arch/ive/ief (2000 - 2005)

Bewonersgroepen actief rondom Zaventem komen vanavond samen aan ministerraad
by Bond Beter Leefmilieu vzw Friday, Jan. 16, 2004 at 12:16 PM

Vanavond om 18u00 komt een representatieve delegatie van de bewonerscomités actief rond Zaventem en de regionale luchthavens samen op de grote markt van Grand Leez, vlak bij de speciale ministerraad van vandaag en morgen.

De bewonersgroepen actief rond Zaventem, Oostende, Deurne, Charleroi, Chièvres en Bierset – samen met de vier gewestelijke milieufederaties BBL, IEW, IEB en BRAL – eisen vanaf nu gezamenlijk inspraak rond het luchthavendossier. Zij vragen dringend dat een globaal luchthavenbeleid wordt uitgewerkt voor gans België, met onder meer dezelfde geluidsnormen voor iedereen. Het is zeer de vraag of er nog ergens in België voldoende ruimte is voor nog meer nachtvluchten of voor een activiteit van een megacarrier. Het gaat niet op dat weer eens – over de hoofden van de bevolking – overhaast beslissingen worden genomen onder druk van één bedrijf.

Op de speciale ministerraad van 16 en 17 januari staat – zoals bekend – het dossier van de nachtvluchten en de uitbreiding van DHL hoog op de agenda. Rond Zaventem is nu al de grens van de leefbaarheid overschreden en dit zowel voor de dag als voor de nacht. Specifiek voor de nachtvluchten zit men reeds ver boven het quotum van 25.000 nachtbewegingen, tenminste wanneer de internationaal en Europees algemeen aanvaarde definitie van de nacht (van 23.00 tot 07.00u) wordt gehanteerd. Dan tellen we 's nachts 36.000 bewegingen i.p.v. de 21.000 die er zijn op basis van de gemanipuleerde definitie van de nacht (van 23.00 tot 06.00 u). Maar ook het voorstel om de nachtelijke charters die vanuit Zaventem vertrekken te verschuiven naar het nachtregime van regionale luchthavens – om aldus DHL ruimte te geven om 's nachts uit te breiden – is geen duurzame oplossing. Alle bewonerscomités uit Zaventem, Oostende, Deurne, Charleroi, Chièvres en Bierset kanten zich samen met Bond Beter Leefmilieu (BBL), Inter-Environnement Wallonie (IEW), Inter-Environnement Bruxelles (IEB) en de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral) tegen dergelijke nepoplossing. Zij vragen dringend dat een globaal luchthavenbeleid wordt uitgewerkt voor gans België, met dezelfde geluidsnormen voor iedereen. Het is zeer de vraag of er nog ergens in België voldoende ruimte is voor nog meer nachtvluchten of voor een activiteit van een megacarrier. Het gaat niet op dat weer eens overhaast beslissingen worden opgedrongen aan de bevolking onder druk van één bedrijf.