niet wijs uit de reorganisatie. Ook intern is lang niet alles transparant. Op management-niveau is al duchtig met mensen en functies geschoven. Dat zorgde voor flink wat onrust onder de werknemers.

Wat wel duidelijk wordt, is dat er zogenaamde synergieën komen, en dat overlappende diensten worden samengevoegd. Er gaan dus jobs verdwijnen. Maar waar en wanneer? Dat zal maar stap voor stap duidelijk worden. De sluiting van BRC is een teken aan de wand.

Een nummer
by bij DHL Friday, Jul. 02, 2004 at 2:16 AM

Duidelijk is DHL aan het reorganiseren. In Nederland is het ook al begonnen. Ik werk anderhalf jaar bij DHL en plots krijg ik te horen, dat mijn contract niet wordt verlengd. Opeens blijk ik allerlei dingen niet goed gedaan te hebben, maar als ik met die punten kom, kunnen ze me niks aantonen. Blijkbaar ben ik dus een nummertje, dat niet past in hun reorganisatie. Ze zeggen dat ze geen reden hoeven op te geven, om mijn contract niet te verlengen. Blijkbaar heeft het geen zin om je anderhalf jaar uit te sloven voor je werkgever. Ik krijg tenminste een brief, waarmee ik recht heb op een WW-uitkering....