arch/ive/ief (2000 - 2005)

Winnaar wedstrijd 'Bush in 30 seconds' is bekend
by christophe callewaert Thursday, Jan. 15, 2004 at 6:03 PM
christophe@indymedia.be

De winnaar van de wedstrijd “Bush in 30 seconds” werd maandag bekend gemaakt. De clip “Child's play” van Charlie Fisher uit Denver zal van 17 tot 21 januari op de nationale zenders in de VS te zien zijn. Op 20 januari houdt Bush zijn jaarlijkse State of the Union. (foto: still van het winnende filmpje)

Winnaar wedstrijd 'B...
pay_sm.jpg, image/jpeg, 201x134

Charlie Fisher is een reclameprofessional en dat is er aan te zien. Zijn anti-Bushspot oogt bijzonder mooi. Een camera registreert werkende kinderen en op het einde is te lezen: '“Guess who’s going to pay off President Bush’s $1 trillion deficit?” (Raad eens wie het 1 biljoen deficit van Bush zal afbetalen?). De spot is pakkend zonder nadrukkelijk te zijn. “Je moet geen bull's eye op iemands voorhoofd schilderen om impact te hebben,” verklaart Fisher zijn aanpak die vreemd genoeg zelf tot 1992 een geregistreerde Republikein was.

De wedstrijd werd een ongezien succes. Meer dan 1000 Amerikanen stuurden een filmpje in. Maar liefst 110.000 anderen deden mee aan de stemming en gaven een quotering aan de inzendingen. De jury met onder meer Michael Moore en R.E.M-zanger Michael Stipe kozen uiteindelijk de clip van Fisher uit een shortlist van 26. Fisher was ook de publiekslieveling. Omdat de kwaliteit zo hoog was, riepen de juryleden nog snel drie andere categorieën in het leven: beste jeugdad, beste animatie en grappigste inzending. De animatie is hilarisch met Bush die zijn verwezenlijking opsomt – economie in het slop, twee oorlogen en Enronschandaal – en afsluit met 'terrorism, terrorism, terrorism' en '9/11, 9/11, 9/11'.

“Fear and loating”
MoveOn, de organisatie achter de wedstrijd, trekt 15 miljoen $ uit om de spot op de nationale zenders te tonen. Het geld is afkomstig van giften. MoveOn lanceert nog een speciale campagne om de spot in de reclameblokken rond de befaamde Super Bowl te krijgen. Dat is het meest bekeken sportevenement in de VS.

De republikeinen reageren furieus op de campagne. “Deze campagne hadden ze beter “30 seconds of fear and loating” genoemd”, sneert een woordvoerster. “De campagne is pessimistisch, negativistisch en valt de president van de VS persoonlijk aan.”
MoveOn zelf is een internetgroep die in het leven geroepen werd door twee rijke computeringenieurs naar aanleiding van de impeachment procedure tegen Clinton. Met de boodschap MoveOn wilden ze toen uitdrukken “zand er over, dit is het niet waard om het hele land in een politieke crisis te storten”.

Link naar het winnende filmpje: klik hier
Link naar site van de campagne: klik hier

BUSH in 150 seconds
by Christian Dick Friday, Jan. 16, 2004 at 2:48 PM

Interessant is de kritiek van strike-free-net op de campagne van moveon.org (wat overigens een initiatief van de Democraten is). Omdat moveon.org zoveel gecensureerd heeft van de inzendingen, is strike-free-net met een eigen initiatief gekomen: bush in 150 seconden.
De site http://strike-free.net/ geeft overigens een dagelijks en fantastisch overzicht van het verzet in Irak. De site staat ook onderdruk van de VS en de Oostenrijkse politie. Snel gaan kijken dus.

Van http://www.indybay.org/news/2004/01/1667633.php:

For Truth Nobody Has To Apologise

In honor of Moveon.org and their Self-censorship of thousands movie clips about the incredibilities in the USA

view the movie clip 'Bush in 150 seconds' and make a back up before it will be removed 'cause the regime gets more and more nervous

http://strike-free.net/bush_in_150_seconds.htm