arch/ive/ief (2000 - 2005)

CBS weigert Bushin30seconds-spot uit te zenden
by christophe callewaert Thursday, Jan. 22, 2004 at 11:31 AM

Geen bush-bashing tijdens de Super Bowl. CBS gunt de anti-Bushspot van Moveon.org geen plaats in de drukbekeken reclameblokken rond uitzending van de grootste sportgebeurtenis van het jaar. CBS zegt dat de spotjes ingaan tegen de regels van het huis.

De Super Bowl, de finale van de American Football competitie, is één van de grootste tv-evenementen van het jaar met liefst 100 miljoen kijkers. Wie wil adverteren rond de uitzending moet daarvoor diep in de buidel tasten. Aan een time slot van 30 seconden hangt een prijskaartje van 1,6 miljoen dollar vast. MoveOn.org heeft dat geld. Ze lanceerden een grote steuncampagne die nu al 10 miljoen dollar opbracht en kunnen rekenen op de gulle steun van miljardair Soros. Een spotje hadden ze ook. Child's Pay, zoals de spot heet, is de winnende inzending van de wedstrijd Bushin30seconds.

Bedoeling was om de anti-Bushspot nationaal uit te zenden in de week dat de Amerikaanse president zijn jaarlijkse State of The Union houdt. Dat is ook gelukt. Child's Pay was ondertussen al te zien op CNN. Maar enige tijd geleden lanceerde MoveOn.org de uitdaging om ook de 100 miljoen kijkers van de Super Bowl wakker te schudden over het beleid van Bush. Dat gaat nu dus niet door. CBS weigerde twee spots: Child's Pay en een spot van de dierenrechtenorganisatie PETA.

Wes Boyd, oprichter van MoveOn.org ziet maar één reden waarom de spot door CBS werd geweigerd: “Ik vrees dat dit over ideologie gaat. De spot is te kritisch over Bush.”
Wij aanvaarden geen reclamespots die standpunt innemen over hete hangijzers, verdedigt CBS zich. “Onzin”, reageert Lisa Lange van PETA, “CBS heeft geen probleem met reclame voor viagra en voor fastfood. Dat zijn ook gevoelige kwesties. Bovendien laat CBS ook anti-rokers-spots toe.”

Amerikaans leger op MTV
Het was niet de eerste keer dat MoveOn.org op een njet botste van Viacom, dat eigenaar is van CBS. In februari van vorig jaar wou de organisatie anti-oorlogsaffiches op billboards plaatsen. Daarvoor moesten ze dan wel bij een Viacom-filiaal zijn dat de billboards uitbaat. Het bedrijf weigerde. Een maand later wou MTV, nog een ander Viacom-afdeling, de speciale anti-oorlogsspot van MoveOn.org niet uitzenden. Ze zwaaiden met dezelfde reden als CBS hoewel MTV wel vaak recruteringsspots van het Amerikaans leger programmeert.

Viacom stopt de democratische presidentskandidaten traditioneel meer toe dan hun republikeinse tegenstanders. Maar misschien zijn zij gecharmeerd door de recente belastingshervorming van Bush waaraan de CEO van Viacom Sumner Redstone liefst 40 miljoen dollar aan verdiende. De Bush-administratie zorgde er onlangs ook voor dat het voor mediagiganten makkelijker wordt de Amerikaanse tv-markt de controleren. Tot nu toe mocht één groep gemiddeld slechts 35 % van het aantal kijkers bereiken. Dat werd opgetrokken tot 39 %.

Spot-je
by bruun db Thursday, Jan. 29, 2004 at 10:45 AM

Hier kan je de 'Bush in 30 seconds'-clip bekijken en een petitie tekenen:

http://www.moveon.org/cbs/ad/