arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL moet in Zaventem blijven !
by vakbondsfront ACV ABVV Thursday, Jan. 15, 2004 at 11:31 PM

Zowel vanuit economisch, sociaal als ecologisch standpunt kan er geen sprake zijn van een verhuis van DHL uit Zaventem.

DHL moet in Zaventem blijven !


*** ook de toekomst van de luchthaven zelf in het geding ***




30% minder geluidslast


* Beginnen we met het ecologisch aspect, de geluidsoverlast. In februari 2000 werd een politiek akkoord gesloten waarbij de nachtvluchten konden blijven als de geluidslast met 30% zou dalen tegen 2003.

Luchthavenuitbater BIAC meldt ons dat dit is gerealiseerd. Met name DHL voldeed aan zijn verplichtingen. Meest aanwijsbaar is het integraal vervangen van de lawaaierige 727 vliegtuigen door 757 toestellen. In 2000 vlogen er nog 18, in 2004 is er geen enkele meer voorzien.

De becijferde globale geluidsproductie gedurende de nacht is dan ook spectaculair gedaald op Zaventem.


*Het is essentieel dat BIAC de nodige objectieve meetresultaten bekendmaakt. Alleen op die manier kan het altijd ten dele subjectieve aspect van de geluidshinder enigszins geobjectiveerd worden.

Tel daarbovenop nog de te verwachten gunstige effecten van het spreidingsplan.

En weet dat een verhuis naar Bierset enkel de delocalisering van een milieuprobleem is. Voor Chièvres zou zelfs een heel dorp moeten verdwijnen.

Met tussen haakjes een prijskaartje van een slordige 2 miljard. Euro! Dit om een andere luchthaven gebruiksklaar te maken voor DHL en zijn uitbreidingsplannen. Of anders gesteld : het jaarloon van 50.000 werknemers.


DHL naar Bierset zou zorgen voor een tweede Sabena débacle


* Bierset wordt inderdaad de laatste tijd nadrukkelijk naar voor geschoven als alternatieve luchthaven voor DHL. Men blijkt niet te beseffen dat dit voor Zaventem een tweede catastrofe op enkele jaren zou veroorzaken.

DHL meldde vorige week aan zijn personeel:

“ De suggestie om met twee hubs te werken in België is voor DHL echter economisch niet haalbaar.”

Nadat ze in dezelfde brief stelden:

“Onze voorkeur voor deze uitbreiding gaat uit naar Zaventem.”

Eenvoudige conclusie.

DHL naar Bierset betekent de sluiting in Zaventem.

Rechtstreeks spreken we al direct over zo’n 2850 jobs, concreet het personeel van het sorteercentrum DHL Aviation en de luchtvaartmaatschappij EAT.

En een veelvoud van gelinkte en afgeleide tewerkstelling.

Zo vervoert DHL één derde van zijn vracht met passagiersvliegtuigen.

Zo vervoert DHL zelf 15% vracht van andere luchtvaartmaatschappijen.

Zo komt het voortbestaan van Sabena Technics in gevaar…

Kortom : het Sabena débacle revisited.


*En het is dubbel op.

Want de in het vooruitzicht gestelde groei van de tewerkstelling komt er dan uiteraard

niet. “All in” schuift DHL om en bij de 10.000 extra jobs naar voor.


Regionaal of internationaal?

*Maar er is meer. Eind vorig jaar werden de resultaten bekendgemaakt van de studie van Prof . Sleuwaegen en co. over de economische impact van de luchthaven van Zaventem.

Zaventem was in 2002 goed voor een rechtstreekse en onrechtstreekse tewerkstelling van 60.500 jobs met een toegevoegde waarde van afgerond 3,9 miljard Euro.

DHL kan in Zaventem uitgroeien tot het nieuwe Sabena als bedrijf dat met voorsprong de grootste werkgever van de luchthaven en in de hele regio wordt.

Als onderdeel van Deutsche Post zou Zaventem voor deze logistieke wereldspeler dè thuishaven zijn.

Met de internationale uitstraling vandien.

En een niet te onderschatten aanzuigeffect voor heel wat bedrijven op en rond de luchthaven. Bedrijven uit de nieuwe economie waar DHL met hun logistiek apparaat is op afgestemd.


In het andere geval degradeert Zaventem tot één van de vele regionale luchthavens in Europa.

Dit is wellicht de laatste dergelijke kans voor Zaventem.

BIAC poneert zelfs dat de inzet 19.000 jobs is : een regionale luchthaven zonder DHL versus een internationale luchthaven met DHL.

Verbod op nachtvluchten – zoals sommige actiegroepen eisen – zou dan ook een sociaal en economisch drama zijn.


Welke jobs?

*Maar zoals de geluidshinder best zo reeël mogelijk in kaart gebracht wordt, geldt dit ook voor de verwachte aangroei van de tewerkstelling. En daar laat DHL ons momenteel op onze honger.

Deutsche Post is via zijn ambitieuze Star-programma de activiteiten van al zijn dochters –DHL, Danzas, Air Express, Neddloyd, Van Gend en Loos…- aan het stroomlijnen.

De expressactiviteiten worden gecentreerd rond DHL. Maar het bedrijf geeft zijn eigen personeel geen inzage in de concrete uitzichten van haar strategische plan.

Zelfs de personeelsvertegenwoordigers in de Europese Ondernemingsraad werden wandelen gestuurd. Door enkel met de media te communiceren over de hoofden van het eigen personeel heen haal je uiteraard alle sereneniteit uit het debat. Het personeel is dan ook uitermate ongerust, zelfs gealarmeerd.

De geloofwaardigheid van de beloofde bijkomende economische activiteiten en navenante tewerkstelling zal er maar komen in de mate dat dit alles overlegd wordt met de eigen werknemersvertegenwoordigers en toegelicht aan de publieke opinie, in de eerste plaats de omwonenden.

Om maar iets te zeggen. In welke mate komt de jobcreatie er door economische groei?

Of worden er activiteiten weggehaald uit andere dochterbedrijven en van andere luchthavens?

We huiveren voor delocalisatie. Ook als het richting Zaventem is !

En over wat soort jobs gaat het: deeltijds, tijdelijk en flexibel of voltijdse jobs van onbepaalde duur met regelmatige arbeidstijden?


Ruim overleg!

* Tenslotte willen we enig advies meegeven aan Deutsche Post-DHL. Een onbeperkte groei voor de komende decennia vragen is onredelijk. Maatschappelijk onaanvaardbaar en op termijn zelfs bedrijfseconomisch nefast. Alleen een correcte afweging van het economisch bedrijfsbelang tegenover sociale condities op vlak van kwantiteit en kwaliteit van tewerkstelling en tegenover maatschappelijke en ecologische bezwaren is een optie.


Maar uiteraard wil een bedrijf de nodige garanties op langere termijn. Maar net zoals DHL nu geen precies aantal jobs kan garanderen in 2012, kunnen ook de condities waarbinnen er dan zal gewerkt worden nu nog niet worden vastgelegd in al zijn details.

Tenzij we natuurlijk de vorig jaar abrupt afgebroken onderhandelingen over de werkzekerheids-CAO terug opstarten.


*Dit dossier is te complex om in enkele maanden volledig geregeld te krijgen.

Er is tijd nodig om een geluidskadaster op te stellen, zoals de regering aankondigde.

Er is tijd nodig om de gunstige effecten van het spreidingsplan correct in te schatten.

Er is tijd nodig om andere geluidswerende initiatieven verder te ontwikkelen.

De isolatie van woningen voorop. Het Fonds daarvoor is door de vorige regering opgestart. Gezien nu steeds minder woningen overlast ondervinden is deze maatregel alleen maar relevanter en financiëel haalbaar geworden.

Er is tijd nodig om het spoor - Diabolo die de HST met de luchthaven verbindt - mee te betrekken in de expres- en koeriersector.


En ondertussen veronderstellen we dat ook DHL verder zal investeren om zijn business geluidsarmer en dus milieuvriendelijker te maken.


Oproep




En tevens te werken aan een Europese regelgeving die een opbod tussen verschillende landen en luchthavens straks onmogelijk maakt.




We willen niet wakker liggen van de nachtvluchten.

We willen ook niet wakker liggen van jobverlies op en rond de luchthaven.






JOBS EN GROEN : DAAR IS HET ONS OM TE DOEN !!!













Voor het gemeenschappelijk vakbondsfront ACV ABVV


don't think twice baby, it's all right
by werklozenbond Friday, Jan. 16, 2004 at 8:35 AM
werklozenbond@yahoo.co.uk

Werk en Groen, daar is het om te doen dus. Tiens. Heeft er zich al iemand afgevraagd waar de expansiedrang van DHL vandaan komt?
Is het niet een beetje vreemd dat DHL temidden een laagconjunctuur en bedrijfssluitingen als een van de weinige bedrijven aan uitbreiden denkt en de belofte van duizenden jobs rondstrooit als waren het late kerstcadeau's?
De plannen van DHL hebben een economische basis: de oorlog in Irak, natuurlijk. DHL is een van de weinige en in ieder geval het eerste courierbedrijf dat in opdracht van de bezetters en de plunderaars van Irak materiaal transporteert. Het is ook daarom dat een DHL vliegtuig op de luchthaven van Bagdhad beschoten werd maar jammer genoeg niet crashte.
Wat zegt u? Dat is louter materiaal voor de heropbouw van Irak en dus eigenlijk een vorm van hulp? Jammer: DHL transporteert ook militair materieel, ondermeer Patriotraketten.

Samengevat: DHL is een bedrijf dat deelneemt aan de plundering van Irak en geld verdient op kap van de Irakese bevolking. Het is dus een bedrijf van oorlogsprofiteurs. Het is een beetje vreemde dat het gemeenschappelijk vakbondsfront zonder een woord van kritiek DHL verdedigt. Werkgelegenheid maakt blind, zoveel is duidelijk. Arbeit macht Frei?

meer info:

DHL expands its road and air network to Iraq
DHL Express, the global leader in express and logistics services, has consolidated its operations in Iraq.
http://www.ameinfo.com/news/Detailed/26278.html

An Airbus jet belonging to the courier service DHL makes an emergency landing in Iraq after being fired upon by a surface-to-air missile.
http://www.dw-world.de/english/0,3367,7489_A_1039411_1_A,00.html

The aircraft was impacted by a surface-to-air missile while on approach to the Baghdad International Airport on a cargo flight. The flight crew successfully landed the aircraft despite serious damage to the wing and wing devices, and the aircraft came to a stop in the dirt off Baghdad International's main runway.
http://www.airdisaster.com/photos/oo-dll/photo.shtml

DHL, the world's leading express and logistics company, continues to expand its operations in Iraq to assist in the country’s revival.
DHL is the first express and logistics company to operate in Iraq following the lifting of economic sanctions. Air express services are being offered through DHL Express, and heavy freight and logistics through DHL Danzas Air & Ocean.
http://www.dhl.com.sg/news/Current2003_Jul28_IraqOpsExpansion.html

every day the flights come in and out, fully protected by the American Liberators--just look at this DHL cargo liner coming in right now, there is absolutely no reason to... oh, wait a moment!
http://dc.indymedia.org/otherpress/display/417

Au moment même où les activistes anti-guerre occupaient écluses, rails et tour de contrôle, loin des yeux des caisses étranges [photos: 1 | 2 | 3 ] transitaient à Zaventem ... dans les soutes des avions de DHL. Bert Verhoogen, alors délégué syndical de l'entreprise, constate le 30 mars des caisses étranges: il s'agis en fait de composants de missiles en route pour le Moyen-Orient.
http://archive.indymedia.be/news/2003/11/77860.php


'holle' slogans
by kritische geest Friday, Jan. 16, 2004 at 10:11 AM

Je vraagt je soms af of sommige comentschrijvers wel lezen wat er in de artils staat waaronder ze brallen.

Da vakbonden wijzen er hierboven op dat het meer dan waarschijnlijk om delocaliseringen gaat, dat wil zeggen het concentreren van activiteiten in Brussel en dus het sluiten van afdelingen elders in Eruopa.

Peter vergaapt zich aan de slogans om er dan met even veel geweld een paar 'holle' slogans tegenaan te smijten.

DHL is niet eens een Amerikaans bedrijf, het maakt deel uit van de Deutche Post,... iets dat de braller van de werklozenbond wellicht ontgaan is.

Peter wil ook geen trein van de NMBS meer nemen en vin dat dat bedrijf moet sluiten, daar de NMBS actief troepen transporteert naar IRAK. (nog steeds)

Flauwekul natuurlijk. Dat er kritiek te geven valt op DHL de NMBS, de Antwerpse haven,.... inzake hun bertokkeheid bij die oorlog is natuurlijk duidelijk. Maar waar was Peter toen de trainstoppers die transporten trachtten tegen te houden??








Deutsche Post, dan is't goe natuurlijk...
by werklozenbond Friday, Jan. 16, 2004 at 10:38 AM

Deutsche Bahn, dan is het goed natuurlijk
by werklozenbond Friday January 16, 2004 at 11:34 AM
werklozenbond@yahoo.com




Mogen er kritische vragen gesteld worden?
Of DHL een Duits of een Amerikaans bedrijf is, maakt geen fluit uit. Dat het Duits is, blijkt overigens uit de verschillende artikels waarvan de links in het artikel gepubliceerd worden.
De kern van het artikel staat er zeer duidelijk:
"Het is een beetje vreemde dat het gemeenschappelijk vakbondsfront zonder een woord van kritiek DHL verdedigt."
Daar staat niet bij dat DHL dicht moet en dat alle personeel ontslagen moet worden. Evenmin vind ik dat van de NMBS. Dat wordt ook nergens gezegd, de commentaar van de kritische geest slaat derhalve nergens op.
Net zomin als de vraag waar Peter was tijdens de trainstopping acties. Maar voor uw informatie: de man was actie aan het voeren in de haven en aan de kazerne op linkeroever.