arch/ive/ief (2000 - 2005)

Tja, alweer migrantenstemrecht
by Dirk Jacobs (KUBrussel/KULeuven) Tuesday, Feb. 03, 2004 at 4:27 PM

In een uitvoerig opiniestuk in De Standaard en La Libre Belgique verdedigden Karel De Gucht en zijn collega fractieleden aan de vooravond van het debat in de Kamer het VLD-verzet tegen het migrantenstemrecht. De Gucht beloofde het debat over het migrantenstemrecht in de kamer op een hoger intellectueel niveau te tillen dan het weinig verheffende schouwspel van Jean-Marie Dedecker in de Senaat. Dat siert hem. Om de kwaliteit van het debat nog verder te bevorderen, zou ik van de gelegenheid gebruik willen maken om de heren VLD-kamerleden op een paar foutjes bij de opbouw van hun argumentatie te wijzen.

Er wordt bijvoorbeeld beweerd dat er maar vijf landen in de wereld zijn met migrantenstemrecht: Ierland, Nederland, Noorwegen, Zweden en Denemarken. Er wordt ook gesteld dat er sinds 1985, toen Nederland het kiesrecht toekende, geen enkel land ter wereld nog zo gek was om diezelfde stap te nemen. “De beweging naar migrantenstemrecht in Europa is de jongste twintig jaar gewoon stilgevallen”, zo lezen we. Vreemd toch dat de VLD-kamerleden, vlak voor een belangrijk parlementair debat, zo slecht geïnformeerd zijn.

Ver over de grens moeten we nochtans niet gaan zoeken. In februari 2003 voerde buurland Luxemburg het migrantenstemrecht in. Er is in Europa overigens ook nog migrantenstemrecht gekomen in Finland, Ijsland, Estland, Slovenië, bepaalde kantons van Zwitserland en in de Oostenrijkse deelstaat Wenen. Ook Spanje, Tsjechië, Malta en Portugal kennen het migrantenstemrecht maar dat is op basis van wederkerigheid, net zoals Groot-Brittannië een speciaal geval vormt met het kiesrecht voor Gemenebest-onderdanen. Zo bestaat er vandaag dus in tien van de huidige vijftien EU-lidstaten een vorm van kiesrecht voor niet-EU-burgers – in zes EU-landen kennen alle categorieën buitenlanders het lokaal stemrecht. In Frankrijk en Duitsland is er inderdaad geen sprake van migrantenstemrecht maar is het thema wel al jaren onderwerp van heftig politiek debat. In Italië verraste post-fascist Gianfranco Fini (Alleanza Nazionale) vriend en vijand door in oktober 2003 plots voor de toekenning van gemeentelijk stemrecht aan migranten te pleiten. Letland en Litouwen discussiëren over het stemrecht. En in het Europees Parlement werd zopas het zogenaamde Moraes-rapport goedgekeurd waarin eveneens voor toekenning van stemrecht aan migranten wordt gepleit. Het waren overigens de Belgen die daar de grootste problemen over maakten. Hoe je het ook draait of keert, De Gucht & Co hebben ongelijk als ze stellen dat het om een marginaal verschijnsel gaat en het een voorbijgestreefde discussie zou zijn die in de rest van de wereld volledig afgerond is.

Over de rest van de wereld gesproken; buiten Europa houdt de thematiek Korea en Japan al enkele jaren in de ban. In Canada kennen onderdanen van het Gemenebest stemrecht en – toegegeven, dit is muggenziften - in de Amerikaanse staat Maryland zijn er enkele gemeenten met stemrecht voor niet-Amerikanen. In Peru, Israël, Uruguay, Colombië, Bolivië, Venezuela, Argentinië, Burkina Faso, Chili en Nieuw-Zeeland mogen niet-staatsburgers meestemmen. Die laatste twee landen (Chili en Nieuw-Zeeland) verlenen trouwens op veel verregaandere manier het kiesrecht op alle politieke niveaus aan buitenlanders én kennen daarnaast een open nationaliteitswetgeving. De heren VLD’ers vergissen zich dus eveneens als ze stellen dat een versoepeling van de nationaliteitswetgeving en een verlening van stemrecht aan niet-staatsburgers elkaar uitsluiten en van België een wereldunicum zou maken. Ook dat is niet waar.

Ik ben de laatste om te beweren dat migrantenstemrecht een mirakeloplossing is waardoor de positie van migranten plotsklaps en spectaculair zou verbeteren. Het is echter nog veel grotere onzin om te beweren dat gemeentelijk stemrecht in Nederland een negatief effect gehad zou hebben. Uit de vergelijking van collega socioloog Ruud Koopmans - die Marc Swyngedouw en ikzelf vorig jaar overigens uitnodigden naar Brussel - leren we enkel dat Duitsland beter scoort op het vlak van arbeidsparticipatie van allochtonen dan Nederland. Daarvoor zijn vele redenen te bedenken. Een link leggen met het multiculturele minderhedenbeleid is niet meer dan speculatie en hoogst betwistbaar. De Nederlandse parlementaire onderzoekscommissie kwam overigens niet tot de conclusie dat de integratiepolitiek mislukt is, zoals de VLD’ers terloops beweren, maar stelde dat er net meer inspanningen op het vlak van minderhedenbeleid geleverd moesten worden. O ja, en Pim Fortuyn vond lokaal stemrecht voor alle inwoners trouwens de logica zelve.

De belangrijkste argumenten pro toekenning van het gemeentelijk stemrecht aan niet-EU-burgers zijn ondertussen genoegzaam bekend. Ik breng hier nog even drie punten in herinnering. Vanuit democratisch oogpunt is het wenselijk dat al wie duurzaam in een bepaalde gemeente woont en daar belastingen betaalt, via verkiezingen mee het lokale beleid kan bepalen. Het is aangeraden dat de officiële woonplaats van een persoon volgens het ‘ingezetenschapsprincipe’ primeert boven de nationaliteit om kiesgerechtigdheid op gemeentelijk niveau te bepalen. Als een inwoner van Charleroi naar pakweg Antwerpen verhuist, zal die persoon daar het kiesrecht genieten vanaf hij of zij daar enkele maanden gedomicileerd is. Het zou logisch zijn dat dit zowel voor alle niet-Belgen als voor Belgen geldt. Het valt verder moeilijk te rechtvaardigen dat bijvoorbeeld een Noor, zelfs als die hier al lang woont, niet aan de gemeenteraadsverkiezingen in België zou mogen deelnemen, terwijl een Fin dat wel kan. Pas verhuisde Nederlanders zonder Belgische nationaliteit (en zonder de intentie die ooit te verwerven) kennen vandaag het gemeentelijk kiesrecht. Een Marokkaan of Zwitser die hier al jaren ingezetene is en de Belgische nationaliteit niet kan of niet wil opnemen, moet nu aan de kant blijven staan. Net als dat het geval voor EU-burgers is, moet het mijns inziens voor niet-EU burgers mogelijk zijn lokaal politiek te participeren zonder daarom de nationaliteit van het gastland aan te nemen. Ten slotte verhoogt het lokaal kiesrecht de electorale druk op een aantal gemeentelijke overheden om zich veel actiever voor de meest verwaarloosde buurten in te zetten – wat overigens ook in het voordeel is van de kiesgerechtigde kansarme Belgen die er wonen.

Het klopt misschien dat polarisering en het eindeloos rekken van de discussie rond het gemeentelijk kiesrecht voor niet-EU burgers electoraal geen goede zaak is. Wat dat betreft moet de VLD maar zelf haar rekening maken. Als het Vlaams Blok bij de volgende verkiezingen evenwel opnieuw een monsterscore haalt, zal dat heus niet aan het stemrechtdebat (alleen) liggen. Laten we ons niet blind staren op een symptoom (polarisatie rond stemrecht) van een dieperliggend probleem: de moeizame omgang van een deel van Vlaanderen met diversiteit en de gevolgen van globalisering. De groei van uiterst rechts verkleint “het maatschappelijk draagvlak om ingrijpende stappen te zetten”, zo schrijven de VLD-ers. Over migrantenstemrecht hou je vandaag de dag beter je mond, ook al heb je de beste argumenten, zo lezen we verder tussen de regels. Naar mijn bescheiden mening brengt een dergelijke houding weinig zoden aan de dijk. Het tij keer je niet door op de rem te gaan staan en te hopen dat de mensen op termijn het licht wel weer zien. Beleidsmakers moeten de ambitie hebben zelf een maatschappelijk draagvlak te creëren voor noodzakelijke ingrepen. De VLD-kamerleden stellen dat zij vertrouwen en wederzijds engagement rond een gemeenschappelijk samenlevingsproject nastreven. Een belangrijke uitdaging is dan de situatie in de achtergestelde buurten te verbeteren door bijvoorbeeld de werkloosheid bij allochtonen aan te pakken en de kwaliteit van onderwijs in alle scholen te garanderen. Dat lijken mij vandaag noodzakelijke ingrepen, waarvoor een draagvlak geforceerd moet worden. Met het voeren van een ambitieus, controleerbaar en efficiënt integratiebeleid wordt echter alsmaar gedraald, mede uit vrees voor de perceptie dat allochtonen teveel in de watten gelegd worden. Zo blijven we natuurlijk zitten in een vicieuse cirkel. Wanneer een simpele (en goedkope!) beslissing als het verlenen van gemeentelijk kiesrecht aan niet-EU-burgers al zo’n opgave is, valt op dit front niet meteen beterschap te verwachten.

Tiens?
by Jef Tuesday, Feb. 03, 2004 at 7:34 PM

Wel zie ik dat er bepaalde landen dat niet geven. Het idee van reciprociteit schijnt mij het beste te zijn. Geen stemrecht voor degene die van landen komen waar wij het ook niet hebben. En daarmee is het opgelost.

xenofoob
by jp Tuesday, Feb. 10, 2004 at 11:36 AM

Reciprociteit slaat nergens op. Laat mij u er aan herinneren dat participatie aan het beleid het democratisch grondbeginsel is, ongeacht de afkomst.
In het begin van de vorige eeuw vond iedereen het NORMAAL dat vrouwen niet mochten stemmen. In de eeuw dààrvoor vond iedereen het NORMAAL dat mensen zonder geld, mensen zonder rechten waren. De evoluties die op dit 'normaal'-vinden volgden bleken achteraf noodzakelijk.
Stemrecht voor niet-Europese migranten is de enige logische stap vooruit.
Het feit dat de machtigste partij in het federaal parlement, die zich dan nog eens vrijdenkend durft te noemen, met alle zielige geweld deze noodzakelijke evolutie wil tegenhouden en er dan nog eens in slaagt de wet langs alle kanten te verlammen, kan alleen maar bewijzen dat we al lang niet meer in een democratie leven.