arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL moet debat niet uit de weg gaan
by han Soete Friday, Jan. 16, 2004 at 12:09 PM
han@indymedia.be

Een gesprek met Lode Verschingel van het ACV over de perrikelen bij DHL. Uit het gesprek blijkt alvast dat de wernemers grote ongerustheid heerst over detoekomst van DHL, en dat het bedrijf elke communicatie met we werknemers uit de weg gaat.

Lode Verschingel (ACV)

DHL onderhandelt enkel nog met de regering en BIAC,wij worden enkel via de pers op de hoogte gehouden. Zelfs de informatie zoals dat is voorzien is volgens de Belgische wet krijgen we niet. Niet op de Belgische ondernemingsraad en ook al niet op de Europese ondernemingsraad van Deutche Post. Men houd het bij berichten in de pers. Sociaal overleg wordt op die manier gewoon onmogelijk. Bij de werknemers is de ongerustheid dan ook zeer groot. Zeker nu Bierset zo in de picture komt krijgen de mensen echt schrik voor het verlies van hun job.

In Brussel-Halle-Vilvoorde is de werkloosheid zeer laag, zowat het laagste van het hele land. Maar op DHL werken vooral mensen uit Brussel en daar zijn de werkloosheidscijfers ronduit dramatisch. De jobs op DHL zijn precies jobs voor laag geschoolde arbeiders, als het ware op maat van de tienduizenden jonge werklozen in Brussel. In de onmiddellijke omgeving van Brussel zijn dergelijke jobs gewoon nodig.
DHL is ook een cruciaal bedrijf voor de luchthaven van Zaventem, het is een magneet voor allerlei aanverwante activiteiten en bedrijven. Het is natuurlijk cynisch dat men jobs zomaar even 80km zou verhuizen. Op Bierset is nu niets van DHL, er zouden dus geen Jobs bijkomen, er zouden gewoon jobs verloren verhuizen van Brussel naar Luik.

Deutche Post (waarvan DHL een dochterbedrijf is) is bezig met een herstructurering. Het is dan ook niet helemaal duidelijk of het reëel gaat om nieuwe jobs die er zouden bijkomen. Het zou wel eens kunnen dat er in de rest van Europa afdelingen hun deuren sluiten om te verhuizen naar Brussel. Dat zijn dan geen nieuwe jobs natuurlijk, dat is het delocaliseren van jobs naar Zaventem. Je kan natuurlijk bergijpen dat Deutche post haar afdelingen wil stroomlijnen. Maar het gebrek aan communicatie maakt dat er zeer veel wantrouwen is. Er is wel een econimsche groei in de sector, maar het is helemaal niet duidelijk of de nieuwe jobs een gevolg zijn van groei of kaderen binnen een herstructurering. We willen graag het debat met DHL daarover aangaan.

Het is duidelijk dat bedrijven die milieu belastende zijn daar moeten op belast worden. Ook wij staan op dat standpunt. Maar DHL heeft in dat opzicht wel alles gedaan wat ze beloofd hebben. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat men ze nu gewoon carte-blanche moet geven.
Of door een dergelijke milieu belasting er veel minder transport door de lucht zal plaatsvinden is nog maar de vraag. Een deel zal overgenomen worden door het spoor, maar dan moet er wel eerst een Hoge-Snelheid-Trein tot in Zaventem komen. Toch wijzen studies aan dat ook dan nog zeer veel met luchtransport zal doorgaan.

Men moet zich natuurlijk ook de vraag stellen of alles wel zo snel moet gaan. Bedrijven in Europa gaan er vandaag vanuit dat een levering binnen de 24 uur moet kunnen gebeuren naar een andere Europese bestemming. Dat is een probleem dat België overstijgt en dat je op Europees niveau moet aanpakken.

Ja, Deutche Post speelt het spel wel zeer hard momenteel. Ze spelen landen en luchthavens tegen elkaar uit. Tot op zekere hoogte is dat normaal en maakt dat deel uit van de onderhandelingen. Maar nu mogen ze er wel mee ophouden en klare wijn schenken. In wezen is er voor de komende jaren in Zaventem geen probleem voor DHL. Maar men moet het debat opentrekken en niet uit de weg gaan. Ook de geluidsoverlast kan binnen de perken blijven, als het spreiding-plan wordt doorgevoerd en er duidelijk regels komen inzake proefdraaien, opstijgen,.... dan is voor DHL zeker een toekomst mogelijk in Zaventem.

werknemers uit Brussel ??
by Chris C. Saturday, Jan. 17, 2004 at 1:52 PM
c.ceustermans@skynet.be Brussel


Ik ben enigzins verwonderd dat Lode Verschingel van het ACV in bovenstaand artikel beweert dat op DHL vooral mensen vanuit Brussel zouden werken. Hij gebruikt dat als argument dat DHL en (ontwikkeling van) de nachtvluchten zowat noodzakelijk zijn gezien de inderdaad tragische Brusselse tewerkstellingscijfers. Maar volgens de informatie waarover de Brusselse actiegroepen beschikken van onder meer federaal ombudsman voor de luchthaven Touwaide en van Biac zelf komen 118 personen die 's nachts werken uit het Brussels Gewest. In totaal worden van de zowat 20.000 banen op Zaventem er zo'n 14.000 door Vlamingen en maar 3000 door Brusselaars ingenomen. In die context vind ik het jammer dat de Brusselse werklozen door het ACV als argument gebruikt worden. Op dit moment hebben de armere wijken van Brussel rond de kanaalzone nog steeds veel meer overlast dan baten bij Zaventem en de nachtvluchten. Voor vele jongeren uit de Kanaalzone is het Vlaamse Zaventem al een soort buitenland. Laat ons dus eerlijk zijn: de ontwikkeling van Zaventem komt vooral Vlaams-Brabant ten goede. En een aantal ecologische lasten worden via het spreidingsplan terug meer doorgeschoven naar migrantenwijken van Brussel die, in vergelijking met de Noordrand, weinig politieke en mediatieke connecties hebben.
Het is dan ook jammer dat het ACV zo wollig blijft over hun standpunt over de potentiƫle toename van de nachtvluchten in Zaventem over de vroeger vastgelegde grens van 25000. Het lijkt of het ACV hierover 'zwijgt en toestemt'. Misschien zou een ontmoeting tussen het ACV en het netwerk van alle bewoners- en actiegroepen (gesteund door Bond Beter Leefmilieu) geen slechte zaak zijn.
Want Verschingel stelt uiteraard wel een aantal belangrijke vragen over de delocalisatiepolitiek van Deutsche Post waarover de vakbond hopelijk stevig aan de boom blijft schudden.

Mr
by Henk Visser Monday, May. 24, 2004 at 12:43 PM

ACV stelt dat enkel Bierges een alternatief zou zijn, maar wat denk men van militaire vliegvelden. Als ik het niet mis heb dan is er eente zo'n 65 km ten zuiden van Brussel die ook nog eens makelijk op een TGV net kan worden aangesloten. Deze basis heeft de juiste piste, zorgt voor zo goed als geen overlast en kan eenvoudig verder worden aangepast (eventueel wellicht met steun van de Europese struktuurfondsen). Dit zorgt dan voor wat werkgelegenheid in een achtergestelde Belgische regio, terwijl veel vlamingen enkel de trein zouden moeten kunnen nemen om tijdens de spits op het werk te komen. Buiten de spits is men in 40 minuten op de plek (veel Belgen reizen langer om te gaan werken). Overigens zijn de woonlasten in de mooie stukje Belgie veel lager dus verhuizen is ook een optie.