arch/ive/ief (2000 - 2005)

Kop van jut
by Laila Wednesday, Jan. 21, 2004 at 7:44 PM
lailaekchouchou@yahoo.com

Kop van jut

De voorspelde storm bleef even uit, maar al snel werden de druppels een ware stortbui. Als het regent in Parijs, regent het ook in Brussel! Meer bepaald op 10 januari 2004, toen Patrick Dewael, minister van Binnenlandse zaken, een opiniestuk over de hoofddoekenkwestie plaatste in De Morgen. België zou het Frans voorbeeld moeten volgen. Waar Frankrijk een algemeen verbod van religieuze symbolen inlast, spitst de minister zich alleen toe tot de hoofddoek. De hoofddoek kan niet in publieke ruimte en moet afgevoerd worden. Een golfvloed van opinies, debatten, meningen kwamen op gang.

Als Mechelse allochtone studentengroep, Attafsier, bestaande uit afgestudeerden en studenten, jongens en meisjes (met én zonder hoofddoek) betreuren wij hoe het hoofddoekendebat wordt gevoerd. De minister profileert zich graag als dé woordvoerder van de onderdrukte moslimvrouw. Daarom vragen wij dat hij ook die moeders aanhoort die jarenlang de achterstelling in onderwijs, tewerkstelling, huisvestiging, racisme en discriminatie aanklagen. In plaats van de islam kop van jut te maken kan men zich beter toespitsen op deze onderwerpen vermits ze van cruciaal belang zijn in het huidig debat voor een samenleving waar echt iedereen aan bod komt.
Attafsier legt de nadruk op degelijk onderwijs en tewerkstelling. Het beleid moet juist constructieve oplossingen aanbieden binnen verschillende terreinen.

Het dragen van een hoofddoek is een persoonlijke keuze. We keuren elke vorm van dwang af: het opleggen van een hoofddoek, maar ook de verplichting aan een moslimvrouw om haar hoofddoek uit te doen. Beide toepassingen druisen in tegen de normen en waarden van een democratie waar godsdienstvrijheid gegarandeerd wordt.

Als allochtonen van de tweede en derde generatie vragen wij juist aandacht voor de beleving van de islam in de Belgische samenleving waar vandaag de dag voldoende werd aangetoond dat een overgroot deel van de meisjes en vrouwen de hoofddoek draagt uit vrije wil. Dat er misbruiken zijn ontkennen wij evenmin.

Als actieve, Belgische burgers merken wij dat de fundamenten van een multiculturele samenleving aan het diggelen worden geslagen. De publieke ruimte zou een weerspiegeling van onze samenleving moeten zijn. Het argument dat de hoofddoek juist de neutraliteit van de staat zou aantasten vinden wij niet gegrond. Het principe van een neutrale staat moet zich baseren op de inhoudelijke invulling ervan en niet louter op uiterlijkheden. Daarom streven wij naar een pluralisme waar ieder het recht heeft op een eigen identiteit en de persoonlijke invulling daarvan.

Attafsier roept alle democraten op om een sereen en inhoudelijk debat te voeren waar we met zijn allen de vraag stellen hoe we in deze multiculturele samenleving concreet zullen omgaan met diversiteit en gelijkheid. Het is pas met een serene en democratische houding dat inhoud kans krijgt en een ware neutrale staat vorm kan krijgen.

Laila Ekchouchou (namens Attafsier, Mechelse allochtone studentengroep)