arch/ive/ief (2000 - 2005)

"DHL moet onbeperkt kunnen uitbreiden."
by han Soete Thursday, Jan. 08, 2004 at 2:55 PM
han-at-indymedia.be

De luchthaven van Zaventem zorgt voor geluidsoverlast voor de gehele Brussels regio en ver daar rond. Dat probleem staat nu reeds maanden in het centrum van het politieke debat. Als DHL bekend maakt dat het op Zaventem massaal het aantal nachtvluchten wil opdrijven zijn er voor regering plots geen problemen van nacht-lawaai meer: "DHL moet onbeperkt kunnen uitbreiden" aldus Verhofstadt.

DHL belooft 5.600 nieuwe jobs in Zaventem, en als het wat mee zit zouden er dat zelfs 9.000 kunnen worden. Maar daartegenover stelt het bedrijf dat het onbeperkt nachtvluchten moet kunnen organiseren, de luchthaven uitbreiden en zo'n 50 tal huizen onteigenen, ...
"Nu werken er zo'n duizend mensen s'nachts. Volgens DHL zouden er op korte termijn 1.000 mensen extra worden aangeworven voor die nachtploeg. Dat zou een verdubbeling betekenen, dat kan natuurlijk enkel als ook het aantal verhandelingen en dus ook nachtvluchten toeneemt." Aldus Bert Verhooghe (ex. delegee DHL)

Bert Verhooghe wijst er ook op dat het momenteel niet erg duidelijk is wat DHL nu al dan niet van plan is. De communicatie naar de werknemers verloopt zeer gebrekkig.
DHL belooft dan wel 9.000 nieuwe jobs in Zaventem, maar hoe en waar is helemaal niet zo duidelijk. Het blijkt momenteel ook onmogelijk te zijn op precieze informatie van DHL te krijgen in verband met die beloofde jobs. Het ACV zegt druk in de weer te zijn om te weten te komen hoe de vork nu in de steel zit, en zal ten vroegste maandag in staat zijn om een eigen standpunt in te nemen.

Verhooghe twijfelt er sterk aan dat de beloofde jobs ook echt nieuwe jobs zouden zijn. "DHL is bezig met herstructurering, ze willen concentreren en daarvoor is Zaventem ideaal. Maar dat zal gepaard gaan met het sluiten van andere vestigingen."
Het zou dus nietgaan om nieuwe jobs, de jobs die er bij komen in Zaventem zijn jobs die leders verloren gaan.

Voor DHL is Zaventem natuurlijk ideaal: Het ligt centraal in Europa, de regering wil blijkbaar voldoen aan alle wensen en de vakbonden hebben er nagenoeg geen slagkracht. (delegees als Bert werden eerder al ontslagen). DHL heeft ook het voordeel dat het een commerciële luchthaven is, 30% van de pakjes worden immers verstuurd via commerciële vluchten, voornamelijk Singapoor airlines. Op die manier moet DHL niet investeren in eigen vluchten, maar huurt ze ruimte in een commerciële passagiers vlucht.

"Ja, dat is echt de dictatuur van de markt. Dat duizenden mensen last hebben van nacht lawaai is plots niet meer relevant. Als vakbond is dat niet gemakkelijk omdat voor ons Jobs altijd op de eerste plaats komen. Maar dat de regering zomaar alle wensen van DHL wil voldoen geeft toch aan wie er echt de baas is." aldus Verhooghe.
Verhofstadt liet inderdaad reeds weten dat hij aan de voorwaarden die DHL stelt wil voldoen: extra investeringen in Zaventem, extra nachtvluchten,... "DHL moet onbeperkt kunnen uitbreiden" aldus Verhofstadt op VRT radio1.