Tewerkstellingscellen voor Ford-Genk by Marthe Franssen Tuesday November 25, 2003 at 09:36 PM |
Omdat de vakbonden zich niet zomaar neerleggen bij de 3000 geplande ontslagen bij Ford-Genk, proberen ze via het sociaal plan zoveel mogelijk af te knibbelen van die 3000 zodat er zo weinig mogelijk naakte ontslagen zouden zijn. Pierre Vrancken, hoofdafgevaardigde van het ABVV, legt uit waar ze op dit moment staan.
Kan je al iets zeggen over
het sociaal plan, of er al toezeggingen zijn, of er al afspraken
zijn ? We hebben op dit
ogenblik alleen een akkoord bereikt over het financiële luik van
de vervroegde uitdiensttreding via brugpensioen. Het akkoord dat
we daarover bereikt hebben, is dat Ford bereid is de mensen op 50 jaar
te laten gaan. Wij hebben gevraagd voor de duurtijd van twee jaar en
dan zegt Ford : « ja voor ons kan dat, maar het moet
kostenneutraal zijn ». Voor
de duurtijd van twee jaar ? Ja, al degenen
die nu 48 of 49 zijn, zouden dan ook nog kunnen op brugpensioen
gaan als ze 50 zijn. Maar Ford zegt « kijk, nu geven we een
akkoord voor de 50-jarigen en als we samen een kostenneutrale oplossing
vinden voor de anderen, dan zijn wij bereid om de duurtijd van twee
jaar in te voeren. Maar dat mag ons geen extra kost opleveren
want wij hebben de middelen er niet voor om die mensen
één of twee jaar mee aan boord te houden.» Om hoeveel mensen gaat het hier
eigenlijk ? Dan spreken we
toch over iets meer dan 500 mensen van 49 en 48 jaar. En
wie moet dat dan betalen als Ford niet betaalt ? Daar proberen we
nu een oplossing voor te vinden. Zou
de overheid daarin tussenkomen? Dat zou kunnen
vanuit de overheid een stuk zijn ja. We zijn al naar de overheid
gestapt en ik moet zeggen dat op dit ogenblik er een groot begrip is
voor het sociale drama wat er hier in heel Limburg plaatsvindt, want
het gaat niet alleen om Ford, het gaat ook over de toeleveranciers. Hoe
zou de overheid dan concreet tussenkomen? Op dit moment
bestaat de idee dat we via tewerkstellingscellen bepaalde mensen
kunnen opvangen voor de duurtijd van één jaar. Hier
zou de overheid voor een groot deel in tussenkomen. Maar de
mensen zouden in dienst moeten kunnen blijven ofwel van de
tewerkstellingscel ofwel van Ford. Maar we vragen in ieder geval
van Ford dat ze op regelmatige basis ook nog een loon betaalt aan die
mensen. Dan komen we aan een bijna-kostenneutraal project maar Ford
blijft daar zijn verantwoordelijkheid in hebben. Dan moeten we nog
uitdiscussiëren om de hoeveel tijd Ford loon zou betalen. We
gaan er absoluut niet mee akkoord dat die mensen volledig in de
economische werkloosheid geduwd worden totdat ze 50 jaar zijn.
We willen een garantie dat Ford op regelmatige basis (en
niet 1-2 keren maar meerdere malen) een week of 14 dagen loon
uitbetaalt. Er zullen
misschien ook mensen vanuit die tewerkstellingscel in een nieuwe job
stappen, dat zou perfect kunnen. Op
48-49 jaar nog een nieuwe job vinden ? Het is niet
evident maar we zien bijvoorbeeld dat via de tewerkstellingscellen van
Sabena, nog heel veel mensen op oudere leeftijd een andere job hebben
aangeboden gekregen.