arch/ive/ief (2000 - 2005)

Luchthavencomités en BBL hekelen leugens en demagogie in uitbreidingsdossier DHL.
by Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen vzw Friday, Jan. 09, 2004 at 10:54 AM

Luchthavencomités en BBL hekelen leugens en demagogie in uitbreidingsdossier DHL. Premier Verhofstadt en federale regering mogen uitbreidingsplannen DHL niét goedkeuren.

Alle bewonerscomités die actief zijn rond de luchthaven van Zaventem – zowel die uit de Noordrand en de Oostrand als uit Brussel – kanten zich samen met Bond Beter Leefmilieu (BBL) tegen een verdere uitbouw van de nachtvluchten vanuit Zaventem, zoals recent voorgesteld door DHL. De limiet van het aanvaardbare is met het huidige aantal nachtvluchten al overschreden. Nog meer nachtvluchten toelaten vanuit Zaventem maakt de situatie helemaal onleefbaar. Ondertussen regent het leugens in het dossier. Zo blijken de werkgelegenheidscijfers miraculeus op te lopen van 1.500 over 5.400 en 9.600 tot zelfs 20.000. Ook inzake het aantal nachtvluchten worden gemanipuleerde cijfers de wereld ingestuurd – de nacht is in België ... één uur minder lang dan in de rest van Europa. De bewonersgroepen en BBL eisen daarom dat het debat over de mogelijke uitbreiding van DHL op een eerlijke manier en met correcte cijfers wordt gevoerd.
 
Alle bewonerscomités en BBL zijn in elk geval gekant tegen een verdere uitbreiding van de nachtvluchten, zoals DHL voorstelt. Nog voor de huidige problemen als gevolg van de concentratie (een idee van Verhofstadt overigens) werden opgelost, dreigt er al een nieuw probleem. Voor de omwonenden is de limiet van het aanvaardbare nu al bereikt, nog meer nachtvluchten toelaten vanuit Zaventem maakt de situatie helemaal onleefbaar. Een verdere uitbreiding van de nachtvluchten zal immers zorgen voor nog meer slaapverstoring en werkverlet en alle daarmee gepaard gaande gezondheidsproblemen zoals meer stress, een verhoogde bloeddruk, leerachterstand bij kinderen, concentratieproblemen, meer hart- en vaatziekten … Al te vaak wordt de uitbreiding van de nachtvluchten voorgesteld als een afweging tussen comfort en werkgelegenheid. In werkelijkheid gaat het om een afweging tussen ziek worden en dood gaan enerzijds en particuliere economische belangen anderzijds.
 
Ondertussen regent het leugens in het dossier. Zo blijken de werkgelegenheidscijfers altijd maar op te lopen. Volgens DHL zelf gaat het om maximaal 1500 luchtvaartgerelateerde jobs. in een poging om de publieke opinie te misleiden klopten BIAC en Verhofstadt deze cijfers achtereenvolgens op tot 5.400, 9.600 en uiteindelijk 20.000 jobs. Dit alles. Pure demagogie!
 
Ook inzake het aantal nachtvluchten worden de cijfers gemanipuleerd. Volgens de internationaal en Europees algemeen aanvaarde definitie van de nacht (acht uren: van 23.00 tot 7.00u) zijn er van op Zaventem 36.000 nachtvluchten. Volgens BIAC zijn het er slechts 21.000, gerekend op basis van een gemanipuleerde definitie van de nacht (slechts zeven uren: 23.00 tot 6.00u).
 
Eveneens uit de lucht gegrepen is de bewering dat stillere vliegtuigen de geluidsoverlast zullen oplossen. Het stilste vrachtvliegtuig maakt op tien km van de luchthaven nog steeds zestienmaal meer geluid dan een trein. Op basis van de huidige stand van de wetenschap is er ook in de toekomst weinig beterschap in zicht.
 
De bewonersgroepen en BBL eisen dat het debat op een eerlijke en integere wijze wordt gevoerd. Dit betekent dat de juiste cijfers – inzake werkgelegenheid, aantal vluchten en afname van de hinder door stillere vliegtuigen – moeten gebruikt worden. Verder moet het nachtregime voor vliegtuigen acht uur duren gelden: van 23.00 tot 7.00u. Daarom kan het aantal nachtvluchten in geen geval worden verhoogd.
 
Ondertekenaars:
25 aiR
Actie Noordrand
AWACSS (Wezembeek-Oppem)
Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen vzw, koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Brussel Air Libre
BUTV Zaventem
Daedalus
Leefbaar Diegem
Milieuraad Steenokkerzeel
Sterrebeek 2000 vzw
Wake Up Kraainem
Wakker Tervuren
Zonezes

Ja, maar...
by Benny W. Friday, Jan. 09, 2004 at 11:59 AM
wintersbenny@hotmail.com

Ik heb veel begrip voor de mensen rond Zaventem, en misschien kan ik me niet goed inbeelden wat leven onder de stress van nachtvluchten inhoudt, maar ik heb toch een aantal vragen rond die situatie.

Wisten de mensen die rond Zaventem zijn gaan wonen dan niet dat hun huis in de onmiddelijke geluidsomgeving lag van het grootste vliegveld van België? Toch moeilijk te geloven als ze zoveel lawaai maken. Zijn de huizen en gronden ook niet goedkoper in die buurt omdat er niemand wil gaan wonen ? Als dat zo is dan zorgt de geluidsoverlast voor een financiële compensatie waar de bewoners (bewust?) voor gekozen hebben.

Heel de situatie doet me een beetje denken aan het voorbeeld van het racecircuit "Terlaemen" in Zolder. Dat circuit heeft altijd in de bossen van Heusden-Zolder gelegen zonder hinder voor de omwonenden, want er waren er simpelweg geen. In de loop der jaren zijn zich meer en meer inwoners rond het circuit gaan vestigen. Die inwoners hebben zich verenigt in een buurtcomité omdat ze vonden dat er toch wat te veel lawaai van het circuit kwam. Met als gevolg : het circuit is nog maar een aantal weekends per jaar geopend voor grote evenementen.

Dan krijg ik nogal rap de indruk dat de inwoners (zowel van Zolder als van Zaventem) hun politieke macht die ze hebben gewoonweg misbruiken voor hun eigen belang. En politieke macht hebben ze wel degelijk, vooral in Zaventem. Waarom denkt ge dat Zaventem zo dikwijls in het nieuws komt ? Omdat die inwoners een niet onbelangrijke politieke stem hebben natuurlijk.

Wat als nu al de mensen die aan, op of onder spoorwegen wonen zich rond de tafel zetten en een verbod op nachttreinen (na 22 of 23u) eisen ?

Kan de oplossing niet ergens anders gevonden worden dan in de vorm van een spreidingsplan ? Tenslotte is het nu de vraag wie ze gaan belasten : een beetje mensen heel veel of heel veel mensen een beetje.

Men kan het probleem ook oplossen bij de inwoners zelf. Men kan hun subsidies geven om de slaapkamer geluidswerend te maken. Dat hoeft immers niet zo duur te zijn. Hun nachtrust is dan gered, en DHL zal tevreden zijn.

(DHL heeft ongeveer 75.000 mensen werken in 220 verschillende landen, het lijkt me dan inderdaad demagogie om te spreken van 20.000 nieuwe jobs in België alleen)

Wie gaat die subsidies dan betalen ? Dat is zeer simpel : een deel door de overheid (zo wordt gemeenschappelijk belang van de luchthaven vergoed aan de getroffenen die hun belangen geschaadt zien), een deel door de luchthaven uitbater BIAC (zij maken de overlast mogelijk), maar het grootste deel door DHL (en de andere nachtvliegers) zelf. Zij zijn immers de oorzaak van de overlast. Zelf investeren ze miljoenen in geluidsarme vliegtuigen, dus ze beseffen maar al te goed dat ze verantwoordelijk zijn voor geluidshinder.

Enfin, wat zijn de meningen hierover ?

mooie samenwerking
by gcalis Saturday, Jan. 10, 2004 at 9:32 AM
g.calis@pi.be

Mooi dat de handen in elkaar geslagen worde. Bravo voor BBl en alle ondertekenaars ! Hopelijk werkt dit als tegenmacht tegen zoveel autoritair gezag !

Geert Calis
Evergem

duur en absoluut geen oplossing
by gcalis Saturday, Jan. 10, 2004 at 9:42 AM
g.calis@pi.be

Goede geluidsisolatie is echt niet goedkoop. Trouwens wat met tuinen en open vensters. Neen, sorry, dit snijdt écht geen hout.