arch/ive/ief (2000 - 2005)

Homeopathie of het geloof van de scepticus
by Ben Tuesday, Jan. 27, 2004 at 4:47 PM

De ‘stunt’ die een reeks wetenschappers van de VUB zondag uithaalden door 15C verdund slangengif in te nemen en dan te voorspellen dat er niets zou gebeuren doet iedere aanhanger van homeopathie de wenkbrauwen fronsen. Er zijn blijkbaar twee wetenschappelijke kampen in het spel met elk hun eigen 'geloof'.

Homeopathie zegt nu juist dat het geheugen van het water de menselijke fysiologie in herinnering brengt hoe zij zich tegen slangengif moet weren. Uiteraard is er geen effect indien men niet echt door een slang gebeten is. Tenzij misschien door de gifslang van afgunst en nijd tegenover een andere vorm van geneeskunde, die niet rechtstreeks de farmaceutische industrie ten goede komt.

Blijkt dat deze ‘wetenschappelijke’ sceptici dan ook nog beroep moeten doen op een goochelaar, Randi, om proeven die het geheugen van water aantonen, over te doen op de manier van Randi, waarna ze dan steevast mislukken. (Resultaten weggegoocheld?).

Er is hier duidelijk meer aan de hand. Het gaat hier manifest om de botsing tussen twee overtuigingen. De ene die gelooft dat alle geneeskundige invloeden ophouden op het niveau van de moleculen, de andere die gelooft dat ook op dieper niveau veranderingen en invloeden mogelijk zijn.

Geloof is de sterkste kracht in het universum. Het is sterker dan de kracht van een mechanische hefboom, sterker dan de kracht die staal bijeen houdt, sterker dan de nucleaire krachten, want al deze krachten zijn er slechts verschijningsvormen van.

Ik heb het hier dus duidelijk niet over wat vaak ‘geloof’ wordt genoemd, maar dat louter aanvaarding of berusting, of zelfs bijgeloof, is. Het gaat wel degelijk om de meest fundamentele universele oerkracht, of macht, waarmee ieder wezen zich bewust kan vereenzelvigen, door zijn grenzen even te laten voor wat ze zijn.
Die macht, op basis waarvan we tot leven zijn gekomen, die ons aller erfgoed is, kunnen we vrijelijk opnemen, doorgeven, richten. We kunnen ze ook delegeren of onderdrukken. We kunnen ze voor alles en nog wat aanwenden. We kunnen ermee vliegen, we kunnen ermee neerkomen, we kunnen er ons lichaam mee opbouwen, we kunnen het ermee afbreken. Alles wat we doen, doen we op basis van deze macht, geloof.

Wanneer we met velen samen hetzelfde doen, dan heeft dit een zeer sterk resultaat.
Vernieuwing in gewoontes van denken en doen is daarom altijd wat moeilijk, omdat juist zoveel mensen in de oude manier willen blijven geloven. Zij proberen de vernieuwer, de andersdenkende, de alternatieveling, opnieuw in hun geloofsroutine te voegen. Dat doen ze op de meest subtiele manieren, (en als dat niet werkt, dan veel drastischer soms). Totdat de tijdsvernieuwer voorgoed aan hun basisstelling ontsnapt en zich aan een meer fundamentele stelling hecht, die de voorgaande relativeert.

Naarmate iemand fijner ontwikkelt, des te meer zijn ‘geloofscapaciteit’ toeneemt, zijn macht, zodat op een bepaald punt van deze ontwikkeling de balans met de hem overheersende (met haar eigen denkbeelden en suggestie toegeruste) omgeving neigt door te slaan.
Eer het zover is ontstaat door het ontwikkelingsverschil een spanningsverschil, dat naarmate het groter wordt steeds meer de neiging heeft zich te ontladen (zo kon een zekere Jezus aan het kruis belanden…). Er zijn veel voorbeelden in de geschiedenis waar dit spanningsverschil op een dramatische acute wijze tot ontlading kwam, meestal ten koste van de grovere structuur van de hoog ontwikkelde.

Maar eer het zover is beginnen zich dus vaak al allerlei intriges te spinnen. Die intriges zijn alleen maar mogelijk wanneer een bepaalde hoeveelheid (kwantiteit) aanhangers van het ‘oude geloof’ zich op elkaar gaan afstemmen. Dat ‘geloof’ is in de meest ruime zin te verstaan. Het kan zowel religieus als filosofisch, sociologisch, economisch, politiek, financieel, geneeskundig maar ook wetenschappelijk zijn, alles wat wij denken en menen en doen is immers een vorm van geloven in het leven, een vorm van leven, van Zijn.

Maar afgezien van een zekere wetmatigheid van intriges die zich op het sociale niveau afspelen, is er ook op het individuele vlak een wetmatigheid in het gedrag dat aan de dag wordt gelegd door een minder ontwikkelde die (fanatiek) aan zijn geloof, zijn opvatting van het leven, blijft vasthouden, ten overstaan van een hoger- of anders- of verder ontwikkelde (hij heeft immers per definitie niet in de gaten dat het om een hoger ontwikkelde gaat en zijn gedrag is het natuurlijk type gedrag dat geldt om een afwijkende of infiltrant te elimineren, om het behoud van de groep te vrijwaren).

Scepticisme is de eerste fase in dit type anti-gedrag. Het scepticisme, dat zich ontwikkelt na de eerste lachbuien, die het afwijken van de vertrouwde patronen heeft uitgelokt, gaat, bij herhaling van dat afwijkend gedrag, proberen dit te toetsen, op de proef te stellen, te meten, volgens de eigen geldende maatstaven, en het op basis daarvan te veroordelen, met de uiteindelijke bedoeling er zich van te ontdoen.
De scepticus gelooft dus vast in zijn eigen stellingen, in de geldigheid van zijn eigen maatstaven, en poogt dit geloof bij zijn omgeving aan te sterken, als tegenkracht voor de sterkte van het nieuwe geloof, waar hij mee geconfronteerd wordt.

De sociaal overheersende macht die meestal het oude geloof vertegenwoordigt zal beroep doen op haar gevorderde specialisten om een nieuw opkomend geloof in bedwang te houden. Al naargelang de plaats en de tijd kunnen die specialisten een overwegend religieus (priesters, inquisitoren), politiek (rechters of gerechtsdienaren), wetenschappelijk of ander karakter hebben.

In onze tijd heeft het wetenschappelijk geloof de status die vroeger het godsdienstig geloof had. Door de wetenschappelijke wereld als onjuist of onmogelijk etc. weggeredeneerd of weggecijferd worden, staat nu gelijk met in de ban van de kerk te worden gedaan in vroeger tijd.

De scepticus die in de wetenschap gelooft zal dus met behulp van deze wetenschap (wat hij weet en in de mate dat het juist is, ook al is het onvolledig) verbeten ten strijde trekken, zeker tegen alles wat juist dàt geloof impliciet of expliciet aantast.
Omdat het hier om specialisten gaat, om topmensen qua ontwikkeling, zal het geloof van alle andere aanhangers van de ‘alleenzaligmakende wetenschap’ gesterkt worden als er argumenten worden geformuleerd tegen het nieuwe geloof.
En vanwege hun aantal (kwantiteit) zullen zij met de focus van dit gezamenlijk geloof op die argumenten gericht, - ook als het onjuist zou zijn of op onvolledige kennis gesteund, dat is in dit mechanisme allemaal bijkomstig -, er in slagen lange tijd een machtige dam op te werpen die de opgang van het nieuwe geloof stuit.

Het mechanisme werkt dan zodanig dat door deze kracht van massaal geloof in het tegendeel de meer ontwikkelde er niet in slaagt om relatief voldoende macht op te brengen om zijn revolutionaire stelling tot op het meest veruiterlijkte niveau om te zetten en dus te 'bewijzen'.
Met andere woorden als enkeling in een massa sceptici, die allen hun aandacht (met de sterke wens dat het u niet zal lukken) op u richten, die zoudt proberen hen de toepassing van een totaal onbekende wetmatigheid te tonen, zult ge al zeer goed ontwikkeld moeten zijn, om zelf nog het nodige geloof in uw eigen stelling te kunnen opbrengen. Want niet of de stelling waar of onwaar is staat hier op het spel, maar of ge de geloofsbalans met evenveel macht kunt laten omslaan.

Stel u maar eens voor dat de mensen nog steeds viervoeters waren. Wat zou de allereerste aspirant tweevoeter dan in hun midden meemaken? Als aspirant heeft hij alleen nog maar wat summiere individuele occasionele ervaringen van min of meer op twee benen lopen. Zelf gelooft hij wel enigszins in de mogelijkheid, maar hij heeft weinig houvast en verliest nog gemakkelijk zijn evenwicht. Ook is de structuur van zijn lichaam er (nog) niet echt voor aangepast. Hoe kan hij zijn soortgenoten dan overtuigen van deze nieuwe mogelijkheid? Ze zullen hem niet geloven. En als hij aandringt zullen ze met hem lachten en hem gek verklaren. Als hij volhoudt zullen ze hem tenslotte vragen het dan meer eens zelf te demonstreren. En wanneer hij daarin toestemt komt hij terecht midden in een relatief krachtig veld van ongeloof, hoon en verwachting van totale mislukking. Hij komt niet bepaald op een terrein temidden van supporters terecht, maar in een arena vol bloeddorstigen. En bij zijn eerste poging, zo die er al komt, barst een golf van hoongelach uit en al slaagde hij er misschien in een fractie van een seconde wat rechter te staan dan gewoon is en zo een stap op twee voeten te zetten, dan zullen zijn omstaanders het niet (h)erkennen.

Het is dus een geestelijke krachtmeting. En iemand als Randi lijkt daar binnen zijn eigen terrein goed in ontwikkeld te zijn. Enkel zijn aanwezigheid al brengt mensen in de war.

Daarom is het van belang dat men als aanbrenger van een nieuwe ruimere en betere vorm van geloven, of van de allerruimste, niet alléén, maar ook in groep optreedt. Dat is van belang om twee redenen. Eerst om het geloofszaadje in uzelf te laten kiemen en in kracht toenemen, en ten tweede om voldoende macht over de atmosfeer te hebben dat die gunstig is om het nieuwe zaad ook in de omgeving te laten doorkiemen.
En voor de veiligheid van ieder die aan dit hele verloop deelneemt is het goed dat de overgang van de machtsspanning geleidelijk en gekanaliseerd verloopt, van minder fijn ontwikkeld naar meer ontwikkeld en omgekeerd.
Het is ook altijd wijzer om de atmosfeer eerst geleidelijk klaar en ontvankelijk te maken vooraleer met veranderingen in het meer zichtbare en hoorbare veld te beginnen.
Anders botst men op koortsachtige argumentaties en intriges.
Maar het is goed te weten dat zij slechts deel zijn van de structuur van hun eigen ontwikkelingsniveau.
Als men er zich door laat kooien, dan weet men meteen op welk niveau men werkelijk zit.


Bewijs aub
by PolE Wednesday, Jan. 28, 2004 at 9:42 AM

Kunt ge niet eens een show opzetten om je "geloof" te demonstreren? Je beweert dat je er door kan vliegen. Voorzichtigheidshalve zal ik je niet vragen om van de Boerentoren te springen, misschien kan je veiligheidshalve beter naar het dak vliegen, moest het toch niet lukken. Ik kom in elk geval kijken!

De pointes
by Ben Wednesday, Jan. 28, 2004 at 11:36 AM

Je hebt duidelijk de pointes van dit betoog gemist. De stelling is dat alles wat mensen doen steunt op geloof (in zichzelf bijvoorbeeld om te beginnen). Als je niet echt gelooft dat je op twee benen kan staan, dan val je.

Het tweede punt van de stelling is dat geloof cumuleert naarmate er meer mensen bij betrokken zijn.

Het derde punt is dat de kracht van geloof van een mensenmassa gesteld tegenover de kracht van geloof van een andere mensenmassa (die bijvoorbeeld het tegenstelde geloven: homeopathie werkt niet) de balans in de ene of de andere richting kan doen doorslaan, tenzij de twee groepen weer uit elkaar gaan en verder elk hun ding doen. Dan werkt voor de ene groep de homeopathie en voor de andere de allopathie.

De conclusie is: voedt je geloof (in jezelf, het leven, de potentialiteit van de mens als evolutionair wezen), verruim die horizon, smijt open die gesloten taboedeuren, en dan is er veel meer mogelijk dan wanneer je bij klein ongeloof blijft steken.



Geloof het krachtigste dat er bestaat?
by marthe Wednesday, Jan. 28, 2004 at 1:06 PM

"Geloof is de sterkste kracht in het universum. Het is sterker dan de kracht van een mechanische hefboom, sterker dan de kracht die staal bijeen houdt, sterker dan de nucleaire krachten,..." Dat moet je toch eens uitleggen hoor Ben...Wat is dat dan dat geloof?
Waar gaat het om als je de huidige maatschappij wilt veranderen? Dat je werkelijk de materiele omstandigheden verandert. En zelfs al gelooft de meerderheid van de mensen dat leven onder slavernij onmenselijk is, je zal toch moeten vechten om vrij te komen. Geloven in een betere wereld, ook al ben je met velen, zal toch niet genoeg zijn hoor. Integendeel, dan begint de strijd pas echt.
Ik vind dat jouw theorie een beetje gevaarlijk wordt als je begint de mensen op te splitsen in mensen die fijner ontwikkeld zijn en dan ook een grotere geloofscapaciteit hebben en anderen (de achterlijken). Doet mij denken aan de uber- en untermensch van Nietsche. En daar kan je veel over zeggen maar niet dat dat nu op dit moment de meest vooruitstrevende filosofie is.

Waar gaat het om?
by Ben Wednesday, Jan. 28, 2004 at 2:05 PM

Marthe, het gaat om de basiskracht van het leven zelf, dat wat maakt dat ge leeft, of ge beweegt of niet. Wat we met die kracht doen, dus hoe we ze gebruiken en waarvoor, is een ander hoofdstuk. Dat zijn denkpatronen, overtuigingen, manieren van doen, handelswijzen of procedures, (waaronder desgevallend strijden), dat zijn de leidingen, maar die hebben op zich geen enkel effect als ze niet geactiveerd worden door de basiskracht van het leven.
Die activering bedoel ik met geloven: het afgestemd zijn op de basiskracht van het leven. Neem dat weg en alle activiteit staakt.
Dieren zijn meestal onvoorwaardelijk en voortdurend op hun leefbron afgestemd. Ze hoeven die afstemming op hun natuur niet te hernieuwen. Daarin zijn ze dus meer 'uber' dan de mensen zoals wij ze kennen. Wel zijn hun denkpatronen en handelprocedures dan weer heel wat beperkter.

Mensen onderling kan men onderscheiden naar enerzijds de rechtgeaardheid waarmee ze op hun levensbron zijn afgestemd, erin geloven, en anderzijds de graad van ontwikkeling van denkpatronen, overtuigingen, kennis, actiebereidheid, en alle laat ons zeggen neuronenverbindingen. Dit alles bepaalt iemands ontwikkeling. En op basis daarvan kan men ieders actuele gesteldheid uitzetten binnen een waarschijnlijk normale Gauss curve, een gegeven natuurlijke verdeling dus van weinig naar veel.
Niets zegt echter dat ieder individu gedoemd is zijn plaats in die theoretische curve te behouden. In de evolutie kan altijd alles beter, bij iedereen. Maar zonder erin te geloven kan niets.

chinees
by marthe Wednesday, Jan. 28, 2004 at 5:38 PM

"afgestemd zijn op de basiskracht van het leven" sorry, maar dat is voor mij echt chinees. Waarom de dingen zo ingewikkeld maken?
en wat is het verschil tussen geloven in een "basiskracht" en geloven in een god?

Het geheugen van het water???
by han Wednesday, Jan. 28, 2004 at 9:01 PM

Kan mij iemand uitleggen hoe H2O een geheugen zou kunnen hebben???

hihi
by guidoke Wednesday, Jan. 28, 2004 at 9:25 PM

Zovelen die al zover verwijderd zijn van hun roots ;)

aan Marthe
by guidoke Wednesday, Jan. 28, 2004 at 9:30 PM

die basiskracht was er al voor de religie, denk er eens over na... ;)

Het geheugen van het water
by christophe Wednesday, Jan. 28, 2004 at 9:34 PM

Als ik 's morgens heel veel dorst heb, herinner ik mij altijd dat ik de avond voordien veel te veel gedronken heb.

D.N.A.
by guidoke Wednesday, Jan. 28, 2004 at 9:36 PM

Nooit gehoord van die sjamaan die al DNA tekende alvoor wetenschappers wisten wat DNA was?

De basiskracht. ;)

alcoholmisbruik???
by han Wednesday, Jan. 28, 2004 at 9:37 PM

Wil je zeggen dat het bij homeopathe allemaal draait om alacoholmisbruik??

Zo had ik het nog niet bekeken, maar het verklaard wel veel ....

DNA op alcohol
by ikke Wednesday, Jan. 28, 2004 at 9:40 PM

Neen han, het gaat om een oplossing van (oer)DNA in (basis)alcohol die dan weer wordt verdunt in zeer grote hoeveelheid (oer-basis-chinees)water.

intussen
by guidoke Wednesday, Jan. 28, 2004 at 9:53 PM

"In the most recent and mathematically rigorous study to date determining whether Neanderthals contributed to the evolution of modern humans, a team of anthropologists examining the skulls of modern humans and Neanderthals as well as 11 existing species of non-human primates found strong evidence that Neanderthals differ so greatly from Homo sapiens as to constitute a different species."

http://www.sciencedaily.com/releases/2004/01/040127085316.htm

zeg mannekes
by marthe Thursday, Jan. 29, 2004 at 8:27 AM

is dat hier een praatbarak? beetje serieus blijven he!

Serieus?
by PolE Thursday, Jan. 29, 2004 at 12:23 PM

Moeten we dergelijke waanzin oerserieus nemen????

Aan Marthe
by Ben Friday, Jan. 30, 2004 at 10:54 AM

Het gaat er gewoon om in alles wat je wil helemaal jezelf te zijn, en er volledig achter te staan achter dat wat je denkt en doet. Het doen is minder ingewikkeld dan het uitleggen.
En over het verschil tussen de 'basiskracht' en 'god'. Ik denk dat er geen verschil is. Maar het woord god wordt meestal niet of verkeerd begrepen, ook en vooral door 'gelovigen'. De basiskracht daarentegen is een natuurlijk gegeven. De fysica heeft eigenlijk vier basiskrachten geïdentificeerd (zwaartekracht, electromagnetische kracht, en sterke en zwakke bindingskracht van atomen en hun kernen). Als mens hebben en vinden we in onszelf ook de kracht om dit of dat te doen zoals we gewoon de kracht hebben om te leven. We zijn een deel van de natuur maar kunnen die beter benutten.

Stunt met homeopathie
by T.S. Tuesday, Feb. 03, 2004 at 12:32 AM
tom@skepp.be

Een overdosis alterneuten

(Een reactie naar aanleiding van een opiniestuk in De Standaard, wegens copyright-principes kan dat hier helaas niet geplaatst worden)

Tom Schoepen
29/01/2004

DAT Skepp bij zijn 'zelfmoordactie' (DS 26 januari) geen wetenschappelijke methodiek in acht nam, is logisch. We hebben nooit beweerd dat het een wetenschappelijk experiment was. Tal van studies hebben nu eenmaal al aangetoond dat homeopathie niet werkt.We wilden met onze actie ten eerste benadrukken dat homeopathische geneesmiddelen niet werken - omdat er niets in zit - en ten tweede de terugbetaling ervan aan de kaak stellen. 'Tevredenheid' kan nooit een geldig criterium zijn om geneesmiddelen terug te betalen. 'Bewezen werkzaamheid' is het enige geldige criterium.

Mensen kunnen 'tevreden' zijn over de meest waanzinnige methodes: handoplegging, wijwater, het ingestraalde water van 'genezers' als Jomanda. Ook Karel Michiels is tevreden over zijn acupuncturist ('Een overdosis Skeppsis', DS 28 januari). Maar hij is, net als de ziekenfondsen, allesbehalve consequent. Twee glazen rode wijn per dag blijkt een uitstekend middel tegen hartklachten te zijn, en daar bestaat wel wetenschappelijk bewijs voor. Waarom wordt ook dat niet terugbetaald? Mensen zijn vrij om te geloven wat ze willen. We zeggen alleen dat de ziekenfondsen gebakken lucht aanbevelen. Karel Michiels gebruikt trouwens nog drogredeneringen, bijvoorbeeld over de werking van acupunctuur. Dat acupunctuur al duizenden jaren bestaat, bewijst niks. Miljoenen mensen bidden ook al duizenden jaren, zogezegd met succes.

Wat Karel Michiels niet inziet, is dat anekdotes en tevredenheid niet hetzelfde zijn als genezing of bewezen werkzaamheid. Daarover kunnen alleen gecontroleerde en herhaaldelijk uitgevoerde tests uitsluitsel bieden. Niemand betwist dat er ook in de medische wereld fouten gebeuren. Het verschil is dat daar een controlesysteem bestaat. Het adagium 'Baat het niet, dan schaadt het niet' gaat daardoor niet helemaal op. Veel homeopaten bevelen homeopathie aan voor ernstige ziekten als kanker. Het gevaar is dat mensen daardoor hun kans op genezing missen. De ziekenfondsen geven met hun terugbetaling homeopathie een betrouwbaar statuut, want mensen associëren terugbetaling met erkenning.

Karel Michiels zegt dat een groot deel van de traditionele medicijnen niet werkt. Hij citeert Allen Rose, een topman van de farmagigant GlaxoSmithKline, die zei dat ,,voor negentig procent van de medicijnen slechts bij dertig tot vijftig procent van de gebruikers de werkzaamheid aangetoond kan worden''.. Maar dat cijfer is al genuanceerd door verschillende wetenschappers, zoals Jean Jacques Cassiman. Vijftig procent van de geneesmiddelen is specifiek (bewezen werkzaamheid), de andere vijftig procent is symptomatisch. Terwijl we van homeopathische geneesmiddelen weten we dat ze gewoon niet werken.

Wat zijn dan de meest plausibele verklaringen voor de schijnwerking van homeopathie? Ten eerste verdwijnen de meeste aandoeningen spontaan - of fluctueren ze. Ten tweede is er het placebo-effect: het effect door suggestie, autosuggestie en een luisterend oor. Ten derde is het zo dat veel homeopathische middeltjes tijdens of na een klassieke behandeling worden gebruikt. Als er een positief effect is, is dat zogezegd dankzij de homeopaat, terwijl de eer eigenlijk de arts toekomt. Ten slotte weten we ook dat veel homeopathische middeltjes gemengd worden met geneesmiddelen of kruiden die wel werkzaam zijn - maar dat is dan geen homeopathie meer.

We pleiten er ook voor om het overdreven voorschrijfgedrag van artsen aan banden te leggen. Aangezien de meeste ziekten vanzelf verdwijnen, heb je meestal geen geneesmiddelen nodig, maar dus ook geen homeopathie. Zou de farma-industrie die houding echt zo in dank afnemen? De hypocrisie van vele alterneuten is dat ze graag schelden op de farma-industrie, terwijl ze gewoon de ene slikcultuur door de andere willen vervangen.

Dat alternatieve behandelingen nog niet definitief erkend zijn omdat ze een bedreiging vormen voor de medische wetenschap en de farma-industrie, snijdt geen hout. Als het alleen maar afhing van belangenbehartiging, kon men alle alterneuterij maar beter meteen erkennen. Dan kan men van deze miljardenindustrie zelf de winsten opstrijken.

Ook het verwijt dat Skepp blind is voor kritiek op wetenschap, klopt niet. Het is wel zo dat we ons vooral toeleggen op pseudo- of randwetenschappelijke gebieden. Bovendien zijn de tekortkomingen van de wetenschap geen bewijs voor de werking van homeopathie, acupunctuur of wat dan ook.Er is geen strikte scheidingslijn tussen wetenschap en pseudo-wetenschap. Dat neemt niet weg dat er gebieden zijn die ongetwijfeld tot de pseudo-wetenschap behoren: homeopathie is er daar een van. Al tien jaar wordt in de VS 100 miljoen dollar per jaar besteed om te bewijzen dat homeopathie werkt. Resultaat: zero. Sceptici zijn ervan overtuigd dat de wetenschap het beste instrument is om cognitieve problemen op te lossen, maar ze ontkennen niet dat er problemen zijn die niet louter van cognitieve aard zijn. Sceptici zeggen alleen dat er meer nodig is dan anekdotes om het naturalistische postulaat omver te werpen. Het alternatief moet minstens een even grote verklaringskracht bieden, de totaliteit van onze kennis in acht genomen.

(De auteur is de hoofdredacteur van het tijdschrift 'Wonder en is gheen wonder' en schreef deze bijdrage voor Skepp.)

©Copyright De Standaard


skepp manie
by z.k. Monday, Feb. 28, 2005 at 2:16 PM

Ik merk dat Skepp haar razia gedreven doorzet op de alterneuten. Zelf hanteren ze een zero tolerantie beleid en komen ze met een lineair causaal denken met allerlei fragmentarische argumenten op de proppen.
Dat wetenschap voor een deel onstaan is door ontdekkingen die weinig met een wetenschappelijke context te maken hebben, zijn ze vergeten. Dat ze zonder deze ontdekkingen nog aderlatingen en bloedzuigers zouden gebruiken om mensen te genezen ook. Toen was het toch ook wetenschap ? Of moeten we nog steeds elekroshoks gaan gebruiken in de psychiatrie ?
Tom Schoupen is een frequent alterneuten forum bezoeker die overal waar hij kan relletjes gaat schoppen.
Nu de WGO homeopathie gaat aanvaarden als geneesmiddel drijven ze hun anti-homeopathie replieken de hoogte in. Alsof het WGO gaat rekening houden met een website die is opgebouwd door een zooitje fundamentalisten. Ijdele hoop dus. En hopen energieverspilling.

z.k.