Bewonersgroepen Zaventem, Oostende, Deurne, Charleroi, Chièvres en Bierset eisen inspraak by Bond Beter Leefmilieu Wednesday, Jan. 14, 2004 at 9:46 AM |
De bewonersgroepen actief rondom Zaventem, Oostende, Deurne, Charleroi, Chièvres en Bierset eisen gezamenlijk inspraak in luchthavendossier: verplaatsen van nachtelijke charters naar regionale luchthavens is geen duurzame oplossing
Gisterenavond besloten de bewonersgroepen actief Zaventem, Oostende, Deurne, Charleroi, Chièvres en Bierset - samen met de vier gewestelijke milieufederaties BBL, IEW, IEB en BRAL - vanaf nu gezamenlijk inspraak te eisen rond het luchthavendossier. Zij vragen dringend dat een globaal luchthavenbeleid wordt uitgewerkt voor gans België, met dezelfde geluidsnormen voor iedereen. Het is zeer de vraag of er nog ergens in België voldoende ruimte is voor nog meer nachtvluchten of voor een activiteit van een megacarrier. Het gaat niet op dat weer eens overhaast beslissingen worden opgedrongen aan de bevolking onder druk van één bedrijf.
Op de speciale ministerraad van 16 en 17 januari staat - zoals bekend - het dossier van de nachtvluchten en de uitbreiding van DHL hoog op de agenda. Rond Zaventem is nu al de grens van de leefbaarheid overschreden en dit zowel voor de dag als voor de nacht. Specifiek voor de nachtvluchten zit men reeds ver boven het quotum van 25.000 nachtbewegingen, tenminste wanneer de internationaal en Europees algemeen aanvaarde definitie van de nacht (van 23.00 tot 07.00) wordt gehanteerd. Dan tellen we 's nachts 36.000 bewegingen i.p.v. de 21.000 die er zijn op basis van de gemanipuleerde definitie van de nacht (van 23.00 tot 06.00 u.). Maar ook het voorstel om de nachtelijke charters die vanuit Zaventem vertrekken te verschuiven naar het nachtregime van regionale luchthavens - om aldus DHL ruimte te geven om 's nachts uit te breiden - is volgens geen duurzame oplossing.
Alle bewonerscomités uit Zaventem, Oostende, Deurne, Charleroi, Chièvres en Bierset kanten zich samen met Bond Beter Leefmilieu (BBL), Inter-Environnement Wallonie (IEW), Inter-Environnement Bruxelles (IEB) en de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral) tegen een dergelijke nepoplossing. Zij vragen dringend dat een globaal luchthavenbeleid wordt uitgewerkt voor gans België, met dezelfde geluidsnormen voor iedereen. Het is zeer de vraag of er nog ergens in België voldoende ruimte is voor nog meer nachtvluchten of voor een activiteit van een megacarrier. Het gaat niet op dat weer eens overhaast beslissingen worden opgedrongen aan de bevolking onder druk van één bedrijf.
En de tewerkstelling? by Nico Wednesday, Jan. 14, 2004 at 8:46 PM |
Hoeveel personen maken er deel uit van die bewonersgroepen?
Wie vertegenwoordigen zij?
Hoeveel volk kunnen zij op straat krijgen?
Niemand weet het.
Wat we wel weten dat is dat er op DHL in Zaventem 2800 werknemers zijn.
Als DHL niet kan uitbreiden dan sluiten ze op Zaventem.
Dit heeft za zo'n 8000 werklozen tot gevolg hebben.
Ik neem aan dat nachtlawaai voor sommigen een groot probleem betekent.
Maar hebben de aktiegroepen zich ookt bekommerd over de gevolgen voor die 8000 gezinnen?
Kunnen zij zich voorstellen dat afdanking een groter probleem is dan nachtlawaai.
Onvoorstelbaar, en onverantwoord de houding van sommigen.