arch/ive/ief (2000 - 2005)

BSB Vers Geperst: vertrouwen in de media is niet fameus
by raf Sunday, Feb. 08, 2004 at 5:48 PM
raf.custers@euronet.be

Zondag, 8 uur in de ochtend, derde ontbijtdebat in de Beursschouwburg die op dat moment terwille van de heropening al 63 uur non-stop draait. Een chemicus uit India, twee dansers (één uit Italië, één uit Hongarije) en een paar nachtraven wisselen van gedachten over De Media.

This system sucks, zegt Domenico. Hij zou voor dit gesprek een verhaal uit een Italiaanse krant halen. Maar in La Republica staat niks dat hij de moeite van het navertellen waard vindt. Media is manipulatie, zegt hij. Kijk naar de laatste Superbowl. Reclamespots voor Bush mochten, maar Childs Play [ook 30 seconden, maar winnaar van een wedstrijd van anti-Bush-ads, zie: bushin30seconds.org] mocht niet.

Gabor vindt geen Hongaarse kranten in Brussel. Maar denkelijk verandert dat vanaf mei wanneer Hongarije bij de Europese Unie komt. Hij kijkt soms wel eens naar krante-websites. Niet dat hij een groot krantenlezer is. Teveel nonsens in de media, vindt Gabor, teveel entertainment.

Raviraj, chemicus, werkt met een beurs als onderzoeker aan de universiteit van Leuven. Zo te horen verschillen Indiase kranten in niets van die van ons: ze brengen alle bekende rubrieken, en veel cricket en glamour uit Bollywood.

Rond de grote Table d'Hôte in het Beurscafé vooral gasten met kleine oogjes die hun bed nog moeten zien. Ze formuleren traag. Maar het slaat ergens op. Hier heerst groot wantrouwen tegenover de media.

Pertinente vraag: in april '94 stortte het vliegtuig met de president van Rwanda neer. Daarop begon de Genocide. Wat brengen de media over zo'n belangwekkend feit, de Franse, de Belgische? Allemaal een ander partieel verhaal. Want dan beginnen ineens sterke filters te werken.

Kennen Gabor, Domenico en Raviraj soms alternatieve media? En zo ja, hebben ze er iets aan? Gabor studeert af op de dansschool PARTS: een gouden kooi, zegt hij, waar nauwelijks nieuws van buiten naar binnen komt. Domenico, ook van PARTS, heeft pas een fantastische website ontdekt: AdBusters dat onder andere MacDonald's spitsvondig te kakken zet. Andere alternatieve bronnen: MoveOn.org (van, voegt de moderator toe, grootfinancier George Soros) en Disinfo.com.

Iemand vindt dat de Civic Literacy, de mondigheid van de gewone mens, zijn weg naar de media moet vinden. Iemand anders zegt vlakaf de media te haten. Hier overheerst het gevoel dat De Media een immense onaantastbare machine zijn.

Wat dan met: Don't Hate the Media, Become the Media? Misschien dat een kleine minderheid, "5 procent misschien", dat ooit realiseert.